ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
סתימת פיות

המשטרה על חקירת העיתונאי: "נפיק לקחים"

לאחר הביקורת הציבורית התייחסה דוברות המשטרה לחקירת כתב הקול היהודי בניגוד להנחיות: "הנושא ייבדק, יופקו הלקחים הנדרשים ויחודדו ההנחיות בדבר חקירת עיתונאים" | ארגון העיתונאים פנה לפרקליטות בדרישה לבדיקה מיידית של האירוע, וכינה את החקירה "התנהלות בעייתית" | ארגון חוננו המייצג את העיתונאי פתח בצעדים משפטיים כנגד המשטרה

המשטרה על חקירת העיתונאי: "נפיק לקחים"
חקירה. אילוסטרציה צילום: unsplash

דוברות המשטרה פרסמה הבוקר (שני) כי תחדד את ההנחיות בדבר חקירת עיתונאים, זאת בעקבות חקירת השווא בה נחקר כתב הקול היהודי אלחנן גרונר במשטרת מעלה אדומים, בניגוד לנוהל המשטרתי. במשטרה אמרו כי: "הנושא ייבדק, יופקו הלקחים הנדרשים ויחודדו ההנחיות בדבר חקירת עיתונאים".

כמו כן, ארגון העיתונאים פנה לפרקליטות בבקשה לבדיקה מיידית של הנושא. בטוויטר של הארגון נכתב כי מדובר ב "התנהלות בעייתית של הפרקליטות בכל הנוגע לחקירתו של אלחנן גרונר בעניין הפרת צו איסור פרסום...". בארגון ציינו כי פנו לפרקליטות בנוגע להסרת הציוץ נשוא החקירה, וכי ידרשו "בדיקה מיידית בעניין החקירה שלא בהתאם לנהלים".

בארגון חוננו המייצג את גרונר מסרו כי פתחו בצעדים משפטיים כנגד המשטרה, וגרונר הודיע כי יגיש תביעה כנגד המשטרה בעקבות החקירה.

חקירתו של גרונר הגיעה בעקבות פרסום שלו בנוגע לפרשת הריגתו של אהוביה סנדק בניגוח של בלשי ימ"ר ש"י.

ביום 22/12/20, לאחר האירוע בו נהרג אהוביה סנדק ז"ל, פרסם גרונר בחשבון הטווויטר האישי שלו סרטון מזירת האירוע בו נראה חוקר ימ"ר מחייך למצלמה, וכתב: "אלה הפנים של ימ"ר ש"י חוקר מהימ"ר מגיע לזירת הרצח עם חיוך מרוח על הפרצוף".

בשבוע שעבר נחקר גרונר, עיתונאי נושא תעודת לע"מ (לשכת העיתונות הממשלתית) בתחנת מעלה אדומים בטענה שעבר על צו איסור פרסום שהוציא בית משפט השלום בירושלים, לגבי שמו של החוקר שהוזכר בציוץ. אלא שצו איסור הפרסום יצא רק חמישה ימים לאחר הפרסום של גרונר.

בנוסף יש לציין כי צו איסור הפרסום הכולל שישה מבקשים, כלל לא הופץ למערכות התקשורת או לציבור. בנוסף, בצו שהועבר לגרונר רק לאחר פנייה מטעמו לפרקליטות, כלל לא מופיעים שמות החוקרים. המבקשים מוגדרים כ"פלוני" ו"אלמוני" ומספרי הזהות שלהם מושחרים, כך שלא ניתן עד היום לדעת את פרטיהם של אלו שוטרים אסור לפרסם.

לחקירה לא ניתן אישור כנדרש מהמשנה לפרקליט המדינה, וזאת בניגוד לנוהל המשטרתי בדבר חקירת עיתונאים. כשהבהיר גרונר לחוקרת בטלפון כי הוא עיתונאי, השיבה "מה זה משנה". יתרה מזאת, הפרשה כולה סוקרה כבר בכלי התקשורת לאחר שלבקשת הפרקליטות הרשת החברתית טוויטר נעלה את חשבונו של גרונר עד להסרת הציוץ המדובר.

בעקבות הסרת הציוץ אף פנו בארגון העיתונאים במכתב לפרקליטות המדינה בדרישה להבהרות בעניין ומחו על הסרת הציוץ. "התנהלות הפרקליטות היא חריגה ויש בה כדי פגיעה משמעותית בעיתונאי ובתוך כך בחופש העיתונות", כתבו אז עו"ד סבוראי ובשה. כאמור, כעת דורש ארגון העיתונאים לפתוח בבדיקה מיידית בעניין החקירה הלא חוקית.

בתחילת חקירתו מסר גרונר את תיאור השתלשלות הדברים ומחה על כך שמדובר בסתימת פיות, פגיעה בחופש הביטוי והתנכלות פוליטית, זאת לאחר שגרונר ואתר הקול היהודי פרסמו שורת תחקירים וכתבות על התנהלות ימ"ר ש"י. גרונר ציין כי עד לרגע בו מסר את גרסתו, חוקרת המשטרה כלל לא שמה לב לכך שצו איסור הפרסום נחתם חמישה ימים לאחר מועד פרסום הציוץ, ולפיכך אין ולו תחילתה של עבירה כלשהיא על החוק בפרסום.

לאחר החקירה נלקחו מגרונר טביעות אצבע והוא צולם, ולבסוף שוחרר ללא תנאי. אלחנן גרונר תיאר את מהלך החקירה "גם בטרם החקירה הפניתי חוקרת בשם מעיין לתאריכי הציוץ וצו איסור הפרסום, ולמרות זאת היא החליטה לחקור אותי באזהרה ואף לשאול אותי אודות עבודתי כעיתונאי באתר הקול היהודי, והכל ללא אישור מפכ"ל ופרקליטות ובניגוד לנהלי היועמ"ש והמשטרה".

גרונר המשיך ותקף את ההתנהלות של המשטרה: "מדובר בהתנהלות עבריינית של המשטרה והתנכלות מכוונת על רקע פוליטי ועל רקע עבודתינו בקול היהודי לחשיפת האמת בפרשת הריגת אהוביה סנדק ז"ל ושורת תחקירים וכתבות שפרסמנו על התנהלות ימ"ר ש"י. אם במשטרה חושבים שהתנהלות דיקטטורית ולא חוקית תגרום לנו לסתום את הפה - הם טועים. אנחנו נמשיך לפרסם תחקירים וכתבות ולחשוף את האמת".

עוד הוסיף גרונר כי: "הנושא הזה לובן בהתכתבויות שלנו מול דוברות הפרקליטות, פורסם בכלי תקשורת שונים ואף נשלח בנושא מכתב של עו"ד סבוראי מטעם איגוד העיתונאים, וכל זה לא מנע מהמשטרה להזמין אותי לחקירת שווא. שאלתי את החוקרים אם נגמרו אירועי הפשיעה בישראל שיש לשני חוקרים זמן יקר לבזבז על השטות הזו".

עו"ד עדי קידר מארגון חוננו שייצג את גרונר אמר עם פרסום הדברים: "שוב אנו נתקלים במקרה חמור של חקירת שווא של משטרה היסטרית, חסרת אחריות ומקצועיות, שמעזה לפתוח תיק ולרדוף עיתונאי שלא עשה מאומה והכל כדי להלך אימים על שיח ציבורי באמתלה של הגנה על השוטרים."

אלחנן גרונר חקירת משטרה עיתונאי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד