י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
סדרי עדיפויות

צביעות: מתנפלים על סעודיה בשל רצח אחד, ומוותרים לארכי טרוריסטים // דעה

ברקע הדו"ח החמור שפרסם ממשל ביידן נגד נסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמאן בשל רצח העיתונאי ג'מאל חשוקג'י, מזעזע את העולם | יענקי פרבר בטור דעה על מערכת שיקולים פגומה המתעלמת מהשלכות גלובליות חריפות אחרות שהביאו להחלטה התמוהה 

צביעות: מתנפלים על סעודיה בשל רצח אחד, ומוותרים לארכי טרוריסטים // דעה
סעודיה צילום: pixabay

בימים האחרונים סעודיה נמצאת בראש הכותרות בשל דו"ח שפרסם ה-CIA לפיו נסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמאן, הורה אישית על חיסולו של העיתונאי ג'מאל חשוקג'י ב-2018, רצח מזעזע שהתרחש על פי דיווחים בתוך הקונסוליה הסעודית באיסטנבול.

ג'מאל חשוקג'י היה מבקר חריף של המשטר הסעודי, והיה כותב טורים ביקורתיים כלפי המשטר ב'וושינגטון פוסט', והמשטר הסעודי 'לא אהב' את הדברים, ג'מאל חשוקג'י פותה להגיע לקונסוליה הסעודית באיסטנבול כדי לקבל מסמכים עבור אישור נישואין, שם על פי דיווחים בותרה גופתו וחלקי הגופה נעלמו.

הנשיא לשעבר טראמפ החליט להתעלם מהדו"ח שמאשים את בן סלמאן, אולי כי חשב שהסכמי שלום בין ישראל למדינות במפרץ חשובות יותר ממוות של אדם אחד, במזרח התיכון נהרגים אנשים כמעט מדי יום, קרבות בסוריה, קרבות בלוב, קרבות בעיראק, קרבות בתימן, והרציחות במדינות הללו לא מפסיקות לרגע. טראמפ החליט להבליג על רצח אחד כדי לנסות לפתור את נושא השלום בין ישראל למדינות ערביות.

הנשיא ביידן רואה את הדברים בעין אחרת, וכמו קודמו בתפקיד ברק אובמה, הוא נוקט בקו נוקשה נגד מדינות כמו סעודיה שרוצות לקדם שלום, מיותר לציין שללא תמיכת סעודיה, איחוד האמירויות, בחריין, מרוקו, וככל הנראה סודן, לא היו מנרמלות את היחסים עם ישראל.

כולנו זוכרים את דבריו של ג'ון קרי מזכיר המדינה בזמן ברק אובמה, שאמר "לא יהיה שלום עם מדינות ערב ללא הסכם עם הפלסטינים" מסתבר שדבריו היו בעיקר משאלה, אולי הם היו נכונים לתקופה ההיא, אך טראמפ עם חתנו קושנר עם צוות נוסף, עשו את הבלתי ייאמן והביאו הסכמים היסטוריים עם מדינות ערב, לא קשה לנחש שאם טראמפ היה ממשיך בנשיאות, סעודיה ועוד כמה מדינות היו מצטרפות להסכמי נורמליזציה.

אך הרצח של חשוקג'י שינה את הכללים, ארה"ב עוקבת ולוחצת על סעודיה לקדם זכויות אדם, ומתעלמת (כרגע) מזכויות אדם במדינות אחרות, ארה"ב הודיעה שתחזור למועצת זכויות אדם של האו"ם, מועצה שעל כל גינוי סורי או איראני, מאזנת מהר עם 100 גינויים לישראל.

שיהיה ברור, הרצח של העיתונאי ג'מאל חשוקג'י הוא נורא ואיום, הוא רצח מתועב, משטר שרוצח עיתונאי בגלל שהוא מעביר עליו ביקורת, הוא משטר שחייב לתת את הדין בכל צורה שתאפשר זאת, רוצחי העיתונאי חייבים לקבל עונש חמור, והעולם חייב להעביר מסר לכל מדינה שלא רוצחים עיתונאים ולא משנה מה הם מפרסמים, מה שעשה חאפז אל אסד אביו של נשיא סוריה בשאר אסד הנוכחי בשנות השמונים, אז טבח במתנגדיו ללא רחם, לא יכול לעבור בשתיקה בשנת 2021.

אבל הצביעות של העולם מרתיחה מאד, ברק אובמה השאיר מזרח תיכון עם מיליון מתים, קיבל פרס נובל לשלום, דונלד טראמפ קידם שלום שהיה רק בדמיון בין ישראל למדינות במפרץ חוטף אש מכל הכיוונים בגלל עניינים פנימיים בתוך ארה"ב, יאסר ערפאת שהיה אחראי לטבח של אלפים קיבל פרס נובל לשלום, והמשיך להוביל לרצח גם אחרי שקיבל את הפרס, אבל הנסיך הסעודי שקידם הסכמי שלום היסטוריים חוטף אש, למה לערפאת סלחו ולבן סלמאן לא סלחו?, מרואן ברגותי ארכי טרוריסט שהוביל בעצמו פיגועים קשים בהם נרצחו מאות ישראלים נחשב למישהו שיכול להחליף את אבו מאזן, לרוצח הזה סולחים, ולבן סלמאן לא סולחים? מי אחראי על "הסליחות" בעולם הצבוע בו אנו חיים?

בן סלמאן מקדם את סעודיה למקום שהיא מעולם לא חלמה להיות, נגיף הקורונה האט את קצב הפתיחה של סעודיה לעולם המערבי, אבל סעודיה עשתה צעדים רבים, מאישור לנשים לנהוג ברכב, ביטול אפוטרופוס של עובדים זרים, פתיחת המדינה לתיירים מכל העולם, (בינתיים למעט ישראל) וכמובן הדחיפה של סעודיה לעבר הסכמי שלום היסטוריים בין ישראל למדינות במפרץ. אנחנו כבר שכחנו, אבל פעם היינו מתרגשים כשנהג של משלחת סעודית בתחרות ספורט היה חונה ליד הרכב של המשלחת הישראלית, ושני הרכבים חונים אחד ליד השני הפך לשיחת היום, היום נתניהו נוסע לביקורים בסעודיה (על פי פרסומים זרים) אנשים מתלוננים למה אין סלפי של נתניהו ובן סלמאן.

מוחמד בן סלמאן סעודיה ארצות הברית הסכם שלום ג'ו ביידן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד