י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
אסור להיכנס לשאננות

היועץ הרפואי הוותיק: "להתחסן – אבל לא רק מקורונה"

הרב בנימין פישר, היועץ הרפואי הוותיק והמוערך, מפתיע: "ההתחסנות היא חובה, אך לא רק נגד הקורונה. מבוגרים נדרשים להתחסן גם נגד דלקות ריאות"

היועץ הרפואי הוותיק: "להתחסן – אבל לא רק מקורונה"
חיסונים צילום: Unsplash

חיסון? לא רק נגד הקורונה: בעוד בארץ עסוקים כולנו בחיסון נגד הקורונה, מתברר שיש מי שמתריע וקורא לנו להתחסן נגד איום אחר. מדובר ביועץ הרפואי הנודע, הרב בנימין פישר, שבימים אלו פרסם קריאה מיוחדת שבה הוא קורא לציבור המבוגרים להתחסן, מלבד נגד נגיף הקורונה, גם בחיסון ייעודי נגד דלקות ריאות.

קריאתו של הרב פישר באה על רקע דיווחים, לפיהם ישנם כמה מבוגרים שחלו בדלקות ריאות, וזאת מאחר והם לא התחסנו. מסיבה זו, הוא מזהיר כי דלקת ריאות חמורה לא פחות מהקורונה, גם לגביה ההנחיה, בעיקר למבוגרים ובעלי מחלות רקע, היא להתחסן וככל המוקדם.

הרב פישר מצא לנכון לצאת בקריאה המיוחדת, לאחר שנחשף לשאננות בתחום. "אנו חוששים מאד מהקורונה, אך אסור לשכוח שבשגרה קיימות גם מחלות אחרות, חמורות לא פחות", אומר הרב בני פישר, שמזהיר מפני השאננות שגרמה לה מחלת הקורונה ואשר גרמה לכך שמרוב שהתמקדנו בקורונה - אנו מתעלמים מסכנות אחרות. "דלקת ריאות", הוא מזכיר, "היא מחלה מסוכנת, בפרט כאשר היא מופיעה בגיל המבוגר".

הרב פישר מתייחס לתופעה עליה מתריעים רופאים רבים, כאשר בשל החשש מהגעה לבתי חולים – חשש שבעיקרון מוצדק בשל סכנת הנגיף – ישנם כאלו שמתעלמים ואינם מגיעים לבדיקות גם כאשר הגוף מאותת על קינונה של מחלה. ובמקרים אלו, קורה לא אחת ודווקא מחלה שיכולה להיות מטופלת, מסתיימת עם תוצאות טרגיות בשל ההזנחה.

עם זאת, בכל הנוגע לדלקת ריאות חשוב לדעת שמה שנדרש לעשות הוא פשוט להתחסן. "זו אמנם מחלה לא קלה, אך אפשר למנוע אותה", אומר הרב פישר. "חשוב לדעת שגם במקרה של דלקת ריאות, התרופה הטובה ביותר היא המניעה. ישנו חיסון שניתן ואף צריך לקחת אותו בגיל המבוגר, כאשר החיסון הזה כוחו יפה למנוע את המחלה".

דלקת ריאות נחשבת למחלה מסוכנת אמנם בכל גיל, אך היא מסוכנת מאד בפרט כאשר היא מתרחשת אצל מבוגרים מעל גיל 65, כאשר במקרה זה היא נושאת עמה סיכון לתמותה או לאשפוזים חוזרים. "מאחר ומדובר במחלה קשה, יש לעשות הכל בכדי להימנע ממנה", אומר הרב פישר שמזכיר כי "הדרך היעילה ביותר להימנע מדלקת ריאות היא להתחסן נגדה, כאשר החיסונים נגד דלקות ריאות הם "פנוימווקס" ו"פרבנר 13".

פרבנר 13, מתוצרת 'פייזר', הוא חיסון וותיק ומוכח נגד דלקת ריאות, כאשר החיסון ניתן כבר מספר שנים לכל תינוק שנולד בישראל לצורך מניעה של דלקת קרום המוח בתינוקות. עם זאת, לאחרונה הוכחה יעילותו גם במניעה של דלקת ריאות בקרב מבוגרים, כולל קשישים. החיסון יעיל כנגד 13 הסוגים הנפוצים ביותר של החיידק, ומכאן שמו. "פנוימווקס" אף הוא חיסון נגד דלקת ריאות, וההמלצה הרפואית גורסת שיש לצרוך את שני החיסונים.

לפי הנחיית משרד הבריאות, החיסון ניתן חינם לנמצאים בקבוצות סיכון ומתמודדים עם מחלות רקע, אך ההמלצה הרשמית של רופאים רבים  היא לחסן אנשים מגיל 65 ומעלה. החיסון ניתן חינם בהמלצת רופא, כך שמה שמתבקש לעשות בימים אלו, שבהם נוכחנו כמה חשוב להתחסן, הוא לבדוק מול הרופא האם יש צורך. "ובמידה וכן", אומר הרב פישר, "אל תחכו חלילה להופעתה של המחלה אלא הקדימו לה תרופה, כלומר חיסון".

בני פישר דלקת ריאות חיסון לקורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד