ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
יקבלו מנה שלישית?

מחקר מדאיג: יעילות החיסון פוחתת בחצי לסובלים מהשמנת יתר

העולם כולו מתמודד בשנה האחרונה במאבק ארוך ומתיש מול נגיף קורונה | אם עד היום ידענו כי הוא פוגע בעיקר בקבוצות סיכון שונות כמו אלו הסובלים מהשמנת יתר, הרי שממחקר שנעשה לאחרונה עולה כי גם החיסון עצמו הרבה פחות יעיל בקרב אנשים אלה 

מחקר מדאיג: יעילות החיסון פוחתת בחצי לסובלים מהשמנת יתר
חיסון נגד קורונה צילום: מאיר וקנין/פלאש 90

מחקר בקרב עובדי שירותי בריאות גילה כי הסובלים מהשמנת יתר מייצרים רק כמחצית מהנוגדנים לעומת אנשים בריאים.

הנתונים מצביעים על כך שהחיסון של פייזר עשוי להיות פחות יעיל בקרב אנשים עם השמנת יתר. חוקרים איטלקים גילו שעובדי רפואה הסובלים מהשמנת יתר מייצרים רק כמחצית מכמות הנוגדנים בתגובה למנה השניה של הנגיף בהשוואה לאנשים בריאים.

למרות שמוקדם לדעת מה משמעות הדבר בנוגע ליעילות החיסון, התוצאה עשויה לרמוז שאנשים הסובלים מהשמנת יתר זקוקים למנה נוספת (שלישית) בכדי להבטיח שהם מוגנים כראוי מפני נגיף הקורונה.

מחקרים קודמים העלו כי השמנת יתר - המוגדרת כבעלת מדד מסת גוף (BMI) מעל 30 - מגדילה את הסיכון למוות מקורונה בכמעט 50%, וכן מגדילה את הסיכון לאשפוז בבית חולים ב-113%.

חלק מהמחקר עשוי להיות מוסבר כי אנשים עם השמנת יתר לעיתים קרובות סובלים ממחלות רקע, כגון מחלות לב או סוכרת מסוג 2, המגדילים את הסיכון מקורונה עבורם, אך עודף שומן בגוף יכול גם לגרום לשינויים מטבוליים, כגון עמידות לאינסולין ודלקת, אשר מקשים על הגוף להילחם בזיהומים. כך מפרסם ה"גארדיאן" הבריטי.

מצב קבוע של דלקת בדרגה נמוכה יכול גם להחליש תגובות חיסוניות מסוימות, כולל אלה המפעילים תגובת הגנה בגוף בעקבות חיסון. מחקרים נוספים הראו כי חיסון נגד שפעת יעיל אצל אנשים הסובלים מהשמנת יתר אך עם 50 אחוז פחות יעילות בהשוואה לאלו עם משקל בריא.

המחקר החדש, שעדיין לא נבדק על ידי עמיתים, מספק ראיות ישירות ראשונות המצביעות על כך שבעיה דומה עלולה להתרחש בחיסוני קורונה.

אלדו ונוטי החוקר מרומא, ועמיתיו מדדו את תגובת הנוגדנים בעקבות שתי מנות של חיסון בקרב 248 עובדי שירותי בריאות. שבעה ימים לאחר קבלת המנה השנייה, 99.5% מהם פיתחו תגובת נוגדנים, ותגובה זו הייתה גדולה מזו שנרשמה בקרב אנשים שהחלימו מקורונה. עם זאת, התגובה היתה פחותה בקרב אנשים הסובלים מעודף משקל.

"מכיוון שהשמנת יתר מהווה גורם סיכון עיקרי לתחלואה ולתמותה בקרב חולי קורונה, חובה לתכנן תוכנית חיסון יעילה עבור תת-קבוצה זו", כתבו אלדו ועמיתיו. "למרות שיש צורך במחקרים נוספים, לנתונים אלו עשויות להיות השלכות חשובות על פיתוח אסטרטגיות חיסון נגד קורונה, ובפרט עבור אנשים בעלי משקל יתר. אם הנתונים יאומתו על ידי מחקרים גדולים יותר, יהיה צורך לשקול אפשרות לתת לאנשים בעלי משקל יתר מינון נוסף של החיסון או מינון גבוה יותר".

במחקר נפרד שנערך בקרב שירותי בריאות ברזילאים, אלטמן ועמיתיו הראו כי גם הדבקה חוזרת בקורונה היתה שכיחה יותר בקרב אנשים שמנים, וכי הם נוטים להיות בעלי תגובות נוגדניות נמוכות יותר להדבקה המקורית.

השמנת יתר חיסון לקורונה חברת פייזר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד