י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
ביקושים גבוהים

ביקוש גבוה: בעולם כבר לא מפקפקים בחיסון הרוסי 'ספוטניק 5'

כשהכריז פוטין על החיסון 'ספוטניק 5' בעולם הרימו גבה והביעו ספקנות לגבי יעילותו. לאחר פרסום מחקר במגזין נחשב שטען ליעילות של 91%, הביקושים לחיסון הרוסי ברחבי העולם - גוברים

ביקוש גבוה: בעולם כבר לא מפקפקים בחיסון הרוסי 'ספוטניק 5'
ולדימיר פוטין צילום: pixabay

לפני כחצי שנה העולם קיבל בספקנות את הכרזתו של הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין אודות חיסון נגד הקורונה פרי ייצור מדינתו. בעולם המערבי הביעו ספק באשר ליעילותו וטענו כי הוא לא עבר את כל השלבים הנדרשים כדי לאשר חיסון חדש.

אלא שכעת, חצי שנה אחרי, פרסם מגזין מערבי נחשב מאמר ובו נטען כי החיסון הרוסי 'ספוטניק 5' מציג יעילות של 91% למניעת מחלה מנגיף הקורונה, מה שהזניק את הביקוש בעולם לחיסון הרוסי. 

כעת מביעים ספק בעולם לגבי היכולת של הרוסים לספק את כמויות החיסונים שמוזמנות מהם מרחבי העולם. סלובקיה קיבלה בימים האחרונים 200 אלף חיסונים, גם בצ'כיה שנפגעה קשות מנגיף הקורונה הנשיא שיגר מכתב לפוטין וביקש מימנו חיסונים למדינתו.

עוד מיליוני חיסונים צפויים להגיע למדינות בהן יש לפוטין אינטרסים פוליטיים, כמו דרום אמריקה, אפריקה, מדינות ברית המועצות לשעבר והמזרח התיכון.

בתקשורת הרוסית מקצים שעות רבות כדי לשבח את הצלחת החיסון הרוסי וכמו בישראל, גם שם מזכירים את השבחים שקוצר החיסון המקורי שייצרו ברחבי העולם.

לורנס גוסטין, פרופסור באוניברסיטת ג'ורג'טאון הסביר לאי-פי כי פוטין משתמש בחיסונים כדי לחזק את מעמדו במדינות בהן יש לו אינטרסים. "פוטין משתמש בחיסון לחיזוק דימוי העוצמה המדעית והטכנולוגית של רוסיה", ציין והוסיף כי "הוא (פוטין) משתמש בו למטרות גיאו-אסטרטגיות באזורים שבהם רוסיה תרצה לקבל תחומי השפעה".

הספוטניק 5 הוא "חיסון וקטור" הנושא נגיף לא מזיק הנושא חומר גנטי שנועד לעורר את מערכת החיסון, בשונה מהחיסונים המערביים המבוססים על mRNA. "הייצור שלו מסובך", אומרת אלנה סאבוטינה מחברת הייעוץ התרופתי CBPartners, "היצרנים לא יכולים להבטיח תוצאות יציבות לאורך זמן מפני שעבודה עם מרכיבים ביולוגיים כרוכה בשינויים באיכות המוצר המוגמר".

 

ספוטניק 5 ולדימיר פוטין רוסיה קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד