י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
בגלל הברקזיט

הקהילה הקטנה נאבקת להשיג בשר כשר לפסח

הקהילה היהודית הקטנה שבצפון אירלנד, נאבקת בימים אלה כשבועיים וחצי לפני החג, בכדי להשיג בשר כשר לפסח, זאת בעקבות הקושי שנוצר מאז פרישת בריטניה מהאיחוד האירופי ששמה את הקהילה בין הפטיש לסדן

בשר כשר. אילוסטרציה
בשר כשר. אילוסטרציה צילום: צילום מסך

הקהילה היהודית בצפון אירלנד מתקשה להשיג בשר כשר לחג הפסח בגלל "פרוטוקול צפון אירלנד".

הסדרי הסחר שלאחר הברקזיט, שהביא את בריטניה לצאת מהאיחוד האירופי שיבשו גם את אספקת הבשר הכשר, בירוקרטיה נוספת גרמה לסדרה של מכשולים ביורוקרטיים מאז תום תקופת המעבר שלאחר הברקזיט.

בצפון אירלנד יש קהילה יהודית קטנה שמרכזה בצפון בלפסט וחלק מרכזי בארוחת הפסח הוא בשר כבש, השרה ארלין פוסטר, אמרה: "זה משהו שמדאיג מאוד, יש לנו קהילה יהודית קטנה מאוד בצפון אירלנד, העובדה שהם לא יכולים להשיג בשר כשר, היא דבר שיגרום לי דאגה רבה".

ממשלת בריטניה האריכה כמה חוקים כדי לאפשר התנהלות תקינה בכל הנוגע ליבוא מוצרי מזון, במטרה להימנע מהיבואנים לטבוע בתוך ניירת בירוקרטית.

הפרוטוקול של צפון אירלנד הוא הסדר שלאחר הברקזיט שנועד לשמור על גבול אירלנד פתוח, כשהגבול של צפון אירלנד ימשיך לקיים את כללי המסחר של האיחוד האירופי.

השרה אמרה כי "קיים נזק לכלכלה בצפון אירלנד, יש צורך לא רק להתעסק בקצוות, יש צורך להחליף את הפרוטוקול, יש צורך לטפל בזה בדחיפות מכיוון שקורה נזק לכלכלה בצפון אירלנד".

הסיפור עם דרום אירלנד וצפון אירלנד מסובך כמו שרק יכול לקרות באיחוד האירופי, בעוד אירלנד (הדרום) יכולה להזמין בשר ישירות ממדינות האיחוד האירופי כמו בלגיה או צרפת, מאחר ואירלנד חברה באיחוד האירופי, צפון אירלנד שהיא מדינה בפני עצמה, ושייכת לבריטניה, לא יכולה להזמין מזון ממדינות האיחוד בצורה חלקה, וחייבת לעבור בירוקרטיה מתישה, אם עד הברקזיט היה צריך אישור אחד כדי לייבא בשר לצפון אירלנד, עכשיו צריך כמה אישורים ממספר גופים.

המצב הביא את הקהילה הקטנה בצפון אירלנד לחפש פתרון, בעוד הדרום מזמין ממדינות האיחוד, הצפון ככל הנראה יאלץ להשיג בשר כשר מהקהילה היהודית בדבלין (דרום), והאירוניה היא, שהמרחק לגבול בין הצפון לדרום הוא שעתיים נסיעה בלבד ללא כל נקודת גבול, כך שתושבי הצפון יכולים להגיע לדרום ולקנות מה שבא להם ולחזור הביתה, בלי שמישהו יבדוק בתא המטען.

המצב הנוכחי יימשך ככל הנראה בחודשים הקרובים, עד שהבריטים והאירים ואיחוד האירופי יגבשו הסדר הגיוני ליבוא ויצוא של מוצרי מזון.

שחיטה כשרה בשר כשר אירלנד ברקזיט חג הפסח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד