י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
שו"ת קורונה

כל מה שרציתם לדעת על 'מתווה הפעימות' • וגם: כך תחזרו לביהכנ"ס

לאור המושגים החדשים הרבים בתקופת הקורונה, ובניסיון להנגיש את הכללים וההוראות, משרד הבריאות מפרסם מדריך שאלות ותשובות מפורט לקראת מימוש הפעימה השנייה והשקת ה"תו הירוק"

כל מה שרציתם לדעת על 'מתווה הפעימות' • וגם: כך תחזרו לביהכנ"ס
תור בסופר. אילוסטרציה צילום: unsplash

על פי תכנית ההקלות שגובשה על ידי משרד הבריאות ו"מגן ישראל" ואושרה בממשלה, החזרה לשגרת חיים לצד הקורונה תתבצע בשלוש פעימות. ובמשרד הבריאות פרסמו הערב (חמישי) מדריך מפורט על הפעימות, ו'התו הירוק'. מה אסור ומה מותר.

המדריך המלא, לפניכם:

הפעימה הראשונה בוצעה בשבוע שעבר עם פתיחת מערכת החינוך בשכבות הנמוכות, ביטול הגבלות התנועה של הסגר וחזרת מקומות עבודה ללא קהל ושירותי אחד על אחד.

הפעימה השנייה של הסרת המגבלות לאחר הסגר יוצאת לפועל ביום ראשון 21.2.21 . במסגרת ההקלות, ייפתחו לציבור שכבות גילאים נוספות במערכת החינוך, מגוון עסקים, בתי תפילה אירועי תרבות וספורט וענפי משק נוספים. למגוון האמצעים המוכרים והידועים להגנה על בריאות הציבור, כמו שמירת מרחק והחובה לעטות מסכה, מצטרף רכיב חדש והוא "התו הירוק".

מהו התו הירוק?

התו הירוק הוא אמצעי המאפשר את פתיחתם הבטוחה של ענפי משק שונים שהיו סגורים עד כה לכניסת מחוסנים ומחלימים בלבד. בפעימה הקרובה ביום ראשון 21.2.21 ייפתחו מספר ענפי משק באמצעות תו ירוק, ואחרים ייפתחו ללא תו ירוק (הרשימה בהמשך). קיימים ענפי משק אחרים שפתיחתם תדחה לפעימה השלישית, הצפויה להתבצע ב-21.3.7 ותתממש בכפוף ליעדי התחלואה והמתחסנים.

מי יכול להיכנס למקום שפועל תחת התו הירוק?

א. אנשים שהשלימו 2 מנות חיסון ועבר לפחות שבוע מתאריך השלמת המנה השנייה. (בעלי תעודת מתחסן) ב. מחלימים, בעלי תעודת מחלים בין שאומתו כחולים בעת מחלתם ובין שקיבלו תוצאה חיובית בבדיקה סרולוגית. בשלב זה לא תתאפשר כניסה למקומות תו ירוק עבור נבדקים, וכן לא עבור ילדים מתחת לגיל 16 שאינם מחלימים.

איך מתנהגים במקום שפועל תחת תו ירוק?

גם במקומות הפועלים לפי התו הירוק חשוב להמשיך ולהקפיד על כללי ההתנהגות הנדרשים לצמצום הסיכון להדבקה ותחלואה: א. הקפדה על עטיית מסכת פה-אף. ב. הימנעות או צמצום קרבה שאינה מחויבת בין אנשים לרבות מניעת התקהלות ושמירת מרחק של 2 מטרים לפחות. ג. רחיצת ידיים תכופה עם מים וסבון או לחילופין חיטוי ידיים עם תכשיר מבוסס אלכוהול. ד. הימנעות מנגיעה בפנים, באף ובעיניים ככל שניתן ושמירה על היגיינה נשימתית (שיעול למרפק וכו').

איך משתמשים בתו הירוק?

הציבור יוכל להנפיק את "התו הירוק" החל מיום ראשון 21.2.21 ,באחת משלוש האופציות הבאות: אפליקציית (יישומון) "רמזור", אתר משרד הבריאות, באמצעות מוקד משרד הבריאות.

הנפקת התו הירוק דרך אפליקציית "רמזור" היא פשוטה ומהירה, ודורשת הליך הזדהות קצר. את האפליקציה ניתן יהיה להוריד דרך חנויות האפליקציה החל מיום ראשון 21.2.21 .לאחר הורדת האפליקציה ותחת בחירה באופציית "הנפקת תו ירוק", ניתן יהיה להתחיל בהליך הנפקת התו. בתום התהליך יקבל המשתמש תמונת אנימציה נעה של התו הירוק, המעידה על השלמת התהליך וסיום הנפקת התו. הנפקת התו הירוק דרך האפליקציה הינה חד פעמית. התו נשאר קבוע באפליקציה ואינו דורש הפקה מחודשת עבור כל כניסה וכניסה. כאשר המשתמש נדרש להציג את התו, ניתן יהיה לעשות זאת דרך האפליקציה באמצעות הבחירה ב-"הצגת תו ירוק". כך, לצד תעודה מזהה, ניתן יהיה להיכנס לעסקים או לאירועים הפועלים תחת מתווה התו הירוק.

האפשרות הנוספת היא להדפיס את התו דרך אתר משרד הבריאות או לבקש לקבלו באי-מייל, בפקס או בדואר דרך המוקד הטלפוני של משרד הבריאות. התו יודפס על נייר, בתוכו יוטמע ברקוד (QR) והמסמך יהיה תקף בתוספת תעודה מזהה של בעל התו. הצגת שני המסמכים יאפשרו להיכנס לעסק או לאירוע, בכפוף לסריקת המסמך על ידי מפעיל העסק בכניסה למקום.

על מנת לבצע את הסריקה - בעלי עסקים או אחראים על אירועים תחת מגבלות התו הירוק, אינם זקוקים לרכוש ציוד קצה מיוחד, אלא יפעלו גם הם עם אפליקציית "רמזור" דרך תפריט ייעודי "רמזור לעסקים", בו מוטמע סורק לקריאת הברקוד שיופעל לצורך קבלת הקהל.

אמצעי ההפקה של התו הירוק מופיעים בארבע שפות: עברית, ערבית, רוסית ואנגלית.

כמו כן, תתאפשר כניסה למקומות הפועלים בתו ירוק באמצעות הצגת "תעודת מתחסן" או תעודת מחלים – שניתן להנפיק באתר משרד הבריאות ובאתרי קופות החולים.

חשוב לדעת! מלבד הפקת תו ירוק, אפליקציית "רמזור" מספקת מידע שוטף לציבור על אודות מגפת הקורונה. בין היתר ניתן לדעת באיזה צבע רמזור מצוי היישוב בו נמצא המשתמש, לקבל פירוט מלא של כל ההנחיות בכל תחומי החיים ולפי נושאים, ללמוד את התקדמות ציוני הרמזור בכל יישוב ועוד.

במסגרת תקנות התו הירוק המובאות בקרוב לאישור הממשלה, ייכללו גם תקנות הנוגעות לאכיפת התו הירוק. על פי תקנות אלו, אדם אשר שוהה במקום הפועל בתו ירוק ללא היתר צפוי לקנס של 1,000 שקלים, ובעל העסק המכניס קהל ללא תו ירוק בניגוד להנחיות צפויי לקנס של בין 5,00 ל – 10,000 שקלים. בנוסף, מכילות התקנות גם חיוב בהצבת שלט בכניסה למקומות פועלים בתו ירוק המיידע את הנכנסים על החובה להציג אישור תו ירוקה בכניסה, בשפות עברית, ערבית ואנגלית. עסק המפר את החובה להציב שלט, צפוי לקנס של 3,000 שקלים.

אילו ענפים ייפתחו בפעימה הקרובה?

ביום ראשון כאמור תתבצע הפעימה השנייה ובמסגרתה יפתחו הענפים הבאים:

חינוך, כיתות ה'–ו' וכיתות יא'--יב' בערים ירוקות וצהובות וכן בערים כתומות "בהירות" בהן רמת ההתחסנות לבני 50 + היא של %70 ומעלה. כיתות י"ג ו-י"ד - בערים ירוקות וצהובות וכן בערים כתומות "בהירות" בהן רמת ההתחסנות לבני 50 + היא של %70 ומעלה. כיתות עולים בבתי ספר יסודיים ועל יסודיים. תנועות נוער - בערים ירוקות וצהובות וכן בערים כתומות "בהירות" בהן רמת ההתחסנות לבני 50 + היא של %70 ומעלה. פעילות בשטח פתוח של עד 20 משתתפים – של גנים, בתי ספר, מוסד להשכלה או הכשרה מקצועית לבגירים וכן מוסד תורני. פעילות פנימיות גם במסלול "פתוח" ולא רק במסלול "סגור". טיולים חד יומיים ומפעילים חיצוניים במסגרות שפועלות.

עסקים ומוסדות שייפתחו ללא תו ירוק, חנויות רחוב ומרכזי קניות - חנות קטנה (מתחת ל-150 מ"ר) – אדם אחד לכל 7 מ"ר, או עד 10 אנשים / חנות גדולה (מעל 150 מ"ר) – אדם אחד לכל 15 מ"ר. חנויות חיוניות: אדם אחד בכל 7 מ"ר או עד עשרה אנשים, לפי הגבוה מביניהם. קניונים – בשטחים הציבוריים בקניון - לפי מגבלות תפוסה של אדם אחד על כל 15 מ"ר. בחנויות – לפי התפוסות החלות בחנויות רחוב. שווקים – אדם אחד על כל 15 מ"ר.

מוזיאונים – בהתאם לתפוסה של חנויות רחוב. ספריות – אדם אחד על כל 7 מ"ר.

בתי תפילה - 10 בפנים, 20 בחוץ – על פי מגבלות ההתקהלות, למעט אם מדובר בבית תפילה הפועל במתכונת של תו ירוק כמפורט מטה.

עסקים, מוסדות ואירועים שייפתחו תחת התו הירוק, חדרי כושר או סטודיו ובריכות שחייה – יוכלו להכיל אדם לכל 7 מ"ר. אירועי תרבות ואירועי ספורט - עד %75 תפוסה, במקום סגור: עד 300 איש, במקום פתוח: עד 500 איש.

תערוכות – אדם על כל 7 מ"ר – במקום סגור: עד 300 איש בזמן נתון, במקום פתוח: עד 500 איש בזמן נתון מלונות – ללא חדרי אוכל – בשטחים הציבוריים: אדם אחד על כל 7 מ"ר. גם ילדים עד גיל 16, שנמצאו שליליים לקורונה עד 48 שעות לפני ההגעה לבית המלון, יכולים להתארח.

בתי תפילה הבוחרים לפעול תחת התו הירוק– קיימת אפשרות לבתי תפילה, בהרשמה מראש ברשות המקומית, לפעול לפי תו ירוק - עד %50 תפוסה לפי מספר המושבים הקבועים ובמקום ללא מושבים קבועים – לפי יחס של אדם על כל 7 מ"ר, ולא יותר מ - 300 איש. בטופס ההרשמה יש לציין את מספר השוהים המותר, לפי חישוב זה, וכן את שם העמותה או הגורם שהוא המחזיק או המפעיל האחראי על בית התפילה.

פירוט הנחיות נוספות על פי ענפים:

אירועי תרבות, אירועי ספורט: כניסה ויציאה מדורגת למקום האירוע, ללא אוכל ושתייה. הרשמה מראש. מקומות ישיבה מופרדים במרווח של מושב אחד. משפחות גרעיניות או זוגות יכולים לשבת יחד. סדרנים ששומרים על ההתנהלות על פי כללי משרד הבריאות במקום. שילוט בתורים המסמן את המרחק של 2 מ' בין אדם לאדם. הקפדה על חיטוי וניקוי, בהתאם לתקנות.

חדרי כושר ובריכות: מחיצות או הפרדה של 2 מ' בין מתקן למתקן, ניקוי וחיטוי בהתאם להנחיות. ג'קוזי וסאונה סגורים.

מלונות: חדרי אוכל, ג'קוזי, סאונה ומשחקיות לילדים – סגורים לקהל. בריכה וחדר כושר – מחיובים בשמירת מרחק של שני מטרים או הפרדה במחיצות. מקסימום קיבולת לפי אדם אחד ב- 7 מ"ר.

בתי תפילה: בתי תפילה יכולים לעבוד תחת מגבלות ההתקהלות (כאמור), אך בית תפילה המבקש להגדיל את כמות המתפללים, יכול לפעול תחת התו הירוק, ואלו תנאיו: רישום במועצה דתית. שילוט המאשר שבית התפילה פועל תחת תו ירוק. מחויב בממונה קורנה שישמור על תקנות משרד הבריאות. התכנסות של עד 300 איש במקום סגור ומקסימום %50 תפוסה. ובמקום ללא מושבים קבועים – לפי יחס של אדם לכל 7 מטרים רבועים. מקומות ישיבה מופרדים, עם מרווח של כסא ביניהם. רישום מוקדם של המתפללים במקום. כניסה ויציאה מדורגת למקום. ללא אוכל ושתייה.. הקפדה על חיטוי וניקוי, בהתאם לתקנות.

מה צפוי להיפתח בפעימה השלישית?

בפעימה השלישית (21.3.7) צפויים להיפתח סקטורים נוספים וכן צפויה להתרחב הפעילות בסקטורים שכבר נפתחו באחת משתי הפעימות הראשונות: בחינוך - כיתות ז' עד י' בערים ירוקות, צהובות או כתומות "בהירות" בהן רמת ההתחסנות לבני 50 + היא של %70 ומעלה. ענפים שייפתחו ללא תו ירוק - בתי קפה ומסעדות קטנות. ענפים שייפתחו עם תו ירוק – מסעדות גדולות (על פי התקנות שיקבעו בהמשך, מלונות כולל חדרי אוכל (בהזמנה מראש), גני אירועים (חתונות וכו'), כנסים, אטרקציות. מגבלת ההתקהלות: 20 אנשים בתוך מבנה, 50 בחוץ.

לסיום הודגש: חשוב לזכור – כללי הריחוק החברתי (2 מר' בין אדם לאדם) ועטיית מסכה עדיין מחויבים בתקנות! בכל מקרה בו יש הבדל בין מסמך זה לבין התקנות – התקנות, המשתנות מפעם לפעם, הן הקובעות.

קורונה משרד הבריאות שו"ת הקו הירוק הדרכון הירוק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד