י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
מרגש

אחרי 80 שנה: ספר התורה הוחזר לקהילה

התרגשות בקהילה היהודית בהולנד בעקבות ספר תורה שהוחזר לקהילה אחרי 80 שנה מאז הוברח בשל פלישת הנאצים ימ"ש להולנד. במשך עשרות שנים לא נודע מה עלה בגורלו עד לתפנית

אחרי 80 שנה: ספר התורה הוחזר לקהילה
הגבהת ספר תורה בכותל צילום: Orel Cohen/FLASH90

ספר תורה שנעלם מבית הכנסת הולנדי בזמן פלישת הנאצים להולנד, התגלה מחדש כעבור 80 שנה והוחזר לקהילה היהודית.

ספר התורה, שנראה שלם ונשמר במצב מצוין מאז מלחמת העולם השנייה, היה שייך לבית כנסת בעיר דורדרכט בדרום המדינה, כך לדברי כריס דן הופט, יו"ר הקהילה היהודית ברוטרדם הסמוכה מאד לעיר דורדרכט.

משפחת פנינגס מדורדרכט שמרה אותו במשך שנים רבות עד שאחד מבני המשפחה הזכיר להיסטוריון מקומי, קיס וולטוורדה, כי יש לו ספר תורה ממקום לא ידוע בביתו, וולטוורדה פנה ליו"ר הקהילה היהודית שחבריה התרגשו מהממצא הזה. כך דווח באתר JTA.

"במשך עשרות שנים איש לא ידע מה עלה בגורלו של ספר התורה בדורדרכט, הוא פשוט נחשב לאבוד, כמו כל כך הרבה חפצים דתיים אחרים שאבדו בשואה", אמר.

לאחר שבתי הכנסת נסגרו על ידי הנאצים בהולנד בשנת 1940, ספר התורה הוחזק על ידי מיכאל כהן, יהודי מקומי שהיה בבעלותו מפעל מתכות. הוא שרד את השואה, סוחר מקומי קנה את המפעל מכהן. והוא העביר את הספר לקיס פנינגס, מורה מדורדרכט שנפטר בשנת 2001. אלמנתו, טינקה, סיפרה להיסטוריון על "המגילה" והובילה להחזרתה לידי היהודים.

מבין מאות היהודים שהתגוררו בדורדרכט, רק כ-60 שרדו את השואה, הקהילה חדלה להתקיים בשנות השמונים.

ספר תורה הולנד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד