י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
"אירוע של עבריינות סביבתית"

המשרד להגנת הסביבה: "לא הייתה לנו התראה מוקדמת"

המשרד להגנת הסביבה מבהיר בעקבות מפגע הזפת בחופים כי לא הייתה בידיו כל התראה מוקדמת או זיהוי מוקדם מאף גורם בין-לאומי או ישראלי, טרם נחיתת הזפת בחופי ישראל

המשרד להגנת הסביבה: "לא הייתה לנו התראה מוקדמת"
חיילים מתנדבים לנקות את החופים צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בעקבות האסון האקולוגי הקשה שנגרם עקב הזיהום בחופי הים, המשרד להגנת הסביבה מבהיר כי לא הייתה בידיו כל התראה מוקדמת או זיהוי מוקדם מאף גורם בין-לאומי או ישראלי, טרם נחיתת הזפת בחופי ישראל ב-17 בפברואר, וכל טענה אחרת אינה נכונה.

בהודעה שפרסמו היום (שני) נטען כי "המשרד ידע לראשונה על האירוע רק בעת הגעת הזפת לחופים ביום רביעי, 17 בפברואר. מדובר על אירוע של עבריינות סביבתית שהתרחש לפי החשד למעלה מ-50 קילומטר מול חופי ישראל, מחוץ למים הטריטוריאליים שלה".

ישראל חברה באמנת ברצלונה של-פיה מדינות ואוניות מחויבות לדווח על כל אירוע חריג, בוודאי אירוע מסוג כזה של דליפת שמן, לכל המדינות והגורמים הרלוונטיים. דיווח שכזה לא הגיע לגורמים הישראלים – לא בדיעבד ולא עד לרגע זה. אין דיווח לאף גורם עד עתה לאף מדינה במזרח התיכון.

לדבריהם, "ברגע שהמשרד חישב את התאריכים האפשריים לדליפת הנפט לפי הכיוון והעוצמה – הוא פנה ל-REMPEC ממלטה ול-EMSA בבקשת איתור ספציפית באמצעות מערכות הלוויינים שלהם. האירופים ביצעו בדיקה מדוקדקת, שהעלתה מספר איתורים אפשריים במרחב ובזמנים שונים החשודים כמקור לזיהום".

איתורים אלה התקבלו מהאירופים, ומומחי המשרד בדקו אותם באופן מיידי. מתוך המקומות החשודים נמצא באמצעות מודל לחיזוי תנועות ים שהמשרד הריץ, כי אחד המיקומים במרחק של 50 ק"מ ממול לחופי אשקלון בעל התאמה טובה למקור ולחיבור שלו לגושי הזפת שנחתו בחופים.

עוד ציין, כי "המשרד מיד הפעיל את כל האמצעים העומדים לרשותו ואיתר 10 ספינות כחשודות פוטנציאליות ופועל למצוא את האחראית ולפעול כנגדה. מתוך עשר האוניות החשודות שתיים אף הגיעו לנמל אשדוד. מפקחי היחידה הימית של המשרד ביצעו ביקורת פתע באונייה אחת חשודה שעדיין שהתה בנמל, ואולם היא נשללה כמקור אפשרי ונמצאה תקינה בכל הפרמטרים.

המשרד להגנת הסביבה עומד בקשר עם גופים בין-לאומיים, וככל שיהיה זיהוי לאונייה והיא תאותר, המשרד יפנה לרשויות במדינות היעד לפעול למיצוי ההליכים אל מול האונייה החשודה".

הגנת הסביבה זפת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד