י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
מגדולי פוסקי הדור

אבל כבד: גאב"ד קארלסבורג זצ"ל התמוטט בביתו והסתלק לעולמו

אבל כבד בעולם התורה והחסידות בארה"ב עם היוודע דבר הסתלקותו הפתאומית של הגאון רבי יחזקאל ראטה זצ"ל, גאב"ד קארלסבורג ומגדולי פוסקי הדור בארה"ב שהשיב את נשמתו ליוצרה לאחר שהתמוטט בביתו בשכונת בורו פארק שבברוקלין • ארונו יגיע לארץ הקודש וייטמן במירון

אבל כבד: גאב"ד קארלסבורג זצ"ל התמוטט בביתו והסתלק לעולמו
הגאון רבי יחזקאל ראטה זצ"ל צילום: שלומי טריכטר

אבל כבד בעולם התורה והחסידות בארה"ב: משכונת בורו פארק בברקולין מגיעה הידיעה הקשה על הסתלקותו של הגאון המובהק רבי יחזקאל ראטה זצ"ל גאב"ד קארלסבורג ומגדולי פוסקי הדור בארה"ב, שהתמוטט בפתע פתאום בביתו בשכונת בורו פארק בברוקלין ונפטר לבית עולמו בגיל 86.

בתקופה האחרונה לא חש בטוב והיום בבוקר התמוטט בביתו בבורו פארק, כוחות הצלה שהוזעקו לביתו ביצעו בו פעולות החייאה ממושכות אך למגינת לב הוא השיב את נשמתו ליוצרה. 

מתולדותיו של הגאון הצדיק רבי יחזקאל ראטה זצ"ל גאב"ד קארלסבורג ובעל 'עמק התשובה'. 

הגאון רבי יחזקאל זצ"ל נולד בכ"ט אב תרצ"ה לאביו הרב החסיד ר' יצחק אייזיק ראטה ז"ל מראשי קהילת סאטמר ירושלים ובבחרותו למד בישיבת אראד ברומניה, ונמלט מרומניה לארץ הקודש.

בהמשך למד בישיבת סאטמר בראשות הגאב"ד הגאון משה אריה פריינד זצ"ל וכבר בצעירותו שימש כמורה הוראה בירושלים.

במקום הקבוע במירון שם שקד על התורה. צילום: דוד כהן 

בהגיעו לפרקו נישא לרעייתו הרבנית הצדקנית מרת חיה רעכיל ראטה ע"ה, שנפטרה בשנת תשע"ח והיא בת 77 בפטירתה.

הרבנית ע"ה, בתו של הרה"צ רבי חיים מנדל כהן זצ"ל מחשובי ירושלים של מעלה שגידל דורות של צאצאים, והיה מגדולי וחשובי חסידי סאטמר, שהתגורר בשכונת קטמון הירושלמית.

בהיותו תלמיד מובהק לרבו האדמו"ר בעל ה'ויואל משה' מסאטמר זצ"ל מינה אותו רבו לכהן רב בית הכנסת סאטמר בקטמון. בהמשך עבר לניו יורק לאחר שקהילת סאטמר בבורו פארק קיבלה אותו לרבה.

בשנת תשנ"ד הוציא לאור בארצות הברית ספר שו"ת "עמק התשובה" בשלושה חלקים.  במשך השנים חיבר את שו"ת, 'חזון יחזקאל' על התורה ומועדים, 'משפט הארץ' על מצוות התלויות בארץ, 'קרן התורה' על הלכות ריבית, 'חזקת טהרה' על הלכות נדה, 'עמק שמעתתא' על סוגיות במסכת סוכה וכריתות.

הגאון רבי יחזקאל ראטה זצ"ל, היה מחלק את זמנו בין ארה"ב לארץ הקודש והיה מגיע למירון לשהות ליד ציון הרשב"י אליו נקשר בכל נפשו, בפרט בימי השובבי"ם ול"ג בעומר, וכן בחודש אב וחודש אלול לשהות ליד ציון הרשב"י. 

הוא נודע כאחד מגדולי פוסקי הדור, והיה מקובל על כל החוגים בארה"ב וקשר מיוחד היה לו עם כל גדולי האדמו"רים והרבנים.

כידוע, לאחר שנעשה העירוב המפורסם בבורו פארק התיר להשתמש בעירוב בשבתות. 

סיפור מפעים אירע בשנת תשע"ו עת היה בין חיים למוות לאחר אירוע לבבי שעבר, הגר"י ראטה זצ"ל אושפז במצב קריטי וכשחזר לאיתנו קידש את רעייתו בשנית. 

כפי שדווח אז ב'בחדרי חרדים': עם שחרורו מבית החולים, פנה גאב"ד קארלסבורג לרעייתו הרבנית  ושאל אותה אם ברצונה להישאר עמו. כשהשיבה בחיוב, קידש אותה בשנית בפני שני עדים.

הסיפור היה לשיחת היום בניו יורק ואחד ממקורביו הסביר אז ל'בחדרי חרדים': "המעשה מגיע לאור הסתמכותו של גאב"ד קארלסבורג על שו"ת ה'תרומת הדשן', מגדולי פוסקי ההלכה הראשונים, הקובע כי אדם שהיה בין חיים למוות וללא הכרה צריך לקדש את רעייתו בשנית - לאחר שחזר לאיתנו".

הותיר אחריו דור ישרים מבורך, מאות צאצאים, ובראשם את בניו משמשים כרבנים בקהילות, הרה"צ רבי משה משמש כרב הצעיר מקארלסבורג. הרה"צ רבי עמרם רב האמאראד. הרה"צ רבי ברוך דוד רב ואב"ד מראה יחזקאל. הרה"צ רבי עזריאל יהודה רב בג'רזי סיטי. הרה"צ רבי אברהם מרדכי רב טשערנא. הרה"צ רבי שלום רב אוסטריק. הרה"צ רבי יצחק אייזיק רב קהל חסידים. חתנו: הגאון רבי משה פרידמן דיין קהילת סאטמר (מהר"א) בבורו פארק.

מסע הלוויה הבוקר בשעה 14:00 בצהריים מבית מדרשו ברחוב ה - 53 בשכונת בורו פארק בברוקלין. חברא קדישא סאטמר מויליאמסבורג עורכים את הטהרה בבית מדרשו. 

ל'בחדרי חרדים' נודע כי ארונו צפוי להגיע מחר (שני) לארץ הקודש במטוס פרטי והוא ייטמן בחלקה בבית החיים במירון ליד רעייתו הרבנית ע"ה. 

וכל בית ישראל יבכו את השריפה אשר שרף ה'. 

בנתב"ג בפעם האחרונה שהגיע לארץ הקודש

קארלסבורג גאבד קארלסבורג רבי יחזקאל ראטה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד