י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
מתיחות בין המעצמות

ממשל ביידן: יורש העצר הסעודי הורה על חיסול העיתונאי

עכשיו זה רשמית. דוח שפרסם ממשלו של ביידן, קובע כי יורש העצר הסעודי מוחמר בן סלמאן הורה על חיסולו של העיתונאי הסעודי בטורקיה ב-2018. הסעודים מצידם דוחים את האשמה | הוטלו עיצומים מטעם ארה"ב על בכירים בממשל הסעודי

ממשל ביידן: יורש העצר הסעודי הורה על חיסול העיתונאי
מוחמד בן סלמאן צילום: משרד החוץ הסעודי

ממשלו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן פרסם בשבת דו"ח מודיעיני שהגיע למסקנה כי נסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמאן אישר את הריגתו של העיתונאי ג'מאל חשוקג'י ב-2018.

הערכת המודיעין המבוססת בעיקר על עבודתה של סוכנות ה-CIA, אינה חדשה, אולם פרסום הדו"ח לציבור מסמן פרק חדש ומשמעותי במערכת היחסים בין ארה"ב לסעודיה ושינוי ברור של הנשיא ג'ו ביידן בהשוואה למדיניותו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ שהתייחס אחרת לתפקידה של סעודיה ברצח שגונה על ידי חברי הקונגרס, עיתונאים וחוקרים באו"ם.

הדו"ח מטריד מאד את סעודיה. על פי הדו"ח, יורש העצר הסעודי מוחמד בן-סלמאן אישר את הפעולה באיסטנבול שבטורקיה והורה לחטוף או להרוג את העיתונאי ג'מאל חשוקג'י.

משרד החוץ הסעודי יצא נגד מסקנות הדו"ח בעניין רצח העיתונאי ח'אשוקג'י המטיל את אחריות הרצח על יורש העצר, מוחמד בן סלמאן. בהודעה שפרסם נאמר כי המסקנות שפורסמו, הן פוגעניות ואינן נכונות בעניין הנהגת הממלכה: "לא ניתן לקבל אותן בשום צורה". בהודעה הוסבר כי סעודיה נקטה את כל הצעדים כדי למנוע את הישנות הפשע של רצח ח'אשוקג'י והעמידה את האשמים לדין.

הובהר כי סעודיה מתנגדת לכל ניסיון לפגוע בהנהגתה, ריבונותה ועצמאות הרשות השופטת שלה. באותה נשימה נאמר בהודעה כי "השותפות בין סעודיה לארצות הברית היא שותפות חזקה שבנויה על יסודות מושרשים". עוד נאמר כי "מוסדות המדינות פועלים כדי לחזק את השותפות הזאת בעל התחומים וכדי להגביר את התיאום ושיתוף הפעולה כדי להביא לביטחון ויציבות האזור והעולם. משרד החוץ קיווה כי היסודות המושרשים האלה בשותפות בין המדינות ימשיכו להתקיים, כך דיווח רועי קייס בכאן 11.

עוד דווח, כי משרד האוצר האמריקני מטיל עיצומים על עשרות סעודים חברים במשמר המלכותי ובכירים לשעבר במנגנון המודיעין, בהם אחמד עסירי סגן ראש המודיעין לשעבר בשל מעורבותם ברצח. עם זאת יצוין כי לט הוטלו עיצומים על בן סלמאן עצמו.

רועי קייס מציין כי "אחרי שממשל טראמפ – שאימץ לחיקו את בן סלמאן – "החליק" לו את חיסול העיתונאי הסעודי ג'מאל ח'אשוקג'י באוקטובר 2018, ומנע בכל מחיר את פרסום הדוח המודיעיני המסווג שמצביע על בן סלמאן כמוציא לפועל, לממשל ביידן לקח חודש בלבד כדי להתיר את פרסומו".

קייס מזכיר כי הנשיא ביידן אמר בקמפיין הבחירות שלו כי הוא לא "יחליק" את הרצח. "ח'אשוקג'י למעשה נרצח ובותר, אני מאמין שהדבר נעשה בהוראת יורש העצר הסעודי. אני רוצה להבהיר: לא נמכור להם עוד נשק ונגרום להם לשלם את המחיר. נגרום להם להפוך מוקצים כפי שהם ראויים להיות". כזכור את הדברים החריפים האלה אמר נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, בקמפיין הבחירות ב-2019.

הנשיא ביידן עדכן כי בימים הקרובים יוכרז על שינויים באופי הקשרים בין המדינות. הוא גם ציין כי בשיחתו עם המלך הבהיר לו שהממשל לא ישתוק יותר על הפרות זכויות אדם של סעודיה. רועי קייס מציין כי "בן סלמאן יכול לשכוח כרגע משיחה עם ביידן, ובבית הלבן הבהירו כל העת שביידן לא מתכוון לשוחח עם בן סלמאן, אלא עם המלך".

מוחמד בן סלמאן העיתונאי הסעודי ג'ו ביידן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד