י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
אפליית חרדים מקוממת

מסכת הייסורים של קציני המילואים ברבנות הצבאית • צפו בתחקיר

דווקא בזמן בו פרשת גיוס החרדים עולה שוב על הפרק, האפלייה כנגד החרדים שמעוניינים לשרת, מקוממת. כשמבינים מאיפה היא מגיעה, היא מקוממת שבעתיים | חייל מילואים חרדי, סיפר ל'ערוץ 20' על מסכת הקשיים אותה עבר

חיילים חרדים. אילוסטרציה
חיילים חרדים. אילוסטרציה צילום: באדיבות המצלם

כדי למלא את החוסר ברבנים צבאיים, אחד המסלולים ברבנות הצבאית מאפשר לחיילי מילואים לעבור קורס מזורז לתפקיד קציני מילואים. בסוף המסלול משובצים הרבנים לובשי המדים כרבני יחידות במילואים. כאשר אחד מתנאי הסף לקבלה לקורס הוא 5 שנות לימוד בישיבה מעל לגיל 18.

לכאורה מדובר בסעיף פשוט ו'תמים', אך גורם ברבנות הצבאית סיפר הערב (שני) לקובי בורנשטיין ב'ערוץ 20', מה מסתתר מאחוריו וכיצד הוא למעשה מיועד למנוע מחרדים כניסה למסלול. "חרדים ברובם מתגייסים לפני גיל 23, כך שאין להם 5 שנות לימוד בישיבה מעל לגיל 18", הוא סיפר. עוד הוסיף: "דתיים לאומיים לעומתם עושים בדרך כלל רק מסלול הסדר, כך שיש להם 5 שנות לימוד".

הגורם הוסיף וסיפר כי השתתף לא פעם בועדת הקבלה לקורס, כאשר מועמדים חרדים נפסלים באופן שיטתי, עוד טרם הם עוברים בדיקה. "ברגע שהם מגיעים לשם חרדי, הם פשוט מעבירים את הדפים הצידה. נפסל". לדבריו, גם כשמחליטים להעביר חניך חרדי, הוא צריך לקבל אישור מהרבצ"ר בטרם יתחיל את הקורס. "הרבצ"ר עורך להם ראיון ובמהלכו הוא מנסה להקשות עליהם עוד ועוד", הוא סיפר.

גורם נוסף ברבנות הצבאית סיפר כי המדיניות המפלה לכאורה מגיעה היישר מפיקוד הרבנות והרב הצבאי הראשי בעצמו. "הוא החליט לסמן פס אדום על החרדים, הוא פשוט לא רוצה אותם במערכת. זה הוא ואחד מהיועצים שלו. הם פשוט לא רוצים חרדים".

לדבריו, "חרדי שרוצה להכנס למערכת מסמנים אותו בצבא אדום. שהוא לא יכול להכנס למערכת מסיבות כאלה ואחרות".

כשנשאל הגורם מה עם הקורס קציני מילואים, הוא ענה: "אני אגיד לך את האמת, אני לא רוצה להכנס לשמות ולהגיד לך מי, אבל זה הרב הראשי ואחד מהיועצים שלו שלקחו את זה כפרויקט אישי לא להכניס למערכת חרדים. לעשות לעצמם חיים קלים. לא רוצים אותם במערכת".

בדובר צה״ל אמרו בתגובה ל'ערוץ 20' : בניגוד לטענות שנאמרו בכתבה, כל מועמד לקורס רבנים צבאיים נבחן לגופו של עניין באשר לכשירותו לכהן כרב צבאי וכל המועמדים עוברים את אותו תהליך ללא קשר לשיוכותם המגזרית בציבור הדתי. ברבנות הצבאית משרתים רבנים המשתייכים למגזר החרדי בכל הדרגות והתפקידים, לרבות תפקידי מפתח וליבה. קורס רבנים צבאיים הינו קורס לחיילי מילואים בלבד המתקיים כבכל השנה בחודשי הקיץ. קריטריון הסף לכניסה למיונים לקורס זה הינו שירות צבאי תקין ולימוד של לפחות 5 שנות ישיבה מעל גיל 18. למיונים אלו מגיעים מועמדים מכל המגזרים.

הרבנות הצבאית הרבנות הראשית קורס קצינים שירות מילואים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד