י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
סדר בנושא

כיצד יתכן בכלל גיור? איך אפשר להפוך ליהודי

אחד הנושאים הבוערים בחברה הישראלית העולה לכותרות מדי פעם ועכשיו בפרט הינו – גיור, אם כך לעשות? האם גיור זה או אחר מקובל? על מי הוא צריך להיות מקובל ? וכו וכו. פה נעשה קצת סדר בנושא

כיצד יתכן בכלל גיור? איך אפשר להפוך ליהודי
איך הופכים ליהודי צילום: פיקסביי

מה זה יהודי

בבואנו לדון בסוגיה צריכים אנו לשאול את עצמנו – איך בכלל יתכן לעבור גיור אישי. איך אדם שלא נולד יהודי יכול להפוך להיות יהודי. מתוקף הדיון בעצם היתכנות הגיור נוכל להגיע בהכרח למסקנות בשאלה איזה גיור יכול לעמוד בקריטריונים כדי שהעובר אותו יחשב ליהודי.
כדי להעצים את שאלת היתכנות הגיור בואו ונעיין בדבריו החשובים של ריה"ל בספרו המפורסם  "הכוזרי" , ריה"ל הינו אחד הראשונים העוסק באופן ברור ומשמעותי בשאלה מה זה להיות יהודי, לאחר שהחבר (החכם היהודי) מברר למלך הכוזרי (המחפש את הדת האמתית) בפשטות שיש דרגות בבריאה – דומם, צומח, חי, מדבר, טוען החבר שיש עוד דרגה מעבר לדרגות אלו דרגה שבמהותה שונה מהקודמות.

וכך כותב ריה"ל:  "אמר החבר – אינני מתכון כי אם למדרגה המבדילה את בעליה הבדלה עצמית כהבדל הצמח מן הדומם וכהבדל האדם מן הבהמה, אולם הבדלות ברב או במעט אין לה גבול, הואיל והיא הבדלה מקרית ואינה מדרגה על דרך האמת" (מאמר א'). 
על דבריו אלו עונה הכוזרי אכן אין דרגה כזו,  ממשיך ואומר לו החבר: "ואם ימצא בן אדם אשר יבוא באש – ולא תשרפהו, ויעמד זמן רב בלי מאכל – ולא ירעב… האין מדרגה זו נבדלת הבדל עצמי ממדרגת בני אדם?"  ריה"ל בדברים ששם בפי החבר מדבר על משה רבנו שחי בתקופות שונות באופן נסי על טבעי וממנו מקיש לעם ישראל כולו "וכי העניין האלוקי חל בכל המונם, עד שנעשו כולם ראויים לשמוע את הדיבור האלוקי" במילים אחרות  כח הנבואה שהיה לעם ישראל במעמד הר סיני הינו הוכחה (אחת מיני רבות) להיותו של עם ישראל דבק בעניין האלוקי שזו דרגה רוחנית אחרת מהאדם המדבר הרגיל.

לשואלים – האם אין בדברי ריה"ל גזענות? לא ולא, גזענות הינה מושג ביולוגי, אין הבדל ביולוגי בין יהודים לשאינם כאלה, היהודים לא יותר חכמים, יפים, לבנים וכו' וכו' מהאחרים, כל ההבדל הוא רוחני בלבד ולכן מופרך לטעון שזו גזענות, ולראיה – עצם העובדה שיש אפשרות להתגייר, תורת הגזע אינה מאפשרת מעבר מגזע לגזע.

לאור כל זה, כיצד יתכן המעבר הרוחני הזה מדרגה לדרגה?

אחד המפתחות החשובים להבנת הסוגיה הוא הנאמר בגמרא מסכת שבת דף קמ"ו. וכך כותבת הגמרא: "שבשעה שבא נחש על חוה הטיל בה זוהמא, ישראל שעמדו על הר סיני פסקה זוהמתן, עובדי כוכבים שלא עמדו על הר סיני לא פסקה זוהמתן. א"ל רב אחא בריה דרבא לרב אשי – גרים מאי? א"ל אע"ג דאינהו לא הוו מזלייהו הוו, דכתיב – את אשר ישנו פה עמנו היום לפני ה' אלוקינו ואת אשר איננו פה".
מדברי הגמרא ברור, יחודו הרוחני של עם ישראל הוקנה לו במעמד הר סיני שאז נטהר עם ישראל מהפגם הרוחני העצום שנוצר בחטא האדם הראשון ומשם ההבדל הרוחני המהותי בין יהודי למי שאינו כזה, אם כן שואל רב אחא – המציאות שנוצרה במעמד הנ"ל לכאורה אינה מאפשרת גיור, שהרי הגר לא זכה למעלה הרוחנית שהקנה מעמד הר סיני מאחר ולא היה שם, על כך עונה לו רב אשי למרות שהגרים לא היו פיזית במעמד, מזלם היה שם.
מה פשר תשובתו של רב אשי? מה זה "מזלייהו" שהיה שם? כדי להבין את תשובתו חייבים אנו להבין את שורש המילה "מזל", בעברית היומיומית שלנו פירושה – סוג של גורל עיור טוב או רע, יאמר אדם לחברו "היה לי מזל וזכיתי בהגרלה, לא היה לי מזל ופספסתי..." וכדומה, אך אם כן מה פשר העניין שאנו מברכים זה את זה בשמחות "מזל טוב", נולד לך ילד אז שיהיה מוצלח במסגרת הגרלה, מתחתן/ת שתהיה הגרלה טובה (במילים אחרות - או שכן או שלא) לא ולא, לא זאת כוונת המילה.
מזל- שרשו במילה נוזל, כשם שמפל שורשו במילה נופל, אם כן מזל אינו גורל עיור, אלא נוזל – ז"א שפע שנוזל מלמעלה ומה שאנו מאחלים זה לזה בשמחות, זה, יהי רצון ששפע טוב (או במילים אחרות – מזל טוב) ייזל עליך מלמעלה וייתן ברכה בנושא הנידון.  אם כן "מזל" – שפע אלוקי הנוזל מלמעלה.

מה אנו למדים מכך     

לאור זאת מובנת תשובתו של רב אשי "מזלייהו הוו" ז"א המזל של הגרים היה במעמד הר סיני, השפע האלוקי שטיהר את עם ישראל מזוהמת הנחש ניתן לכל גר, השפע הוכן מראש לא רק עבור הנמצאים במעמד באופן פיזי, אלא גם עבור הזכאים לכך במהלך הדורות, "ואת אשר איננו פה עמנו היום" (דברים כ"ט) במילים פשוטות המובנות לנו ( כי איך נוכל להבין מה זה שפע אלוקי) הקב"ה מעניק את השפע הרוחני שניתן לעם ישראל וקיבע את מעמדם כיהודים במעמד הר סיני גם למתגיירים.
ובבואנו להבין כיצד בפועל צריך להתבצע גיור למעוניינים בכך, עלינו ללמוד מהדגם של מעמד הר סיני. במה זכו בני ישראל לשפע המטהר. אין ספק שכשם שעם ישראל התכונן למעמד הר סיני טיהר עצמו וקיבל את המרות האלוקית:  "ועתה אם שמוע תשמעו בקלי ושמרתם את בריתי והייתם לי סגולה מכל העמים… ויענו כל העם יחדיו, כל אשר דיבר ה' נעשה" (שמות י"ט), כך התנאי ההכרחי לקבלת השפע האלוקי של כל מתגייר זה להיות במעין מעמד הר סיני פרטי שלו. לקבל עליו את האמונה בקב"ה ובמשה עבדו המביא תורת אמת "וגם בך יאמינו לעולם", לקבל יראת שמיים "ובעבור תהיה יראתו על פניכם לבלתי תחטאו" וכן את כל מצוות התורה והחכמים "ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם"  וכפי שאומרת הברייתא "תניא, רבי ישמעאל אומר, ואלה-מוסיף על הראשונים מה עליונים בסיני אף תחתונים מסיני".

לסיכום, איך ניתן להתגייר ולהפוך ליהודי?

רק אדם שעובר תהליך מקביל למעמד הר סיני – כפי שהוסבר, המקבל על עצמו אמונה מלאה בקב"ה וקיום כל מצווה ומצווה (לצורך כך וודאי שעליו ללמוד ולהכיר את מצוות התורה שבכתב והתורה שבע"פ - ללמוד ולקיים לשמור ולעשות) זכאי לאותו השפע המזכך את הזוהמה שזכו לו בני ישראל במעמד הר סיני, ונשמר ע"י הבורא גם ליחידים בדורות הבאים, אך ורק מי שעבר וקיבל זאת בפני בית דין אשר זו דרכו - יהודי יקרא.

גיור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד