ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
לראשונה מזה 30 שנה

נזקי הקורונה: מחקר צופה ירידה בתוחלת החיים במגזר החרדי ר"ל

נגיף קורונה פרץ במלוא עוזו בארצנו לפני למעלה משנה, ברקע הדיווחים בתחילת השנה כי שיעור התמותה היחסי בכל שנה - פחת, מחקר חדש מעלה כי דווקא בחודשים האחרונים מקרי המוות שנרשמו במדינה היה הגבוה ביותר בעשורים האחרונים לצד ירידה בתוחלת החיים רח"ל 

נזקי הקורונה: מחקר צופה ירידה בתוחלת החיים במגזר החרדי ר"ל
הלוויה. אילוסטרציה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שנה בדיוק להתפרצות נגיף הקורונה, ולמרות חלק מהדיווחים עד כה, ממחקר שפרסם אתמול (שני) מרכז טאוב, הנגיף העלה את שיעור התמותה בישראל באופן משמעותי.

על פי המחקר, שבחן את הנתונים לאורך 2020, בתחילת השנה שעברה נרשמו נתוני התמותה הנמוכים ביותר אי פעם, אולם בסוף השנה כבר נרשמה עלייה של 10% בנתוני התמותה תוך ירידה בתוחלת החיים.

הנפגעים העיקריים מהתמותה היו חרדים וערבים. אולם חשוב לציין כי החוקרים בחנו את המספרים עד חודש דצמבר, אז היו 3,338 מתים מקורונה, אולם כעת מספרם עלה ביותר מ-2,400 כך שככל הנראה הנתונים המדויקים אף גבוהים הרבה יותר.

אם נפרק את הנתונים, נמצא כי שיעור התמותה עלה בשבעה אחוזים, ואם נוסיף לכך את הירידה הצפויה בשיעור התמותה בעקבות פערי הגילאים, שיעור התמותה העודפת עולה ל-10 אחוזים - נתון שלא נראה כמותו מזה 30 שנה.

אולם מצבנו טוב משל שאר מדינות העולם, בין היתר בשל העובדה שמרבית החולים היו בני 20-55. בקרב בני 80 ומעלה בזמן הגל הראשון היה מספר החולים גבוה ב-40% משיעורם באוכלוסייה, עד ספטמבר הוא צנח לכ-60% משיעורם באוכלוסייה, באוקטובר עלה שוב, ולאחר מכן ירד פעם נוספת, כמו גם בקרב בני 60-80. במידה ומספר החולים בגילאי 60 פלוס היה כמו במדינות ה-OECD, מספר המתים היה כפול. במידה ומספר החולים היה דומה למבנה הגילאים, מספר המתים היה מזנק ב-31%.

בחודשיים הראשונים של שנת 2020, אז הקורונה עדיין לא הגיעה לישראל, היו שיעורי התמותה הנמוכים ביותר שנרשמו - פחות מ-11 מקרי מוות למאה אלף תושבים בשבוע. זו ירידה של 7% לעומת אותה התקופה בשנים 2017-2019. כבג בתחילת חודש מרץ החלו להרגיש את השפעת הקורונה על שיעורי התמותה, וזו התגברה מתחילת יולי ועד סוף ספטמבר. בין הגלים חזרו שיעורי התמותה לרמות נמוכות מכפי שהיו בשנים 2017-2019.

שיעור התמותה העודפת השפיע גם על תוחלת החיים, שצפויה לרדת בחודשיים. אם נתייחס לנתונים לפיהם כמחצית מסך כל הנדבקים בקרב בני 65 ומעלה עד אמצע אוקטובר היו מהאוכלוסייה החרדית, ולעובדה ששיעורי התמותה מסיבות הקשורות לקורונה בקרב החרדים היו גבוהים פי ארבעה מחלקם באוכלוסייה הכללית, תוחלת החיים צפויה לרדת באופן לא מידתי בעיקר בריכוזים חרדים.

בחברה הערבית צפויה ירידה בתוחלת החיים הן בשל הקורונה, ובעיקר בשל מחלות רקע הנפוצות במגזר כדוגמת מחלות לב וסכרת.

פרופ' אלכס וינרב ממרכז טאוב הסביר כי "יש לזכור כי גם מגיפת השפעת בשנת 2015 הורידה את תוחלת החיים ברוב מדינות אירופה ביותר משלושה חודשים, גם במדינות עם מערכות בריאות טובות. ירידה של כחודשיים בתוחלת החיים ב-2020 בגלל הקורונה היא ירידה מתונה יחסית, אבל עוד לא ידוע מה צפוי בשנת 2021, שכן שיעור התמותה בחודשיים האחרונים היה גבוה באופן חריג. עם זאת, חשוב להבין שעטיית מסכות ושמירה על ריחוק חברתי מסייעות בהפחתת ההידבקות במחלות אחרות, ויעיד על כך מספר המקרים הנמוך מאוד של שפעת בחורף הנוכחי".

קורונה מגזר החרדי מגזר ערבי תוחלת חיים בישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד