י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
דריכות בעולם

הנשיא ביידן יודיע היום כיצד ינהג עם סעודיה

בעקבות ביקורת קשה שנמתחה על הנשיא ביידן כשלא נקט בצעדים מעשיים נגד נסיך הכתר הסעודי עליו הוטלה האשמה ברצח העיתונאי, היום צפוי הנשיא להצהיר כיצד הוא מתכנן לפעול אל מול הסעודים

הנשיא ביידן יודיע היום כיצד ינהג עם סעודיה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן צילום: מתוך האינסטגרם שלו

הנשיא ביידן מתמודד עם ביקורת על כך שלא נקט צעדים קשים יותר נגד נסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמאן לאחר הדו"ח שהאשים אותו ברצח העיתונאי ג'מאל חשוקג'י.

הנשיא ג'ו ביידן אמר ביום שבת כי ממשלתו תודיע על צעדים נגד ערב הסעודית היום (שני), ההודעה של ביידן מגיעה בעקבות דו"ח מודיעין אמריקני שמצא כי נסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמאן אישר את הריגתו של העיתונאי ג'מאל חשוקג'י בשנת 2018.

ממשל ביידן ספג ביקורת על כך שהנשיא היה צריך להיות קשוח יותר כלפי נסיך הכתר, לאחר שלא הוטל עליו סנקציות למרות שהואשם באישור רצח ג'מאל חשוקג'י, כשנשאל לגבי הענישה של בן סלמאן שליט סעודיה בפועל, שמכונה גם MBS, אמר ביידן: "ביום שני תהיה הודעה על מה שאנחנו הולכים לעשות עם סעודיה באופן כללי". ביידן לא מסר פרטים.

כזכור ביום שישי האחרון הנשיא ביידן אמר בראיון ל- Univision כי הוא יטיל על סעודיה את 'האחריות', והוסיף כי שוחח עם המלך סלמאן על ההחלטה. "דיברתי עם המלך, הבהרתי לו שהחוקים משתנים ואנחנו נודיע על שינויים משמעותיים ביום שני, אנו הולכים להטיל עליהם אחריות על הפרות זכויות אדם", אמר ביידן. שר החוץ אנטוני בלינקן אמר כי ביידן רוצה 'להתחל מחדש' אך לא 'לפרק' את יחסי ארה"ב עם ריאד, שותפה ותיקה של ארה"ב במזרח התיכון.

כזכור ארה"ב פרסמה דו"ח בו נאמר כי יורש העצר הסעודי מוחמד בן-סלמאן אישר את הפעולה באיסטנבול לחטוף או להרוג את העיתונאי ג'מאל חשוקג'י ב-2018, העיתונאי היה ידוע כמבקר משטר חזק, הוא היה כותב באופן קבוע טורי דעה ב'וושינגטון פוסט' נגד בית המלוכה, וב-2018 הוא מצא את מותו בקונסוליה הסעודית באיסטנבול, לאחר שפותה להגיע לשם כדי לקבל מסמכים עבור אישור נישואין.

סעודיה כזכור יצאה נגד מסקנות הדו"ח בעניין רצח העיתונאי ח'אשוקג'י המטיל את אחריות הרצח על יורש העצר, מוחמד בן סלמאן. בהודעה שפרסם משרד החוץ הסעודי נאמר כי המסקנות שפורסמו פוגעניות ואינן נכונות בעניין הנהגת הממלכה: "לא ניתן לקבל אותן בשום צורה". בהודעה הוסבר כי סעודיה נקטה את כל הצעדים כדי למנוע את הישנות הפשע של רצח ח'אשוקג'י והעמידה את האשמים לדין".

בינתיים משרד האוצר האמריקני הטיל עיצומים על עשרות סעודים חברים במשמר המלכותי ובכירים לשעבר במנגנון המודיעין בהם אחמד עסירי סגן ראש המודיעין לשעבר בשל מעורבותם ברצח. עד עכשיו אין עיצומים על בן סלמאן עצמו, היום ביידן יודיע האם יהיו עיצומים על הנסיך עצמו.

ג'ו ביידן מוחמד בן סלמאן ערב הסעודית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד