י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
חשש מאובדן הזיכרון

מבנה גג בית הכנסת העתיק וההיסטורי קרס

בית הכנסת העתיק של העיר ברודי שבאזור לבוב באוקראינה, שנבנה בשנת 1742, עומד שומם כאתר זיכרון לאומי, ניזוק קשות, כאשר הגג קרס לתוכו ובארגונים היהודיים מזהירים מהיעלמותו לחלוטין עם הזמן

מבנה גג בית הכנסת העתיק וההיסטורי קרס
ביהכנ"ס הגדול בברודי צילום: צילומסך

הגג של בית הכנסת הגדול בברודי, שבאזור לבוב שבאוקראינה קרס וכתוצאה מכך אחד מעמודי האולם המרכזי נשבר. כך דיווח האתר 'ברודי און ליין'. בית הכנסת המדובר הוכרז כאנדרטה אדריכלית בעלת חשיבות לאומית. בניית בית הכנסת החלה בשנת 1742 במקום בית כנסת מעץ שנשרף.

במלחמת העולם השנייה נהרס חלקית מבנה בית הכנסת. לאחר המלחמה הוקם בה מחסן, אך עד מהרה הוא גם נסגר. עכשיו אחד מקירות הבניין קרס, והגג חסר בחלק מהמקומות.

הקריסה הביאה את בית הכנסת הגדול של ברודי, מהמאה ה-18 ליד לבוב, במערב אוקראינה, למצב רע מאד. בית הכנסת לא פעיל, אך נחשב למקום שמור, הבניין רשום כאנדרטה, אך הרשויות באוקראינה, אחת המדינות העניות באירופה, לא נקטו פעולה להצלת המבנה הרעוע מזה שנים. כך דווח באתר Jewish News. באוקראינה יש מאות בתי כנסת לשעבר, חלקם עתיקים כמו ברודי, במצבים שונים של ריקבון.

הקהילה היהודית Turei Zahav 'טורי זהב', ארגון המסייע להחייאת החיים והמורשת היהודית במערב אוקראינה, הזהיר בשנים האחרונות שוב ושוב כי חוסר מעש בבית הכנסת יוביל להיעלמותו.

"כרגע, בית הכנסת ממשיך להתמוטט, ואם לא יחולו שינויים בזמן הקרוב, נאבד שוב את אחד המונומנטים הייחודיים ביותר לאדריכלות הקדושה באוקראינה", כך פרסם הארגון. בית הכנסת הולאם בתקופת הקומוניזם ושימש כמחסן. לאחר עצמאות אוקראינה בשנת 1991 הותקנו פיגומים פנימיים כדי להאט את קריסת הבניין.

בברודי היו אלפי יהודים לפני השואה, רובם נרצחו. היום לא גרים שם יהודים.

בית כנסת הגדול הריסת בית כנסת בית כנסת עתיק אוקראינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד