י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
ברקע הדו"ח החמור

"מטרה משותפת": מחלקת המדינה מגבה את יחסי ישראל - סעודיה

היחסים נשמרים: ברקע המתיחות בין סעודיה לארה"ב בעקבות הדו"ח החמור שמאשים את נסיך הכתר הסעודי ברצח העיתונאי לפני כ-3 שנים מחלקת המדינה מבהירה כי: "השלום עם ישראל הוא מטרה משותפת של סעודיה וארה"ב"

"מטרה משותפת": מחלקת המדינה מגבה את יחסי ישראל - סעודיה
מכה, סעודיה צילום: pixabay

"שלום בין סעודיה לישראל הוא מטרה משותפת של ארה"ב וערב הסעודית" , כך אמר ביום שני דובר משרד החוץ האמריקני, נד פרייס, דבריו של פרייס מגיעים מספר ימים לאחר שארה"ב הודיעה על "התחול מחדש" של קשרי ארה"ב וסעודיה, ופרסמה את דו"ח המודיעין של ה-CIA על חיסולו של העיתונאי ג'מאל חשוקג'י. דו"ח שהאשים את הנסיך הסעודי מוחמד בן סלמאן באישור הרצח של העיתונאי שביקר את המשטר.

"אנו רוצים להשיג הרבה מאוד עם הסעודים", אמר פרייס בתדרוך עיתונאי, "כדי לסיים את המלחמה בתימן ולהקל על המשבר ההומניטרי של תימן, ולהשתמש בהנהגתנו בכדי ליצור קשרים בין החלוקים המרים ביותר באזור, בין אם זה דרך חזרה מסף המלחמה עם איראן לדיאלוג אזורי משמעותי, או גיבוש שלום היסטורי עם ישראל".

עם זאת, אמר פרייס, כי הדבר אפשרי רק "בשותפות עם ערב הסעודית המכבדת את ערכי אמריקה, הפעולות הסעודיות יקבעו כמה מסדר היום החיובי המשותף השאפתני הזה אנו יכולים להשיג". בנוגע למכירת נשק עתידי לסעודיה, אמר דובר משרד החוץ, כי העסקאות יוערכו על בסיס האינטרסים והערכים של ארה"ב, מוקדם יותר ביום שני דווח ב'כאן חדשות' מפי מקור במפרץ כי ישראל, ערב הסעודית, איחוד האמירויות הערביות ובחריין, דנו בהקמת ברית שתתמודד מול "אויבים משותפים".

הנושא "נדון באופן לא פורמלי", אמר המקור, והוסיף כי המדינות הן בעלות ברית של ארה"ב. כל הארבעה מאמינות כי איראן גרעינית תהווה איום גדול ורואים בדאגה את תוכנית ממשל ביידן להצטרף שוב להסכם הגרעין עם איראן מ-2015.

"יש הרבה מה להרוויח מהרחבת שיתוף הפעולה", אמר המקור. הדברים נאמרו לאחר מאמרו של נשיא הקונגרס היהודי העולמי, רון לאודר, בעיתון בבעלות סעודית. עם הכותרת "נאט"ו של המזרח התיכון".

לסעודיה אין עיתונות חופשית, ועיתון "ערב ניוז" , עיתון יומי בשפה האנגלית שיוצא לאור בערב הסעודית, נמצא בבעלות הנסיך טורקי בן סלמאן אל סעוד, בנו של המלך סלמאן ואחיו של נסיך הכתר מוחמד בן סלמאן, והיא נתפס כמשקף את דעותיה הרשמיות של ממשלת סעודיה.

מחלקת המדינה האמריקנית סעודיה ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד