י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
כך תזהו אותם

מרתק: מה שצריך לדעת על שקרנים

רבים הנוטים לשקר מתוך אילוץ או ממטרה לתת הרגשה טובה לאחר, אך ישנם כאלה הנוטים לשקר מפני שהם חוששים מתוצאות האמת ומעדיפים לחמוק מוויכוח או מזעם | מהם רמזי הפנים היכולים לסייע לנו לגילוי השקר?

מרתק: מה שצריך לדעת על שקרנים
אנשים מדברים צילום: pixabay

לצערנו, הרבה אנשים יודעים לשקר, אבל אינם טובים באבחון שקרים של אחרים. מחקרים רבים מגלים שרוב האנשים יכולים להבחין בשקר מכוון במשך קצת יותר מ־50% מהזמן. זה נותן לשקרנים יתרון גדול, מכיוון שהם יודעים ששקריהם יצליחו בחלק גדול מהמקרים.

על פי מחקרים בארה"ב, יש אנשים רבים המשקרים כמה פעמים ביום. רוב השקרים האלה נאמרים כדי לא לפגוע ברגשות אחרים, ולעשות את החיים לחלקים יותר לכל המעורבים בדבר.

כפי שאמרו בית הלל, כיצד מרקדים לפני הכלה, כלה נאה וחסודה, אפילו אם אינו כן, לפי דעתך, בכל זאת צריך לשבחה. כי הקונה מקח בחנות ושואל אותך לפישרו וכי תגננו או תשבחנו? ודאי שתשבחנו.

א', מפני שכבר קנה אותו ואין תועלת מדיבורים המעצבנים, ב', משום שאם בחר לקנות זאת לפי טעמו, א"כ אין טעם לייעץ לו עתה אלא רק לשבח עי"ש.

לכן, כאשר מישהו מתפאר בחליפתו החדשה ושואל אותך אם אתה אוהב אותה, אתה חייב לומר, ״כן!״, אפילו אם אתה חש ההפך. באופן דומה, תודה למארח על ארוחה טעימה, ואין זה משנה עד כמה הייתה טעימה.

לפעמים אנשים משקרים, מפני שהם חוששים מהתוצאות אם יאמרו את האמת. זו צורה של הגנה עצמית. למשל, אם היו אמורים לסיים משימה מסוימת ביום מסוים, אך לא השלימו אותה - הם עשויים לחמוק מוויכוח או מזעם, אם יאמרו שהשלימו אותה.

יש אנשים המשקרים כדי להגן על חברים קרובים או על בני משפחה. כאשר חבר קרוב הואשם על-ידי מישהו במשהו, ייתכן שתאמר לאחרים שהוא חף מפשע, אף שהם יודעים שהוא אשם.

שקרים בעבודה שכיחים ביותר. אתה יכול להתקשר למוסד או לחברה כלשהי ולבקש לדבר עם מישהו. המזכירה של אותו אדם המבוקש אומרת לך, ״הוא אינו במשרד״, או ״הוא נמצא בישיבה״. זה יכול להיות נכון או לא, אם אותו אדם אינו מעוניין לדבר איתך.

ייתכן שתתקשר לחברה ותבקש לברר משהו על פריט שהזמנת. מישהו יאמר לך: ״הוא נשלח אליך אתמול״. זה יכול להיות נכון או זו אולי שיטת דחייה.

יש אנשים המשקרים תדירות כדי לחזק את הדימוי העצמי שלהם, בייחוד אם הם מרגישים שאינם מצליחים מספיק. אדם אחד נהג לספר לאנשים שפגש שהוא טייס, בעוד שהוא היה למעשה סדרן טיסות!

יש אנשים המשקרים תכופות כשהם מנסים להרשים מישהו שפגשו זה עתה. הם משקרים אפילו כאשר הם מסיימים את הפגישה.

״אתקשר אליך״, הוא ודאי אחד השקרים הנפוצים ביותר.

רוב האנשים שמשקרים, הם שקרנים גרועים, ומסגירים את עצמם בדרכים רבות ושונות. אולם, יש אנשים שהם שקרנים מעולים, ולא יהססו לשקר, אם זה יעזור להם להשיג את מבוקשם. שקרנים מיומנים יודעים לשכנע, ויכולים להביא אותך להאמין שהם שמחים או עצובים. עליך להיות נכון לאסוף את הסימנים לשקריהם.

יש כמה רמזי פנים היכולים לסייע לגילוי שקר.

הבעות.

הבעות זעירות:

הבעות זעירות הן הבעות אמיתיות החולפות על פני האדם בפחות מחמישית שנייה. לפעמים הן מהירות עד שאתה בקושי מודע לכך שראית אותן. מישהו עשוי לחייך לחברו, אך אם לשבריר שנייה הוא מגלה פנים זועמות, נדע שהוא זייף חיוך. זה יכול להיות רמז לכך שאדם זה אינו מחבב את זולתו, אף שהוא נראה ידידותי.

הבעות מדוכאות:

הבעות מדוכאות מופיעות לעיתים תדירות יותר ונמשכות זמן רב יותר מהבעות זעירות. אנשים יחליפו את הרגש המדוכא ברגש שהם רוצים להציג בפניך מייד כשהם נעשים מודעים לו, או כאשר זה מתאים להם.

לפני כעשר שנים, אירע מקרה עוול מפורסם בארה''ב שאחריו נראה האשם מתאבל, מבולבל ושבור בכל פעם שהיו במקום קהל או מצלמה. אולם הוא הפסיק את העמדת הפנים הזו בכל פעם שחשב שלא רואים אותו.

דליפה:

דליפה קורית כאשר מישהו אומר דבר אחד, אך גופו ופרצופו אומרים דבר אחר. דוגמה שכיחה למצב כזה היא כאשר מישהו אומר שהוא מסכים איתך, אך באותו זמן הוא מנענע קלות בראשו, מגרד באפו ומסיט מבטו, באופן בלתי מודע, ובכך מודיע על אי הסכמה. גם הבעות זעירות והבעות מדוכאות הן דוגמאות לדליפה.

על הבעות נוספות, נלמד בעז"ה בפעם הבאה.

מאת: אליהו עזריאל, מחבר הספר 'שפת הגוף והנפש' ויו"ר מכון התבוננות

שפת גוף אליהו עזריאל שקר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד