י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
דע מה שתשיב

"לא רק בקורונה: "פייק ניוז" שפוגע בחולי אסטמה

לא רק בנושא קורונה וחיסונים: לחולי אסטמה יש טיפול רפואי נפלא שרבים מהם נמנעים לקחת בעקבות שמועות שמתבססות על בורות, פוביות ומידע לא אמין

"לא רק בקורונה: "פייק ניוז" שפוגע בחולי אסטמה
משאף צילום: pixabay

הם מוצאים את עצמם בחדר מיון או במוקד רפואה דחופה, נאבקים על מה שכולנו עושים בטבעיות רבה מבלי להקדיש לזה רגע של מחשבה - נשימה. כל שרירי העזר הבין צלעיים מטלטלים למעלה ולמטה כמו ספינה טובעת. וכנפי האף נפרשים כמו מפרשים משוועים לרוח, ושריקת האויר הננשף בקושי דרך צינור הנשימה ההולך וקטן מצפצף למרחקים. כמו אזעקה למצב חרום ההולך ומתפתח עד אשר הרופא התורן יזריק לוריד את הסטרואידים, ותוך דקות תחלוף הסערה והאויר יכנס ויצא בנחת לריאותיו של החולה ומהם.

אין ספק סטרואידים הם קסם.

בישיבות רופאים ברחבי העולם, על חולים מאתגרים שמציגים שלל תסמינים, אחרי דיונים ארוכים ומייגעים שלא מקדמים לשום מקום, כמעט תמיד זה יצוץ בחדר מפיו של אחד הרופאים הבכירים או מירכתי החדר ממתמחה צעיר. "אולי ניתן סטרואידים"? הם יאמרו. ואז הכל ישכח.

כל המילים הלטיניות הגבוהות שהתרוצצו בחשיבות ברחבי החדר בשעה האחרונה, ,יפנו את מקומם במהירות לטובת ההחלטה של מנהל המחלקה: "הבה וניתן סטרואידים".

אבל לסטרואידים יש גם פרצוף אחר, בעייתי מאוד. למי שמתמיד בלקיחתם מעבר לשבועיים שלושה, הפרצוף הזה מתגלה בפנים נפוחות ומלאות, בעורף מעובה, סטריאה בעור ועוד. אין מערכת בגוף שלא נפגעת ממנו; החל מקטרקט וגלאוקומה בעיניים וכלה בזיהומים בכפות הרגליים.

מהסיבה הזו התפתחה והתעצמה אסטרטגיית הטיפול המקומי שבהקשר לאסטמה היא ניתנת לביצוע בקלות וביעילות באמצעות שאיפה ממשאף הכולל כמות מופחתת, מדויקת ומוקפדת של סטרואידים היישר לאותם דרכי אוויר מוצרים, כך שאם בדרך המתן הסיסטמי החולה נזקק לכמה עשרות מיליגרמים, אזי שבדרך מתן זו החולה נזקק לכמות מזערית הנמדדת ביחידות של מיקרוגרם שהולכים כולם אל האתר בו הם צריכים לפעול, בלי לשוטט בזרם הדם ולחולל נזקים.

חשוב מאוד להביא מידע זה לידיעת החולה מבחינת "דע מה שתשיב" לדודה המודאגת, או השכנה הידענית שתזדעק ותתריע על סכנת הסטרואידים, שכן בציבור הרחב קיימת פוביית סטרואידים, ולא תמיד קיים הידע להבחין בין מתן סיסטמי בכדורים ללקיחת משאף. בנוסף חשוב לקחת בחשבון שגם החולה המודע שיתגבר על דעות קדומות אלו ויטול תדיר את משאפיו בהתאם להמלצת רופאיו יכול לחוות כישלון טיפולי בסבירות קטנה אך משמעותית של 5 עד 10 אחוז. במצב דברים שכזה הוא יזדקק בלית ברירה לנטילת דרך הפה או במקרים חמורים יותר דרך הוריד.

הכותב הוא יו"ר ארגון מזור

התקפי אסטמה פייק ניוז

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד