י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
ה'רמזור' מגיע לחופים

הזוי: אלו הן כמויות הזפת שנפלטו לחופים • צפו

לא רק בערים מתקיימת מפת הרמזור כעת גם החופים יצוינו לפי רמת הזיהום בהם ורמת הניקיון שעברו | תיעוד מפעולות ניקיון כמויות הזפת שנפלטו והפסולת מהחופים • צפו בגלריה ותיעוד וידאו

הזוי: אלו הן כמויות הזפת שנפלטו לחופים • צפו
פינוי הפסולת והזפת מהחופים צילום: אלאונורה שילוב

בעקבות זיהום החופים לאחר פליטת כמויות הזפת מהים, המשרד להגנת הסביבה מפרסם היום את "רמזור החופים", על גבי מפות המציגות את מצב ניקיון החופים.

"רמזור החופים" הוא שילוב של מצב הזיהום בשטח והתקדמות פעולות הניקיון. חשוב לציין, שמצב ניקיון החופים משתנה וכי חופים שהיו נקיים היום, לא בהכרח יישארו כך מחר.

פינוי הפסולת והזפת מהחופים. צילום: מיכאל דימנשטיין

לרמזור החופים ארבע רמות:

אדום: שטח מזוהם שעדיין לא התחילו בו פעולות הניקוי, או שהתחילו פעולות חלקיות לניקוי החול אך לא החוף הסלעי, כדוגמת ראש הנקרה.

כתום: שטח מזוהם בשלבי ניקוי התחלתיים.

צהוב: מצב קל. שטח עם זיהום נמוך או בשלבי ניקוי מתקדמים.

ירוק: קל מאוד.

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל: "לזפת הזאת יש כתובת ויש לה גורם אחראי. אנו בעיצומה של החקירה והנחיתי את כל הגורמים לעשות את כל המאמצים כדי לתפוס את העבריין המזהם ולמצות עמו את הדין. האירוע הסביבתי החמור של הזפת בחופים מהווה קריאת השכמה לכולנו להאיץ את השימוש באנרגיות מתחדשות וחלופיות ולזנוח את השימוש בדלקים פוסיליים מזהמים. אם לא נעשה זאת בהקדם - נגדיל את הסיכון לאירועים נוספים בעתיד"

עוד מוסיפה גמליאל: מדובר בחקירה מאוד מורכבת שרובה מתקיימת מחוץ לשטחי מדינת ישראל. מכיוון שאין לנו סמכות חוקית לעצור אוניות מחוץ לשטח הימי שלנו, אנחנו משתפים פעולה עם גורמים בין-לאומיים בנושא.

האירוע הסביבתי החמור מהווה קריאת השכמה לכולנו להאיץ את השימוש באנרגיות מתחדשות וחלופיות ולזנוח את השימוש בדלקים פוסיליים מזהמים. אם לא נעשה זאת בהקדם - נגדיל את הסיכון לאירועים נוספים בעתיד.

הקושי העיקרי הוא לנקות את החופים הסלעיים. כדי להצליח במשימה, אנחנו עורכים היום ניסוי בחופי ראש הנקרה עם חומר מיוחד שהשגנו. מהתייעצות עם גורמים בינלאומיים, אנחנו יודעים שהחומר יעיל כנגד נפט גולמי, ואנחנו בודקים ממש עכשיו אם הוא יעיל כנגד הזפת. במידה והניסוי יצליח – אנחנו נוכל לעבור מניקוי ידני של הסלעים לשיטות מתקדמות שיעזרו בהסרה מהירה של החומר.

מסיימת גמליאל ואומרת: "האסון שנגרם ללווייתן, לצבים ולבעלי הכנף שניזוקו כתוצאה מהזפת קורעים את הלב. אנחנו נעשה הכל כדי שהאחראיים לכך ישלמו את המחיר. אני מודה לאלפי המתנדבים, לחיילי צה"ל לאנשי רשות הטבע והגנים ועמותת אקואושן על כך שהתגייסו למשימה. יחד ננצח!"

 

זפת חופים ים המשרד להגנת הסביבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד