י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
התחסנות למבוגרים

קטלני לא פחות מקורונה: מבצע חיסונים נגד דלקת ריאות

לצד החיסון נגד נגיף הקורונה, חשוב מאד לחסן אוכלוסיות בסיכון, ובעיקר מבוגרים, עם חיסון נגד דלקת ריאות • החיסון ניתן בחינם, והרופאים סבורים שאסור לוותר עליו: "דלקת ריאות היא מחלה מסוכנת וקטלנית. החיסון מהווה הצלה"

קטלני לא פחות מקורונה: מבצע חיסונים נגד דלקת ריאות
חיסונים צילום: Unsplash

בימים אלו שבהם אנו חרדים מפני נגיף הקורונה וממהרים להתחסן נגדו, מתברר שישנו נגיף שהוא לא פחות קטלני אם כי גם נגדו קיים חיסון, ואף הוא מהווה מצרך חובה בסל החיסונים המיועדים לגילאים המבוגרים. "דלקת ריאות היא מחלה מסוכנת, בפרט כאשר היא מופיעה בגיל המבוגר" מבהיר הפרופ' אבישי אליס, מנהל מח' פנימית ג' בבית החולים בלינסון, ויו"ר האיגוד הישראלי לרפואה פנימית. "ודווקא בשל המסוכנות שלה, חשוב לדעת שישנו חיסון שניתן ואף צריך לקחת, כאשר החיסון הזה כוחו יפה למנוע את המחלה".

דלקת ריאות חיידקית נגרמת בדרך כלל מחיידק הפנוימוקוק, שיכול לגרום מלבד לדלקות ריאות גם לזיהום במערכת הדם  ולעתים לדלקת קרום המוח. המחלה מסוכנת בכל גיל, אך היא מסוכנת מאד בעיקר לגבי מדוכאי חיסון וחולים במחלות כרוניות, וכן כאשר היא מתרחשת אצל מבוגרים מעל גיל 65. במקרה זה היא נושאת עמה סיכון לתמותה או לאשפוזים חוזרים, כשעצם האשפוזים, כידוע, אינם תורמים לבריאותו של המטופל וזאת בלשון המעטה...

מאחר ומדובר במחלה קשה, יש לעשות הכל בכדי להימנע ממנה. הדרך היעילה ביותר להימנע מדלקת ריאות היא להתחסן נגדה, כאשר החיסונים נגד דלקות ריאות הם "פנוימווקס" ו"פרבנר 13".

פרבנר 13 מיוצר בידי חברה מוכרת למדי, 'פייזר' שמה. החיסון יעיל כנגד 13 הסוגים הנפוצים ביותר של החיידק, ומכאן שמו. החיסון מומלץ לחולים עם מחלות רקע, אך גם בעיקר למבוגרים מגיל 65 ומעלה, גם אם הם נחשבים ב"ה בריאים לחלוטין.

"למרות שלא רצוי לחלות בדלקת ריאות בכל גיל", אומר פרופ' אליס, "רופאים לא ימליצו לצעירים ובריאים להתחסן. עם זאת, בכל הנוגע למבוגרים מעל גיל 65 או כל מי שסובל מדיכוי חיסוני או מחלה כרונית אפילו כמו סוכרת, מומלץ מאד שיתחסן ובכך ימנע מעצמו את הסיכון לחלות, כאשר ההמלצה הרפואית הגורפת היא להתחסן גם עם ה'פרבנר' וגם עם ה'פנוימווקס' – כך מקבלים שליטה טובה יותר על  כל הזנים והמענה מושלם יותר. מה שברור, שמי שמתחסן, מעלה את סיכוייו שלא לחלות, וגם אם יחלה אזי לא בצורה קשה".

החיסון, אגב, ניתן פעם אחת והוא יעיל לכל החיים. כך שאם אתם דואגים להורים או לסבא, וודאו שהם כבר קיבלו את החיסון שיאפשר לכם בע"ה לעבור את החורף כשאתם רגועים.

 

חיסון דלקת ריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד