י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
חלק ממבחני הבגרות

בהוראת מלך מרוקו: הילדים המוסלמים לומדים על ההיסטוריה היהודית

לאחר הסכמי הנורמליזציה בין ישראל, לאיחוד האמירויות ובחריין, הצטרפה גם מרוקו שהיא בעלת היסטוריה יהודית מפוארת והמלך מוחמד השישי הורה על לימוד היסטוריה של יהדות מרוקו כחלק מתוכנית הלימודים בבתי הספר | לימודי היהדות הם חלק מהחומר למבחני הבגרות

בהוראת מלך מרוקו: הילדים המוסלמים לומדים על ההיסטוריה היהודית
ילדי מרוקו צילום: באדיבות המצלם

בימים האחרונים נראו ילדים מוסלמים מבקרים בבתי כנסת ברחבי מרוקו, יחד עם מורי בית הספר, שם הם קיבלו סקירה רחבה על חיי היהודים במרוקו.

בפעילותו שך אילן חתצו׳אל, איש עסקים, פעיל וותיק במרוקו, וצאצא למשפחת חתצו'אל שהשתייכה למשפחתה של ללה סוליקה חתצו׳אל הצדקת, שקידשה שם שמים, עשרות אלפים מגיעים לעיר פאס שבמרוקו להתפלל על קברה ולבקש רחמים, זיווג הגון, ובריאות.

הסיפור משנת 1817 אז נולדה למשפחת חתג'ואל מטנג'יר, מרוקו, בת. שמה היה סול, אך היא נודעה לכל בשם "סוליקה הצדקת" זכותה תגן עלינו.

עד היום משפחת דויקו, משפחת אוליאל, מחלוף ואליס אוליאל מטפחים ומנקים את הקבר כבר מעל 70 שנה. אילן חתצו׳אל, הוא חבר במועצה הבין דתית ברבאט שבמרוקו תחת מלך מרוקו מוחמד השישי.

אילן, מספר ל"בחדרי חרדים" כי כל נושא נירמול היחסים בין ישראל למרוקו, לא היה קורה ללא יועץ המלך מר אנדריי אזולאי.

מר אנדריי אזולאי יועץ המלך מעל 30 שנה, היה יועץ המלך חסן השני ז"ל, הם עשו המון למען הקהילה היהודית במרוקו ולמען העם המרוקאי. אסור לשכוח שהיטלר יימח שמו הגיע עד למרוקו ודרש מהמלך מוחמד החמישי את הרשימה של כל יהודי מרוקו ורצה לחסל את היהודים. המלך סרב באופן נחרץ ולא נתן להיטלר להיכנס למרוקו.

אילן חתצו׳אל אומר כי "איך נודה אנחנו הדור הצעיר למלכים של מרוקו לדורותיהם. אני אילן ישראלי, יהודי מרוקאי גאה בתרבות שלי ובמסורת שלי
ואני לא אפסיק לעולם לעשות למען מרוקו ולמען מדינת ישראל ועם ישראל".

עוד הוסיף: "מרוקו תמיד בליבי לנצח נצחים, אהיה פעיל ואנשיך לחתור לשלום, לסבלנות, לסובלנות ולאהבת חינם, אנחנו היהודים המרוקאים, הטוניסאים, האלג'יראים, והטריפוליטאים, אנחנו המזרחיים נמשיך לאהוב את התרבות שלנו לכבד ולהוקיר".

אילן מוסיף כי "אפשר להגיד שגם עכשיו מתחילים המגעים עם לוב - טריפולי ואנחנו נעשה הכול לחזק את היחסים ולעשות טוב, הרי כולנו בני אדם בסופו של דבר, ברוך השם".

"בימים אלו ההתרגשות עצומה, תחת שרביטו של מר אנדריי אזולאי והמלך מוחמד השישי, התחילו במרוקו ללמד את היהדות, המסורת היהודית והתרבות היהודית בתוך בתי הספר בכול מרוקו. מדינה מוסלמית שמחדירה למערכת החינוך את החובה ללמוד על היהדות, שאף יכנסו למבחן הבגרות בבתי הספר במרוקו. זה פשוט מרגש מאוד ומרענן ונותן תקווה שכל מדינות ערב בעולם יעשו זאת", סיפר אילן.

אילן חתצו׳אל גם היה יחד עם המשלחת האמריקאית בקזבלנקה בחודש מרץ 2020 לקראת כינון היחסים בין ישראל למרוקו. אילן פעיל מאד באפריקה ובמדינות ערב, ונפגש עם נשיאי מדינות, שרים, נסיכים, מלכים ואנשי מפתח באפריקה ובמדינות ערב.

אילן חתצו׳אל במשרדו

הקבר של סוליקה בעיר פאס שבמרוקו

עם הגרש"מ עמאר

עם המשלחת האמריקאית בקזבלנקה מרוקו בחודש מרץ 2020 לקראת כינון היחסים בין ישראל למרוקו. השליח של הנשיא דונאלד טראמפ והסנטור לשעבר מר ג׳וזף ליברמן, ראש הקהילה היהודית של רבאט
מר דויד טולדנו, מר מוחמד עבידו, ראש המועצה הבין דתית ברבאט, מר אילן חתצו׳אל, מר גרי, והרב רווח

אילן חתצו׳אל עם הסנאטור לשעבר ג'וזף ליברמן

מר אנדריי אזולאי יועץ מלך מרוקו

עם נשיא סיירה לאון, גו׳ליו מדה ביו

תלמידי בית הספר בביקור בבתי הכנסת

מרוקו בגרות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד