ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024
תנאים קשים

"לחמנייה וחמאה לסעודת שבת": הסבל של החרדים במלוניות הבידוד

עדויות שמגיעות ממלוניות הבידוד בהן שוהים חרדים השבים מחו"ל, מציגות תמונת מצב מדאיגה: יחס מחפיר ואלים של המשטרה כלפי המבודדים, תנאי מחיה בלתי אפשריים ומענה לא מספק עבור שומרי הכשרות • "בגרמניה מעניקים ליהודים יחס טוב יותר" • המשטרה: "השוטרים פועלים בהתאם לסמכות המוקנית להם מכוח החוק"

"לחמנייה וחמאה לסעודת שבת": הסבל של החרדים במלוניות הבידוד
סעודה דלה צילום: Unsplash

סאגת מלוניות הבידוד מסרבת להסתיים. בעוד בתקשורת הכללית מוצגים החרדים כמי שמקבלים יחס מועדף על פני חילונים השבים ארצה, לא מעט עדויות מהשטח מספרות סיפור שונה לחלוטין.

צ' השוהה במלונית בירושלים, טס יחד עם קבוצת משגיחי כשרות לאחת ממדינות אירופה למשך כחודש. כאשר שב ארצה נכפה עליו לשהות בחדר מבודד מכל העולם החיצון, בלי שיוכל לראות את המשפחה והילדים אותם לא ראה כבר תקופה. כל זאת תוך קבלת יחס ברוטלי ולא נעים.

"הבעיה מתחילה בהתנהלות וההתנהגות של המשטרה", משתף בשיחה מיוחדת שערך עם 'בחדרי'. "אוקיי, ישנו מצב לא נעים ועל כולנו לשאת בנטל, אבל מכאן ועד להצדקת הברבריות של המשטרה, המרחק עצום. השוטרים שהמתינו לנו התייחסו אלינו כעבריינים, דיברו בגסות ואפילו הציעו באדיבותם "שירותי דחיפה" לאוטובוסים עבור כלל הנוסעים" אומר בציניות מרירה.

"היה שם אחד שאשתו עמדה ללדת, כשילדיו נותרו לבדם בבית" ממשיך לשתף בלהט, "השוטרים לא רק שלא הקשיבו לבקשתו וניסו לבדוק את הנושא, אלא ממש היכו אותו בחוזקה כדי שחלילה לא התעכב לרגע ממילוי צו סמכותם. כל זאת כאשר השוטר המכה ללא מדים וללא תג זיהוי".

צ' טוען כי "נקודת המוצא היא שאנחנו כנראה משקרים, עד שתוכח חזקת החפות שלנו. זה לא היחס שאמורים לקבל אזרחים שומרי חוק, במיוחד לא בסיטואציה הלא נעימה אליה נקלענו".

אולם מסתבר שהחוויה הלא נעימה בשדה התעופה הייתה רק הסיפתח, במלונית ציפו להם הפתעות נוספות. "במלון ישנה אופציה לבקש אוכל גלאט עבור מקפידי הכשרות, אבל מתברר שההרשמה לשירות היא המלצה בלבד עבורם. הארוחות שמגיעות אלי ברוב המקרים הן ללא שום חותמת כשרות, אפילו לא של הרבנות. יהודי שומר תורה ומצוות לא יכול להרשות לעצמו לגעת באוכל כזה ומה שנגזר עליו כנראה זה פשוט להישאר רעב". לדבריו "היו כאן גם חילונים שהזדעזעו מכך שהאוכל מגיע ללא סממן כשרות מינימלי".

שיא השפל הגיע בשבת האחרונה. בעודו מבודד בחדרו, ציפה צ' לסעודת שבת שתגיע לפתח חדרו, אך זו בוששה מלבוא. הוא חשב לתומו כי לכל הפחות הארוחה עם ה"כשרות לייט" תהיה מונחת לפתחו, אך מהמחשבה הזו הוא גם כן התבדה במהירות. הסתבר שהמשמרת פשוט דילגה מעליו וכך גם פסחה על עוד אדם חרדי אחד נוסף לפחות.

"חשבתי שזו טעות חד פעמית, אך כך גם היה בסעודה השנייה והשלישית, נאלצתי לאכול לחמנייה עם חמאה בשלושת הסעודות. מה שמזכיר באופן מטריד תקופות אפלות".

כששאל בקבלה לפשר המאורע, נענה ב"נבדוק לך את העניין", אולם עד עכשיו לא זכה לתשובה. אותו דבר קרה כשפנה לפיקוד העורף.

מעבר לאוכל שאינו מגיע בכשרות ראויה או לא מגיע בכלל, גם תנאי הניקיון במלונית מחפירים, עם אבק בחדרים וחלונות מטונפים בלכלוך. "חשבתי לכל הפחות שלהסתכל על הנוף אני אוכל. אבל כמובן שגם לזה אף אחד לא טרח להתייחס כשפניתי".

"אני לרוב אדם לא מפונק בכלל ולא נוהג להתלונן" טוען, "אבל היחס המזלזל כאן חוצה כל גבול. אנשים שיוצאים לנשום מעט אוויר מחוץ לחדרים, ננזפים בבוטות ומקבלים צעקות מהרמקולים 'עוד רגע אתם חוטפים קנס'. הכל בלי טיפה התחשבות ובלי טיפה אמפתיה. פשוט בושה". אומר בכעס בלתי מוסתר.

לדבריו, במלוניות הבידוד באירופה התנאים היו הרבה יותר נוחים ומתחשבים. "כך או כך אנו מגיעים קבוצה שלימה באותו מטוס, אז אפשר פשוט לתת לכל נוסעי הטיסה לשהות באותה מלונית ופחות לחשוש מהדבקה חיצונית, כפי שעושים בהרבה מקומות בעולם. במקום זאת דוחפים אותנו עם כל באי העולם, כולל אנשים מדרום אפריקה וכך אם בטעות נתקלת באדם כזה, יתכן והסכנה רק גדולה יותר".

הטענות כלפי אטימות המערכת ממשיכות. "רופא המשפחה שלי שלח חוות דעת מקצועית לפיקוד העורף, ששהות במלונית אינה בטוחה עבורי. ישנן תרופות שאני נוטל ואני מאמץ אורח חיים תזונתי מסוים שאני לא יכול ליישם אותו כאן. אך כמובן שהרופא אפילו לא זכה למענה".

"באופן כללי, הרבה יותר הגיוני וגם יותר אנושי לשלוח את השבים ארצה לבידוד ביתי מחמיר, עם בדיקת פתע מפעם לפעם, במקום תנאי הכלא שאנחנו חווים כאן כולנו ובפרט אלה שומרי המצוות". מפטיר בכאב.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "בהתאם לתקנות, בכל מקרה שבו עולה צורך בהתערבות משטרתית וביצוע אכיפה לשבים מחו"ל המסרבים להיכנס לבידוד במלונית בהתאם להוראת הגורם המוסמך - השוטרים פועלים לביצוע האכיפה בהתאם לסמכות המוקנית להם מכוח החוק.

"אנו קוראים לכל אדם לקיים את התקנות והוראות הגורמים המוסמכים במלואן, בכדי למנוע את הצורך בביצוע פעולות אכיפה ולמען בריאות הציבור".

גורם מצה"ל מסר: "לגבי סידורי האוכל יש לפנות ישירות למלון האחראי לכך. המכתב ששלח הרופא עבור המבודד, הועבר לבירור במשרד הבריאות שיקבלו החלטה בנושא".

 

קורונה מלונית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד