י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
"מצב שבת" מזויף

שאלה הלכתית מסעירה את שומרי השבת באירופה

אם חשבתם ש"מצב שבת" בתנורים הביא לפיתרון מבריק והולם לשומרי התורה והמצוות, מסתבר שלא בטוח. בית דין מפורסם בלונדון מעורר בימים אחרונים על כך שלפחות סוג אחד של תנור שמיוצר על ידי חברה מסוימת אינו באמת מותאם לשבת וכי נגרם חילול שבת בפתיחת וסגירת דלת התנור

שאלה הלכתית מסעירה את שומרי השבת באירופה
הרב שרגא פייבל זיממערמאן צילום: באדיבות המצלם

שאלה הלכתית חדשה מסעירה את קהילת שומרי התורה והמצוות באירופה. בית הדין של קהילת 'פעדעריישען' בלונדון, בראשותו של הגאון רבי שרגא פייבל זיממערמאן, ששימש עד לאחרונה מרא דאתרא בעיר גייטסהד, מודיע לציבור שומר התורה והמצוות באירופה על תקלה חמורה שהתגלתה בתקופה האחרונה בנוגע לתנורי אפייה רבים שיוצרו ע"י החברות BOSCH ו-SIEMENS (ובאנגליה NEFF). חברות אלו עומדות תחת חברת גג אחת בחברת BSH GROUP ומוצריהן הם מהמובילים באירופה.

חברות אלו דואגות לציבור שומרי שבת באירופה והתקינו "Sabbath mode" הנקרא "מצב שבת", שאמור כביכול לתת מענה לחששות הלכתיות הכרוכות בשימוש בתנור בשבת וביום טוב. אך מתברר כי הלכתית אותו 'מצב שבת' הוא לא כך כל פשוט וברור.

בהודעה שפורסמה לציבור שומרי תורה ומצוות באנגליה, תחת הכותרת "אזהרה חמורה" נכתב מטעם הבד"ץ שאחרי שבדקו מוצרים שונים בתקופה האחרונה, התברר שחלקם סובלים מליקויים שמכשילים את הציבור תוך כדי השימוש ב"מצב שבת".

לאור המידע, הציבור נקרא שלא להשתמש בתנורי אפיה בשבת וביום טוב, אלא אם הם עומדים בפיקוח רבני או אם נבדקו לעומק ע"י טכנאי מוסמך. מחלקת הבד"ץ להלכה וטכנולוגיה FEDTECH, פרסמו מכתב לרבני אירופה, בו הם מסבירים שגם בזמן שהתנור נמצא ב"מצב שבת", פתיחת הדלת גורמת לכך שהתנור מכבה מיד את גוף החימום הלוהט, ועם סגירתה שוב נדלק גוף החימום.

הפעולות הללו כרוכות באיסור חמור של מלאכות כיבוי והבערה וכן בעוד פעולות חשמליות שעלולות להיווצר מחמת פתיחת הדלת. במכתב, קוראים רבני הבד"ץ לרבני הקהילות להעיר לבני קהילתם על המכשול שהתגלה. בימים אלו נודע על ענין רב בקרב רבני אירופה, שבודקים את ה'מצב' של התנורים באזוריהם.

הגאון הרב זיממערמאן נודע כפוסק ובעל הוראה מובהק ומלווה את כל פעילות הבד"ץ בתחום חשוב זה, ובעידודו והכוונתו יצאו הרבנים במבצע פרסום להודיע לבני הקהילות השונות באירופה על המכשול החמור.

הרב זיממערמאן.

הרה"ג שמואל יוסף שטיצברג, בעל מחבר ספר 'שערי הברכה', מו"ץ בקהילת חסידי גור בבית שמש, שנודע בפעילותו בתחום ההלכה וטכנולוגיה הן בארץ והן בחוץ לארץ, מוסיף על דברי בית הדין הלונדוני, שכבר זמן רב הוא מתריע לשומעי שיעוריו ובכל ערוץ אפשרי, על המכשולים שכרוכים בשימוש במוצרים שאינם עומדים בפיקוח. והוא מוסיף שראה עשרות תנורים, שהחברות הוסיפו בהם כביכול "מצב שבת", אך המציאות היא, שכל זמן שהייצור אינו עומד תחת פיקוח רבני, מתברר שמצב השבת לא מבטל את רוב הבעיות והאיסורים הכרוכים בשימוש במוצרים אלו בשבת וביום טוב.

הגרש"י שטיצברג מציין שבאירופה, מחמת חוסר ברירה, זה זמן רב שבבתי ישראל הכי טובים, נאלצים להשתמש במוצרים שנמכרים בלי פיקוח. והוא מוסיף שהגיע הזמן שהחברות יבינו עד כמה חשוב לציבור שומרי המצוות שמוצרים אלו אכן יעמדו בדרישות ההלכתיות ותחת פיקוח הדוק.

גם הרב ישראל משה גוטנטג, יו"ר FEDTECH מסביר שעד לאחרונה התנורים של חברות אלו עמדו במצב סביר לגבי התאמתם לשבת, אך בתקופה האחרונה התבצע שינוי ע"י החברה והיא משנה את המפה עבור בתים רבים שרוצים לרכוש מוצרים מחברה זו. הרב גוטנטג מציין, שגם לפני הגעת הידיעה על המכשול החדש, רבים הטילו ספק לגבי השימוש במוצרים אלה, כיון שהם מופעלים גם בשבת על ידי תרמוסטט. הוא מוסיף שכדאי להיוועץ עם מורה הוראה לגבי השימוש בתנור, גם אם אינו סובל מהליקוי החדש.

לדברי הרב גוטנטג, זה לא יהיה מעשי להשתמש בתנורים ביום טוב. אבל בשבת אפשר יהיה לקבוע טיימר לכיבוי התנור לפני פתיחת הדלת.

מאיש מכירות ידוע בלונדון נמסר ל'בחדרי חרדים': "אנחנו עומדים בקשר רציף עם אנשי החברה, ונשארה לנו עדיין תקווה שהיצרנים יוכלו לתקן את הליקויים כנדרש לפי ההלכה".

מהחברה נמסרה תגובה, בה הם מסבירים, שהשינויים בוצעו כדי לדאוג לבטיחותם של המוצרים, וכדי לעמוד בתקן האירופאי המחמיר שדורש שבזמן הפעלת תנור בעל יכולת חיבור ל-WIFI, אסור לו להפעיל את גופי החימום.

לשאלת כתב 'בחדרי חרדים', האם הלקוחות יקבלו החזר כספי, לא התקבלה תשובה. כמו כן לא ניתנה תשובה לשאלתנו, האם המוצר יוצר תחת הכוונה או פיקוח של גורם רבני כלשהו.

נציג החברה הוסיף התנצלות על אי-הבהירות שנגרמה והוא הוסיף : "לצערנו שינוי זה בתקן והשפעתה על תוכנית "מצב שבת" לא שוקפו בדפי המידע של המוצרים בעיתוי המתבקש. בימים אלה אנו מתקנים את המידע שמופיע באתרינו השונים כדי לשקף כראוי את המידע".

אך לקונים המרובים שקנו במכוון תנור עם 'מצב שבת', לא תספיק תשובה זו וחשוב שיתאפשר השימוש בתנורים בימי שבת וחג. נחיצות נושא זה נעשה עוד יותר בולט בתקופה זו בפרוס חג הפסח, כאשר רבים תכננו להשתמש בתנורים שלהם בימים הארוכים, שמרבים בהם בבישולים של שלושת ימי שבת/חג הבאים עלינו לטובה.

לעת עתה הציבור נקרא להיזהר מהשימוש במוצרים שלא נבדקו, ולהיוועץ עם מורה הוראה בדרכי השימוש בתנורי אפיה.

עוד נמסר מהחברה: "אנו עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם בית הדין של קהילת פעדעריישען בלונדון למצוא פיתרון לכך, הקמנו כתובת דוא"ל ייעודית לכל לקוח שנפגע ליצור קשר. אנא צרו קשר עם [email protected] אם יש לכם שאלות נוספות בנושא".

מצב שבת תנור חוות דעת הלכתית שאלה בהלכה איסור הלכתי הרב שרגא פייבל זיממערמאן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד