י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
שפת הגוף

מרתק ומעניין: סימנים נוספים לזיהוי שקרנים / פרק ג'

בעת שאנו נתקלים באדם האומר דברים שאינם נכונים, לא תמיד אנו מודעים לכך ואנחנו עלולים ליפול ברשתו של אותו שקרן | כך תוכלו לזהות את השקרנים על פי סימני פנים מסגירים ונגיעות במקומות מסוימים

מרתק ומעניין: סימנים נוספים לזיהוי שקרנים / פרק ג'
אילוסטרציה צילום: pixabay

בפעמים הקודמות עסקנו במספר הבעות המסייעות לנו לזהות שקרנים, הפעם נלמד על מספר סימנים המסגירים בפנים.

יש לפרש סימני פנים יחד, כקבוצה. אם, למשל, מישהו משפשף, מלטף, או נוגע באפו בעת שיחה, הוא עשוי לנסות להסתיר משהו, או שאפו מגרד. מעניין למדי, שהנוירולוג ד״ר אלאן הירש וד״ר צ׳רלס וולף מהמוסד למחקר וטיפול בריח ובטעם גילו שכאשר אנשים משקרים, ליבותיהם שואבים דם מהר יותר, וזה גורם לכלי הדם באף להתרחב. שיערות האף מושפעות אף הן, וזה יוצר תשוקה לשפשף את האף. אף כי זה לא נראה לעין, האף גדל באופן זמני. תופעה זו ידועה כ״אפקט פינוקיו״.

שקרנים עושים בדרך כלל אחד מתוך שני דברים בעיניהם. הם עשויים להימנע מקשר עין ולא להביט בך בעת דיבורם. לחילופין, הם יביטו ישר בך ללא או עם מעט הפסקות בקשר העין. רמז אחר הוא שאישוני העיניים של שקרנים גדלים לעיתים קרובות.

שני חוקרים, ר' א' לובוב ועופר פיין, גילו שהם יכולים לאבחן אשמים ב־70% מהזמן על ידי מדידת גודל אישוניהם בתצלומים שנלקחו מזירת הפשע. הם גילו גם שהם יכולים לנקות מחשד אנשים שאינם אשמים, ב־100% מהזמן.

שקרנים עשויים לכסות את פיהם באצבעותיהם או בכפות ידיהם. זה עשוי להיות מאמץ תת־הכרתי למנוע ממך מלראות את השקר יוצא מפיהם. יש שקרנים שנוגעים באוזנם או מושכים אותה. זה יכול להיות מאמץ תת הכרתי להימנע משמיעת השקר. שפשוף עין, משמעותו יכולה להיות שהאדם אינו רוצה לראות מה קורה כתוצאה מהשקר.

אנשים רבים עושים תנועת בליעה ממש לפני שהם אומרים שקר. קל יותר לאבחן את זה אצל גברים, מכיוון שפיקת הגרון שלהם זזה.

אנשים החשים אשמה על-כך שהם משקרים, מסמיקים לעיתים קרובות. זה נגרם על-ידי עלייה בחום הגוף הנגרמת על-ידי רגשות שנוצרו בעקבות אמירת השקר. לעיתים קרובות, אנשים שאינם מסמיקים, עשויים לרופף את צווארונם או לשחק בו כדי לשחרר את הצטברות החום.

שתיקה

שוטר לשעבר אמר לי שמצא ששתיקה היא נשק רב ־ עוצמה בחשיפת שקרנים. לאחר שמישהו אמר לו משהו מפוקפק, הוא היה פשוט מביט בו במבט של חוסר אמון. כאשר האדם שיקר, הוא החל לחוש לא בנוח, ואילו כאשר אמר את האמת, הוא היה נעשה מתוסכל או כועס (שפתיים לחוצות, גבות מורדות, עיניים צרות יותר).

הראש

שקרנים רבים מלווים את מילותיהם במנודי ראש תכופים. זהו ניסיון להביא את האדם האחר לקבלת השקר.

לעיתים קרובות, נשאר כל הגוף, פרט לראש, דומם. קל להבחין בזה, מכיוון שהחלק הנע היחיד הוא הראש, הזז מצד לצד.

כאשר אנשים משקרים, הם רוצים בדרך כלל לגעת בפניהם.

העיניים

רוב האנשים מתקשים להביט במישהו עין בעין כאשר הם משקרים. שקרנים לא מיומנים אלה מסתכלים למטה או הצידה, ורק לפרק זמן קצר, באיש שהם משקרים לו. אולם, לשקרנים מיומנים אין בעיות, והם מסתכלים ישר בעיניו של האדם האחר בספרם שקר.

כל שינוי בשיעור קשר העין יכול להצביע על הונאה. בדרך כלל, אנשים מקיימים יותר קשר עין כאשר הם מקשיבים מאשר בעת דיבורם. שקרנים עושים לפעמים את ההיפך, בתקווה שזה ישכנע אותך ביושרם ובכנותם.

מצמוץ יתר מצביע על עצבנות שעלולה להיות סימן לאי יושר. מצמוץ איטי מייד לאחר אמירת שקר עשוי גם הוא להסגיר אותו.

הפה

לשקרנים רבים יש חיוך קבוע, לא ישר, שאינו מגיע לעיניים. הם גם מלקקים את שפתותיהם, בולעים, או מכחכחים לעיתים קרובות בגרונם. זאת מכיוון שהלחץ של אמירת השקר גורם להם ליובש בפה.

חיוך או צחוק עצבני ברגעים לא מתאימים הם סימן להרגשה לא נוחה שמשמעותה עלולה להיות רמאות.

החוטם

שקרנים רבים מתעוררים מנגיעה, ליטוף, או שפשוף של חוטמם. זו הגרסה הבוגרת של ילד המכסה על פיו לאחר שאמר שקר.

נגיעה באף – בתנועה עצבנית.

נגיעה באף כאטב כביסה - סוגר נחיריים – באה לכסות ולהרגיע את הכעס שמתבטא אצל האדם באף [חרון אף] או כדי לסמן על חסימה והדיפת ריח רע שלא ייכנס. הכעס הוא אישי או חברי - על איזה זיכרון שלילי.

נגיעה באף עם האצבע המורה בצורת אקדח לכיוון המאזין או האדם שהוא מביט – הוצאת הכעס לכיוונו – כעס גלוי ואולי שנאה מוסתרת. על אדם זה יש לומר, ''כבדהו וחשדהו''.

מאת: אליהו עזריאל, מחבר הספר 'שפת הגוף והנפש' ויו"ר מכון התבוננות

שפת גוף אליהו עזריאל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד