י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
קופצים שלב

אבחון הדלגה לכיתה א': תהליך הקפצת כיתה לילדים מחוננים

איך לדעת אם הילד בשל לתהליך של הדלגה לכיתה א'? מהם נהלי משרד החינוך בנושא הקפצת כיתה? מדריך מיוחד להורים לילדים מחוננים בגיל הרך

אבחון הדלגה לכיתה א': תהליך הקפצת כיתה לילדים מחוננים
רישום מחוננים צילום: freepik

במידה והנכם שוקלים לפנות עם ילדיכם לביצוע אבחון הדלגה לכיתה א' כדי להעריך את יכולתם הקוגניטיבית ולבדוק האם באפשרותם להפיק תועלת מתהליך הקפצת כיתה, חשוב ביותר שתסמכו על תחושות הבטן שלכם כהורים לאחר שבחנתם היטב את היתרונות והחסרונות הטמונים בכל אחת מהאפשרויות העומדות בפניכם, שכן הדלגה לכיתה א' אינה בהכרח הפתרון הטוב ביותר עבור כל הילדים המתקדמים אינטלקטואלית.

לדוגמא, מלבד אפשרות של הדלגה לכיתה א', ילדים מחוננים יכולים להנות משילוב בכיתה גבוהה יותר רק במקצועות בהם הילדים מתקדמים הרבה מעבר למצופה מבני גילם, מהוראה מותאמת אישית בתחומים בהם הילדים חזקים במיוחד, מלמידה עצמאית, מעבודות מחקר ומאתגרים אינטלקטואליים המאפשרים להם לקבל הכרה חיצונית ביכולותיהם.

מתי מומלצת הדלגה לכיתה א'?

הורים בדרך כלל פונים עם ילדים בגיל הרך לביצוע אבחון הדלגה לכיתה א' במכוני אבחון פרטיים לאחר שהם ו/או הגננת הבחינו אצל ילדיהם ביכולות אינטלקטואליות מתקדמות, כישרונות מיוחדים בתחומים המאפיינים ילדים מחוננים והישגים אקדמיים הגבוהים באופן ניכר מהמצופה משכבת הגיל שלהם.

במקרים אלו, מטרת הבדיקה הינה לאשש או להפריך את ההשערה של ההורים ו/או הגננת לגבי מידת התאמתם של הילדים לתהליך הקפצת כיתה, כאשר נדרשת הערכה מקצועית מקיפה של פסיכולוג ילדים מוסמך על מנת לקבוע מהי מידת בשלותם של ילדים להשתלבות בכיתה א' בשנת הלימודים הבאה.

במצבים אחרים, הורים שמים לב כי ילדיהם מעדיפים להיות בחברתם של ילדים גדולים יותר מבחינת הגיל ומפותחים יותר מבחינה קוגניטיבית, אולם הם חוששים שהבדלים משמעותיים בגודל, בהתפתחות הגופנית ובמיומנויות המוטוריות ישפיעו לרעה על מצבם הרגשי והחברתי בכיתה החדשה.

יחד עם זאת, לאחר בחינת מכלול השיקולים ומתוך הסתכלות לטווח הארוך, לרוב ההמלצה של אנשי המקצוע הינה לבצע הדלגה לכיתה א' כשמדובר בילדים מחוננים בעלי בשלות רגשית הולמת להשתלבות בבית ספר יסודי, שכן הקפצת כיתה בגיל צעיר יכולה לסייע לילדים אלו למצוא חברים אמיתיים בעלי מכנים משותפים בשלב מוקדם יותר.

איך הדלגה לכיתה א' משפיעה על ההתפתחות החברתית?

אף על פי שייתכן ותהיה לילדיכם תקופת הסתגלות קצרה לאחר שילובם בכיתה החדשה משום שהם יגלו פתאום שישנם ילדים נוספים בסביבתם שמסוגלים להפנים את החומר הלימודי באותה מהירות בה הם מצליחים לעשות זאת, ילדים מחוננים שעברו הדלגה לכיתה א' בדרך כלל מסתדרים היטב מבחינה חברתית לאחר תקופת הסתגלות ראשונית.

בעוד זה עשוי להיות מעט מתסכל עבור ילדיכם לגלות שהם כבר אינם הבולטים ביותר בכיתה מבחינה אקדמית, מחקרים מקיפים שנערכו בשנים האחרונות ברחבי העולם גילו כי מרבית הילדים המחוננים נוטים להשתלב חברתית טוב יותר כשהם מבקרים במסגרת חינוכית עם ילדים התואמים להם יותר מבחינה אינטלקטואלית.

יתרה מכך, החוקרים מצאו כי מאחר וילדים בוגרים יותר עלולים לעתים קרובות להתקשות או לסרב להיפרד מחבריהם הוותיקים לספסל הלימודים, ככל שתהליך הקפצת כיתה מתבצע בגיל מוקדם יותר, כך מצבם הרגשי והחברתי של ילדיכם יהיה טוב יותר, הן בעתיד הקרוב והן בעתיד הרחוק.

איך להכין ילדים לקראת הדלגה לכיתה א'?

ראשית, הורים צריכים לבדוק מבעוד מועד האם ילדיהם מגלים פערים משמעותיים בתחומי לימוד או ידע מסוימים באמצעות העברת מבחנים המיועדים לתלמידי כיתה א' ולהעניק לילדיהם סיוע של מורה להוראה מתקנת כדי להשלים את הפערים שנתגלו בעקבותיהם.

שנית, באפשרותכם להיפגש במהלך החופש הגדול עם המורה לעתיד של ילדיכם על מנת למסור לידיה חוות דעת מקצועיות וחינוכיות שברשותכם, להציג בפניה חלק מהעבודות והדברים שילדיכם עשו בתקופה האחרונה בבית ולשתף אותה בתחומי העניין והכישרונות המיוחדים שלהם.

שלישית, מכיוון שילדים מחוננים המועמדים לתהליך הקפצת כיתה עלולים לחשוש שאין להם את הכישורים הארגוניים הדרושים כדי לעמוד בעומס שעורי הבית או שתלמידים אחרים בכיתה החדשה יקניטו אותם רק כי הם צעירים יותר מבחינת גילם או קטנים יותר מבחינה גופנית, חשוב שתשוחחו על כך עם ילדיכם ותסייעו להם להפיג את חששותיהם במידת הצורך.

רביעית, ילדים שעברו הדלגה לכיתה א' עשויים להזדקק לסיוע אינטנסיבי ומתמשך מצד הוריהם והצוות החינוכי של בית הספר בכל הקשור לכתיבה, כתב יד, ארגון ותכנון, לכן רצוי ללמד אותם במהלך החופש הגדול כיצד לרשום בצורה מסודרת במחברת ולעקוב אחר שעורי בית באתר האינטרנט של בית הספר.

חמישית, תלמידי כיתה א' נדרשים להתמודד עם רמה וכמות שעורי בית הגבוהות בהרבה מזו שהכירו במסגרת הגן והם לעתים קרובות נאלצים להקדיש זמן רב להכנת שעורי בית מסיבות הקשורות לגילם הצעיר, כמו טווח קשב קצר יותר ומיומנויות מוטוריקה עדינה פחות מפותחות, לכן הורים צריכים לוודא שיש לילדיהם מספיק זמן פנוי להכנת שעורי בית מדי יום ולסייע להם בארגון ותכנון לוח הזמנים שלהם אם הם מתקשים לעשות זאת בעצמם.

הקפצת כיתה פעמיים במהלך החיים

ישנם מקרים חריגים ביותר בהם ילדים עוברים תהליך הקפצת כיתה פעמיים במהלך החיים, כאשר גם אז הורים צריכים לשים דגש רב על רמת המוכנות האקדמית שלהם לכיתה החדשה, הגורמים ההתפתחותיים המשפיעים על תפקודם הכללי, הכישורים הבין אישיים והעדפותיהם האישיות של ילדיהם.

במידה והנכם מאמינים כי ילדיכם יכולים להפיק תועלת רבה מתהליך הקפצת כיתה בפעם השנייה בחייהם, מומלץ לפנות בהקדם לביצוע הערכה מקצועית מקיפה על ידי פסיכולוג ילדים מוסמך כדי לאשר או לשלול את תחושותיכם כהורים ולהבין היטב מהן ההשלכות הכרוכות בהקפצת כיתה נוספת בחייהם של ילדיכם.

כיתה ילדים מחוננים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד