י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
העתיק ביותר בבריטניה

חצי מילון יורו הוקצו לשיקום ביהכ"נ "שער השמים"

בית הכנסת הינו הפעיל העתיק ביותר בבריטניה והוא ממוקם בשכונת בוויס-מרקס בסיטי של לונדון. בית הכנסת נפגע בשנת תשנ"ג בפיגוע של המחתרת האירית. נזק רב נגרם לבניין, והוא תוקן בעלות של 200,000 פאונד

חצי מילון יורו הוקצו לשיקום ביהכ"נ "שער השמים"
גשר לונדון צילום: Yonatan Sindel/Flash90

חצי מיליון יורו זהו הסכום שקיבל השבוע בית הנכנסת העתיק ביותר בבריטניה, מכספי קרן ההגרלות הממשלתיות במטרה להציג את המורשת המפוארת שלו ולשפר את תנאי הגישה למקום.

בית הכנסת שער השמים הוא בית הכנסת הפעיל העתיק ביותר בבריטניה. ומוקם בשכונת בוויס-מרקס בסיטי של לונדון. בשנת תנ"ח התגבשה קהילה של יהודים יוצאי ספרד ופורטוגל בסיטי של לונדון, תחת הנהגתו של הרב דוד ניטו. רוב אנשי הקהילה היו יוצאי קהילת יהודי ספרד ופורטוגל שבאמסטרדם. בית הכנסת הקטן ששימש אותם היה צר מלהכיל את כל המתפללים ולשם כך מונתה ועדה להקמת בית כנסת חדש. המבנה הושלם בשנת תס"ב. למעט הגג אשר נהרס בשריפה בשנת תצ"ח ותוקן בשנת תק"ט, המבנה היום הוא כפי שהיה לפני 300 שנה.

עם התפתחותה וגדילתה של הקהילה היהודית הספרדית והפורטוגזית, ועזיבתם את אזור הסיטי והאיסט אנד של לונדון לאזורי הווסט אנד והפרברים, דרשו חברי הקהילה לבנות בית כנסת בווסט אנד. לימים מעמד בית הכנסת ירד כל כך עד שהחלו תוכניות למוכרו. כנגד מגמה זו קמה "הליגה נגד הריסת בוויס מרקס", והתוכניות להורסו נגנזו.

בית הכנסת נפגע בשנת תשנ"ג בפיגוע של ה-IRA. נזק רב נגרם לבניין, והוא תוקן בעלות של 200,000 פאונד. עיצובו הפנימי של בית הכנסת הושפע מבית הכנסת הפורטוגזי באמסטרדם ולמעשה העתק שלו. הפריט הבולט ביותר בבית הכנסת של הוא ארון הקודש העשוי כולו מעץ אלון בדיוק כמו באמסטרדם. שבע מנורות נחושת תלויות בתקרת בית הכנסת, והן מסמלות את שבעת ימי השבוע. הגדולה שבהן - תלויה מעל הבימה, והיא מייצגת את יום שב"ק. מנורה זו נתרמה על ידי הקהילה של בית הכנסת הפורטוגזי באמסטרדם. מנורות הנחושת שעליהן מדליקים נרות שעווה בשימוש כיום רק באירועים חגיגיים כחתונות.

בשאר ימות השנה בית הכנסת מואר על ידי תאורת חשמל, וזאת החל משנת תרפ"ח. שנים עשר עמודים, המסמלים את שנים עשר שבטי ישראל, תומכים את עזרת הנשים. עשרה פמוטים מוצבים סביב הבימה והם מסמלים את עשרת הדברות. כשהחליפו וחידשו את המושבים באמסטרדם, הועבר הריהוט הישן מקהילת האם ללונדון. שני מושבים בקדמת בית הכנסת שמורים לחשובי הקהילה והם נשמרים ריקים בהיעדרם.

המושב השלישי המצויד בהדום, היה שייך במקורו לסר משה מונטיפיורי שהיה מחברי הקהילה, ושמו עדיין רשום בלוחית נחושת על גב המושב. על ספסל זה יושבים רק אורחים נכבדים ביותר. הנסיך צ'ארלס ישב במושב במהלך טקס יובל השלוש מאות שנה לבית הכנסת.

גם ראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר ישב במקום לרגל חגיגות 350 שנה ליישובם מחדש של היהודים בבריטניה. כיום מתקיימים בבית הכנסת תפילות בשב"ק. ובמתחם בית-הכנסת אף פועלת מסעדה כשרה. יצוין כי בד בבד מתמודדת הקהילה עם הכוונה להקים בצמוד לבית הכנסת מגדל משרדים ענק שיהפוך את המקום לאזור עסקים ובילויים ויפגע בקדושת המקום.

בריטניה בית כנסת שיקום שער השמים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד