ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

"המבשר אוהב את ליצמן כמוני" • ראיון

לאחר שפוטר מ'המבשר', מעניק הכתב המדיני-צבאי של העיתון ראיון סוער: "פוטרתי רק בגלל שכתבתי על ליצמן" • "חשפתי שליצמן עשה תרגילים מלוכלכים על הרב אלישיב" • רושף אש

חגי הוברמן. את המשכורת קיבלתי בזמן
חגי הוברמן. את המשכורת קיבלתי בזמן



לפני כשנה וחצי הוקם עיתון 'המבשר' בקול רעש גדול. בעיתון הצעיר חיפשו כתב מדיני-צבאי שיוכל לתת 'פייט' הגון למי שממלא את המשבצת בעיתון מהדלת ממול ונחשב לאחד הכתבים הצבאיים הטובים בתחום - ישראל קצובר.

העיתון נתקל בפלונטר. כתב חרדי שיענה על הדרישה, כמעט ואין בנמצא. כמה חרדים למדו במהלך שירותם הישיבתי מושגים צבאיים הנלמדים בשנים של התחככות עם הגורמים הצבאיים. מצד שני, גם כתב חילוני אי-אפשר לשכור. ודאי לא בעיתון חדש, שהתדמית החרדית חייבת להישמר על ידו בקפידה רבה.

הפתרון נמצא בכתב ותיק, בשם חגי הוברמן. הוברמן, שכתב עד אז בעיתונים ד"לים, צבאיים הוא כתב צבאי ותיק, ומנהלי העיתון ראו בו את מי שיצליח לתת את הפייט המיוחל. וממחשבה למעשה - הוברמן גויס לעיתון, וכתבותיו החלו להתפרסם תחת שם העט ח. בן אפרים.

היום (א'), הגיע הקשר לסיומו. בהודעה שקיבל הוברמן מהנהלת העיתון הוא התבשר כי הוחלט לסיים איתו את ההתקשרות, וכי את מקומו ימלא כתב אחר של העיתון.

השמועות דיברו על פיטורים זריזים, בשל מאמר שפרסם הוברמן בעלון 'מצב הרוח', המחולק בשבתות בבתי הכנסת, בו כתב את דעתו נגד סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, בפרשת פינוי הקברים באשקלון.

בראיון שקיימנו עימו שעות ספורות לאחר שקיבל את ההודעה הדרמטית, ביקשנו לברר האם יש אמת בשמועות?

"כנראה שכן. נאמר לי על-ידי המנהלים של המבשר שהם פשוט לא עמדו בלחץ. אמרו להם: 'תראו איך הכתב שלכם יוצא נגד הדברים שהם ציפור נפש ליהדות החרדית'. יכול להיות שאני אפילו יכול להבין אותם. אבל לפי מה שנאמר לי זאת הייתה הסיבה".

• באמת כתבת מאמר נגד סגן שר הבריאות?

"אכן כתבתי מאמר מאוד תוקפני כנגד ח"כ סגן השר ליצמן. הנקודה הייתה שאיך הוא נאבק על הקברים של בית החולים ברזילי מאשקלון, בשעה שבזמנו כשעקרו את גוש קטיף, ושם נעקר בית קברות שלם, ודאי קברות של יהודים. אפשר להגיד את השמות שלהם. יודעים בדיוק מי היו קבורים שם. לא רק שהוא לא התנגד, הוא עשה כל מיני תמרונים על הרב אליישיב כדי להצטרף לקואליציה של אריק שרון, כי הוא היה מעניין בראשות ועדת הכספים. זה מה שהיה עם בית הקברות של גוש קטיף".

• לא חידשת משהו בטענה הזו, למה התנפלו דווקא עליך?

"אני גם חשפתי סיפור ואמרתי שליצמן עשה תרגילים על הרב אליישיב. כולל תרגילים לא ממש ישרים, רק בכדי הגיע לראשות וועדת הכספים. זה היה מידע בלעדי שלי שאני עומד מאחוריו. מידע שקיבלתי לא מהמבשר, אבל קיבלתי אותו מחוגים חרדיים שמכירים את הסיפור הזה לפני ולפנים, ואני לא חוזר בי ממה שכתבתי".

• אתה לא טירון בענייני חרדים. לא חשבת שיאלצו לפטר אותך אחרי כזה מאמר?

"אני יודע שהמבשר אוהבים את ליצמן בערך כמו שאני אוהב אותו. לא חשבתי שדווקא מאמר כזה, שנתן פרגון גדול להמבשר - ואני כתבתי שם גילוי נאות: 'אני כותב בעיתון הטוב והרציני ביהדות החרדית' - שדווקא מאמר כזה יוביל את האנשים ללחץ ולגרום לי להתפטר. אני יכול להבין את ההיגיון והשיקולים שלהם. אין לי מרירות כלפיהם, גם על מה שהם עשו לי, למרות שמאוד הייתי שמח לעבוד שם. אהבתי את העבודה בהמבשר ככתב צבאי-מדיני. רק שבוע שעבר היתה ידיעה בלעדית שיכולתי להעביר אותה להמבשר והעברתי אותה בסופו של דבר לאתר אינטרנט של ערוץ 7, משהו בין ברק ואשכנזי. כן, אני בהחלט מיצר על כך שאני לא עובד שם, וחבל אם ככה הדברים התגלגלו".

• אחרי שנה וחצי שהעיתון קיים. איפה לדעתך הוא ממוקם היום? יש לו סיכויי הצלחה?

"האמת, אתה שואל אותי שאלה קשה שאין לי מושג. אני במדיה הכללית. משום מה, לצערי הרב, בעיתונות הכללית לא סופרים את העיתונות הדתית. יש יחס של זלזול בתקשורת הכללית לכל התקשורת החרדית. הדבר נכון גם לגבי התקשורת גם לגבי הצופה, מקור ראשון או עיתון מצב הרוח. בתוך התקשורת החרדית קשה לי לדעת. אני לא עד כדי כך מצוי בתוך היהדות החרדית, לדעת מה קורה עם העיתון.

"אבל אני יכול לפחות לומר לשבחו, מה שלא היה לי כשעבדתי במקור ראשון - המשכורות הגיעו בזמן, הן הגיעו במלואן. מעולם לא היה לי את החרדה כשמגיע עשירי לחודש אם כן תהיה משכורת, לא תהיה משכורת. זה היה לי במקור ראשון בעיתון ששייך לציונות הדתית, ובעיתונות החרדית הדברים האלה לא היו קיימים".



להאזנה לראיון המלא חייגו: 052-999-66-00. "הכל בקול" – קו המידע הפופולארי


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד