י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
אסון הזפת בחופים

השרה להגנת הסביבה: "שמנו את ידינו על האונייה העבריינית"

בתחילת השבוע דווח כי כ-10 אניות פוטנציאליות עשויות להיות חשודות בגרימת אסון הזפת בחופי ישראל, ומאז הורחב מעגל הספינות החשודות לעשרות. היום הודיעה השרה להגנת הסביבה כי האונייה הזדונית נלכדה

השרה להגנת הסביבה: "שמנו את ידינו על האונייה העבריינית"
פינוי הפסולת והזפת מהחופים צילום: אלאונורה שילוב

‏לאחר שחופי ארצנו מלאו בנפט וזפת, תוך זיהום מימי הים באופן חריף. ולאחר ביקורי הפוליטיקאים בחופים והקצאת תקציבי עתק לתיקון ומזעור הנזקים, בישרה היום (רביעי) השרה להגנת הסביבה כי נלכדה האונייה המזהמת. 

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל כתבה היום בחשבון הטוויטר שלו: "שמנו את ידנו על האונייה העבריינית. זרוענו הארוכה תגיע לכל מי שיפגע בטבע, בים ובחופים שלנו".

אמש כתבה השרה: "‏הזיהום נעשה בוודאות בזדון - או שהאונייה שפכה בכוונה את השמן לים, או שהשמן נשפך עקב תקלה ובעל האונייה היה חסר חמלה כלפי הטבע ולא התריע לרשויות. אנחנו נעשה הכל, ונגיע לאן שצריך בארץ ובעולם - במטרה לאתר את האונייה האחראית לזיהום בחופי ארצנו".

מוקדם יותר, בתחילת השבוע ביצע צוות חוקרים בהובלת המשרד להגנת הסביבה ביקורת על מכלית בשם Minerva Helen בנמל פיראוס שביוון, במסגרת החקירה לאיתור הגורם האחראי לאירוע הזפת החמור שאירע בחופי ישראל. בתום ביקורת מדוקדקת, מקצועית ומקיפה שבוצעה על ידי מפקח המשרד להגנת הסביבה ומפקח מטעם רשות הספנות והנמלים הישראלית, האונייה נשללה באופן סופי כמקור הזיהום.

החקירה בוצעה בשיתוף פעולה מלא עם הרשויות ביוון, כמקובל במקרים אלה, והגעת הצוות המיוחד מטעם המשרד להגנת הסביבה תואמה מראש יחד עם משרד החוץ ושגרירות ישראל ביוון – כל זאת, תוך שמירה על סודיות החקירה. משמר החופים היווני אף הוא לקח חלק בבדיקת האונייה. יודגש, כי בשום שלב לא ביצענו תיאום כלשהו עם האונייה, בעליה או מי מטעמה, אלא רק עם הרשויות ביוון, כמקובל.

מעבר לספינה זו איתר המשרד עם תחילת האירוע כ-10 אוניות פוטנציאליות שעשויות להיות חשודות, ומאז הרחיב את מעגל האוניות החשודות לעשרות. עד כה שלל המשרד, גם בסיוע של גורמים בין-לאומיים שביצעו ביקורת על מספר אוניות, כ-10 אוניות העשויות להיות המקור לזיהום הזפת. המשרד ממשיך לבדוק גם את יתר האוניות החשודות, ויעדכן בהמשך עם התקדמות החקירה.

גילה גמליאל חופים זפת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד