ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
וכך הגיעו גם המצות

מטוס ריק טס לחלץ ישראלי חולה קורונה בודד במולדובה

מטוס של חברת ישראייר הישראלית המריא אמש למולדובה בכדי להביא ארצה חולה קורונה במצב קשה, אשר מחזיק באזרחות ישראלית וחברת הביטוח מימנה את טיסת החילוץ. בדרך הלוך נשא המטוס מצות מהודרות לבני הקהילה | הסיפור המלא

מטוס ריק טס לחלץ ישראלי חולה קורונה בודד במולדובה
מבצע הטסה צילום: באדיבות המצלם

מטוס של חברת 'ישראייר' המריא בתחילת השבוע למולדובה כדי להביא ארצה חולה קורונה ישראלי. המטוס נחכר בידי חברת הביטוח של החולה – והוא היה הנוסע היחיד על סיפון המטוס מלבד אנשי הצוות. ה"שכר" לקהילה היהודית המולדובנית, שסייעה בהליכי הבירוקרטיה היה הבאת מצות שמורות לליל הסדר.

האזרח, כבן 40, נדבק כאשר טייל במדינה. הוא נעזר ברב מנדי אקסלרוד מהקהילה היהודית במולדובה שמספר: "הוא הגיע לבית חב"ד בשבוע שעבר כדי לקנות מזון כשר ובהמשך התברר לנו שהוא נדבק בנגיף. יצרו איתי קשר מחברת חילוץ שעובדת עם חברת הביטוח שלו ושאלו אם נוכל להביא לישראלי מחולל חמצן. חיפשתי עבורו מכשיר להשכרה ולא מצאתי, כי יש תור ארוך".
"בסופו של דבר מצאתי חברה שמוכרת מחולל חמצן, רכשתי עבורו והבאתי לו את המכשיר כי הסיטורציה שלו הייתה נמוכה. היה נראה שהוא סובל והבנתי מאנשי המקצוע ששוחחו איתי מישראל שמדובר בהצלת נפשות" מספר מנדי אקסלרוד וממשיך, "בהמשך חברת החילוץ יצרה איתי קשר ועדכנה שהם שולחים מטוס חילוץ ושאלו האם אני זקוק למוצרים כלשהם. ביקשתי מהם שיביאו עבורנו את המצות שרכשנו בישראל ועד כה לא הייתה לנו דרך להביאם לכאן, כי מהניסיון של שנה שעברה חששתי שניתקע ללא מצות שמורות לליל הסדר".

בשנה שעברה, מיד אחרי שפרצה הקורונה, נסגרו גבולותיה היבשתיים והאוויריים של מולדובה וגם אז הגיעו המצות למדינה באמצעות מטוס חילוץ של 'ישראייר' כמה ימים לפני החג.

כאשר מטוס החילוץ שנשכר למשימה, נחת אמש (שלישי) בקישינב, הרב אקסלרוד ליווה את האזרח הישראלי החולה באמבולנס מיוחד לשדה התעופה, שם חיכה צוות רפואי ישראלי. "הרגשתי שסייעתי להצלת נפש בישראל וזה היה מרגש מאוד, זו זכות גדולה עבורי", אומר הרב.

מולדובה נחשבת למדינה הענייה ביותר באירופה ומתגוררים בה ככל הידוע כ-5,000 יהודים. 185,500 מתושביה נדבקו עד כה בקורונה ומספר המתים עומד על 3,949, בהם גם כמה יהודים.

בראש הקהילה היהודית במולדובה, באופן חריג מאוד בקהילות יהודיות, עומדת הרבנית לאה אבלסקי, שבעלה הרב זלמן אבלסקי ז"ל כיהן בתפקיד רב המדינה עד שנפטר לפני כעשור. בנם הרב יוסף יצחק אבלסקי מחליף את אביו בתפקיד ומשמש היום כרבה הראשי של מולדובה.

ברחבי מולדובה פועלים שלושה זוגות של שלוחי חב"ד, בהם הרב מנדי ואשתו חיה מושקא אקסלרוד. חיה מושקא היא נכדתה של הרבנית אבלסקי. "אנחנו 3 זוגות של נכדים ונכדות שהגענו עם המשפחות לעזור לסבתא בשליחות שאותה החלה בשליחות הרבי מליובאוויטש לפני כ-30 שנה", מספרת חיה מושקא.

"בכל שנה היינו חוגגים את ליל הסדר בפאר והדר, בהשתתפות מאות רבות של יהודים בכמה ערים במדינה – אבל השנה אנחנו עדיין לא יודעים כיצד נעשה זאת, בגלל המגפה והמגבלות, שאותן כמובן נכבד. בחג הפורים האחרון עשינו סעודת חג מפוצלת, בכעין קפסולות, כדי לעמוד במגבלות של 20 איש תחת קורת גג אחת. קראנו מגילה, חילקנו משלוחי מנות וניסינו לחגוג, אבל כמובן שהמצב העיב על שמחת הפורים. אנחנו מקווים ומאמינים שעד פסח המצב יירגע ונוכל לחגוג את ליל הסדר כבעבר".

הרב זושי אבלסקי מניו-יורק, המנהל את הצד הארגוני של הקהילה אומר: "ניסינו לשלוח מצות מארה"ב אבל לא הצלחנו, חששנו מאוד שגם השנה השגת המצות תהיה כרוכה בלחץ ובאי-ודאות עד הרגע האחרון, אבל בגלל הטיסה הזו הצלחנו בנס להיות מוכנים מוקדם אפילו מכל שנה עם מאות קילוגרמים של מצה שמורה כשרים למהדרין שאותם נחלק ליהודים רבים ככל האפשר".

מצבו של הישראלי שפונה ממולדובה מוגדר כעת קשה והוא מאושפז בבית החולים שיבא בתל השומר.

מולדובה קורונה ישראייר הטסה רפואית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד