ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
פתרון לטרדה

מה זה חרלת ואיך ניתן לטפל בבעיה המטרידה?

אם על גם העור שלכם, או של מי מיקירכם, הופיעו לפתע בליטות אדומות / בצבע העור שנעלמו במהירות, סביר להניח שאלה לא עקיצות רגילות של חרקים - אלא חרלת (קרויה גם "סרפדת", או בלועזית אורטיקריה Urticaria), הגורמת לגירוד שעשוי לנוע בין גירוד קל לחמור

מה זה חרלת ואיך ניתן לטפל בבעיה המטרידה?
חרלת צילום: freepik

התסמינים הבולטים

התופעה של חרלת פוגעת בכ-20% מבני האדם בשלב כלשהו במהלך החיים כאשר הגירוד הנלוה עלול להחמיר כתוצאה מכמה גורמים כמו לחץ רגשי, פעילות גופנים וצריכת משקאות אלכוהוליים. תסמיני החרלת יכולים להימשך בין מספר דקות למספר חודשים ואפילו שנים והם מופיעים לרוב בצורת בליטות על פני העור ולפעמים גם כמו עקיצות של חרקים, אבל הם שונים בכמה דברים:

  • חרלת יכולה להופיע בכול אזור בגוף, יכולה לשנות צורה, להתפתח באזורים שונים, להיעלם ולהופיע שוב לאורך פרקי זמן קצרים.
  • בליטות החרלת הן בגוון אדמדם או בגוון העור והן מאופיינות בקצוות ברורים – בדרך כלל הן מופיעות לפתע ונעלמות באותה מהירות.
  • לחיצה על מרכז אזור הפריחה של החרלת יהפוך את הבליטות ללבנות.

ככלל, קיימים שני סוגים של חרלת - חרלת קצרת מועד (חריפה) וחרלת ארוכת טווח (כרונית). במרבית המקרים, אף אחד משני סוגי החרלת אינו מסכן חיים, אם כי כל נפיחות בגרון או כל תסמין אחר המגביל את הנשימה, דורש טיפול חירום מידי.

הגורמים השכיחים

  1. סוגי מזון ובמיוחד בוטנים, ביצים ואגוזים.
  2. תרופות כמו אספירין, איבופרופן ואנטיביוטיקה (במיוחד פניצילין וסולפה).
  3. עקיצות חרקים.
  4. גירויים פיזיים כמו לחץ, קור, חום, פעילות גופנית או חשיפה לשמש.
  5. לטקס (חומר שהוא שרף גומי).
  6. עירוי דם.
  7. זיהום חיידקי, כולל דלקת בדרכי השתן ודלקת בגרון.
  8. זיהום נגיפי, כולל הצטננות, מונונוקלאוזיס זיהומי וצהבת.
  9. אלרגיה – כמו אלרגיה לקשקשי חיות מחמד, לצמחים שונים או לאבקנים.

שיטות אלטרנטיביות לטיפול בבעיה

בקליניקת Pura Vida Therapy  של אוריאל פז מציעים כיום מספר שיטות טיפול אלטרנטיבי כנגד חרלת ולעתים משלבים מספר שיטות כדי לטפל בבעיה זו, כך למשל בקליניקה נעזרים בין היתר ב-

קריותרפיה (Cryotherapy): סאונת קור החושפת את הגוף למשך כ-3 דקות לטמפרטורות קיצוניות של מינוס 150-120 מעלות צלזיוס. טיפול זה מבוסס על מספר הליכי הגנה טבעיים בהם נוקט הגוף הנחשף לקור העז:

  • הגוף נכנס למצב "מצוקה" מדומה בעקבותיו הדם באזורים הפריפריאליים של הגוף (כמו הידיים והרגליים) מוזרם אל ליבת הגוף, כדי להגן על האברים החיוניים ביותר בגוף, וכמויות גדולות של חמצן וחומרים מזינים אחרים מוזרמים אל הדם ומעשירים אותו.
  • מיד בתום הטיפול הגוף מתחיל להירגע והדם המועשר חוזר לזרום לכל אברי הגוף וכך הוא מעודד את התחדשות התאים, תורם להרפיה ולהקלת הכאב או הגירוד ומסייע להחלשת התסמינים המטרידים האחרים של החרלת.

דיקור סיני דיסטלי (Distal): אפשרות טיפול בולטת נוספת היא דיקור סיני דיסטלי, שיטה של אקופונקטורה (Acupuncture) שבה המטפל ממקם את המחטים באזורים מרוחקים מאזור הכאב, כמו למשל מיקום מחטים בכפות הרגליים כדי להקל על מיגרנה. מחקרים שונים מעידים על יעילות הדיקור לטיפול בחרלת, בין היתר סקירה מיוחדת שבדקה 8 מחקרים אשר עסקו בהשפעה של הדיקור על אנשים עם אורטיקריה כרונית, הראתה שהדיקור הסיני מסייע כנגד התסמינים, גם כשלעצמו וגם כאשר הדיקור משולב בטיפול תרופתי.

טיפולי הרפיה כמו עיסוי ויוגה תרפיה: אחד הגורמים להתפתחות של חרלת הוא כאמור לחץ נפשי. לפעמים, כשברקע של המטופל אין מצבים אלרגיים או נטייה גנטית, יתכן שהלחץ הנפשי בו הוא נתון הוא האשם בהתלקחות החרלת. במקרים שכאלה, שיטות טיפול מרגיעות כמו עיסוי שמנים ויוגה תרפיה, מסוגלים להביא את המטופל לרוגע ולהרפיה ואגב כך להקל ולסייע כנגד התסמינים.

>> לפרטים נוספים ולייעוץ ראשוני על הטיפול המתאים למצבכם,
חייגו
052-2661268 (אוריאל) או בקרו באתר הקליניקה בכתובת PVT.CO.IL

מחלות עור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד