י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

סערת ה'הרינג' מגיעה לארה"ב • וידאו

נושא אחד הסעיר את שולחנות הקידוש בבתי הכנסת בשבת: האם ב'הרינג' יש תולעים האוסרים את אכילתו? • המתפללים המבוהלים נחלקו בדעותיהם - 'בחדרי חרדים' מציג וידאו השופך אור על הפרשה

סערת ה'הרינג' מגיעה לארה"ב • וידאו
דוד קורן

השבוע נערך כנס כשרות מיוחד על-ידי ארגוני הכשרות בארצות הברית. מטרת הכינוס: הסערה שפוקדת את שוק הדגים, בעקבות תולעים וטפילים שהתגלו בבשר ובמעיים של אותם דגים. לבמה הוזמן מומחה כשרות הדגים, הרב שניאור זלמן רווח, יו"ר 'המכון למצוות התלויות בארץ', שהגיע למקום עם צוות מהמעבדה של המכון, כולל המעבדה הניידת על מיכשורה.

לאחר הרצאה הראו למשתתפים את אופן בדיקת הדגים השונים, והצורה הרלוונטית של הבדיקה המתאימה לסוגי הדגים השונים, וכיצד אפשר לנקות ולהסיר בקלות את הטפילים מבשר הדג ומבני המעיים של אותם דגים.

הכינוס התקיים לאחר שמועות רבות שדגים שונים נגועים בטפילים שונים, ובניהם דגי הסול, הקוד, הבקלה, ההרינג ועוד, ומשום כך נאסרים באכילה כמות שהם.

לצורך כך הובאו דגים רבים מחנויות דגים בסביבה, כאשר רובם דגים טריים, הנמכרים כטריים בשווקים של ארה"ב.

 

בתחילת הדברים הרגיע יו"ר המכון הרב רווח את הציבור ואמר כי אדרבה, לאחר השיעור של היום יראו את האופן של הניקוי, ויהיו הדגים מותרים באכילה. ואכן, בבדיקות שנעשו, נמצאו תולעי אניסאקיס רבים ובכל הדגים הטריים הם נמצאו חיים. בדגים הקפואים הם נמצאו מתים. בדגי הבקלה והסלמון נמצאה כמות גדולה מאוד של תולעים. גם בדגי הפלאונדר נמצאו נגיעות, וכן בדג הבאס הקפוא שהגיע מצ'ילי נמצאו נגיעות אם כי בכמות נמוכה מאוד. בדגי ההרינג, שהגיעו כפילה שלם, כלומר פילה של דג שלם בצורת פרפר, נמצאה נגיעות אם כי נמוכה מאוד.

 

ל'בחדרי חרדים' מסביר הגרש"ז רווח: הנתונים באמריקה הם ככל הנתונים בשאר מדינות העולם, ובפרט בארה"ב שאיזורי הדייג הימי, נגועים מאוד. אולם כפי שהראנו בשיעור, האפשרות של הניקוי בשיטה הנכונה אפשרית.

על ההרינג הסביר: שיווק ההרינג בעולם, שמקורו העיקרי הוא מנורבגיה, מחולק לכמה חלקים, האחד שיווק של דג שלם עם בני מעיים, השני הוא דג שלם ללא בני מעיים, כאשר בשתי האפשרויות הללו הנגיעות גם בבשר הדגים בשיעור שהוא מעל 20% נגיעות. האופן השלישי הוא שיווק של פילה דג ההרינג כשהוא שלם, כלומר ללא עור וללא עצמות, אולם זה פילה של שני צידי הדג, וכיון שעיבוד בצורה שכזו מותירה לכלכוך משיירי הבטן, נותרת נגיעות של כ–10%, והאופן הרביעי זה שיווק של פרוסות דגים שמיד לאחר הדייג עוברים חיתוך ושטיפה מוחלטת, ואז הדג הוא בחזקת נקי, ובאם נותני הכשרות יקפידו לקבל רק תוצרת מהסוג הרביעי, יקל עליהם את עבודת עיבוד הדג מלוח. אם הם יבחרו את האופן השלישי, הם יצטרכו להוריד את חלק הדג הרך יותר, שהוא החלק שעוטף את בני המעיים.

לפניכם תמונות ווידאו של הדגמת בדיקת הדגים באירוע

 

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד