י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
ממצאים חדשים

מחקר חושף: זו הסיבה שמחלימים חייבים להתחסן

במכון המחקר של לאומית שירותי בריאות עקבו במשך מספר חודשים אחרי 15,000 בני אדם שלא חוסנו • הממצאים בנוגע למחלימים שלא חוסנו – חד משמעיים • כל הפרטים

מחקר חושף: זו הסיבה שמחלימים חייבים להתחסן
נתניהו בסניף לאומית צילום: יח"צ

חיסון מחלימים מקורונה: במקביל להמלצת משרד הבריאות למחלימים לאחר 3 חודשים להתחסן במנת חיסון אחת, מתפרסמים נתוני מחקר ראשון מסוגו שנערך בלאומית שירותי בריאות ומאששים את המלצת המשרד.

בחודשים האחרונים  ביצעו בלאומית שירותי בריאות את כל הבדיקות הסרולוגיות לקורונה בעזרת ערכה חדשה של חברת אבוט, בעלת מהימנות גבוהה, ואשר בנוסף לתשובה איכותית (שלילי או חיובי), נותנת מידע כמותי לגבי רמת הנוגדנים של המטופל.

במכון המחקר ובמעבדה הראשית של לאומית, בדקו את הקשר בין טווחים שונים של רמות נוגדנים בבדיקה, לסיכוי להדבקות עתידית בקורונה.

שיטת המחקר: בלאומית ביצעו מחקר עוקבה בקרב המבוטחים, אשר עשו בדיקה סרולוגית בעזרת הקיט החדש של אבוט, ואשר אין עבורם עדות להדבקה בעבר בבדיקת PCR, וכמו כן גם לא קיבלו חיסון לפני הבדיקה הסרולוגית. עבור כל מטופל בקבוצה, נבחנו אירועים של הדבקות חדשות מיום אחרי הבדיקה ועד סוף תקופת המעקב. מבוטחים אשר קיבלו חיסון סיימו את המעקב בתאריך קבלת המנה הראשונה של החיסון.

הסיכוי היחסי להדבקה (HAZARD RATIO) נבדק באמצעות מדד קפלן-מאייר עבור טווחים שונים של רמת הנוגדנים בבדיקה הכמותית (פחות מ-50, בין 50 ל-99, בין 100 ל-149, מעל 150)

התוצאות: כ-14,900 מבוטחים בלאומית שירותי בריאות נבדקו בעזרת הקיט הסרולוגי החדש של אבוט. תקופת המעקב כללה 176,000 ימי-אדם. במשך תקופת המעקב נדבקו בקורונה 120 חולים על פי בדיקת PCR. במשך מספר חודשים עקבו במכון המחקר עקבו אחרי 15 אלף אנשים שלא חוסנו. במהלך אותה תקופה עקבו בלאומית אחרי האנשים מקבוצה זו שנדבקו בנגיף וביצעו להם בדיקות סרולוגיות.

הממצאים: למחלימים רבים סיכוי לחלות שוב כי יש להם פחות מ150 נוגדנים בדם, כאשר ברבים מהקרים יש להם פחות מ-50 נוגדנים – מה שמגביר דרסטית את הסיכון. יצוין כי הסף שנקבע על פי משרד הבריאות לתשובה חיובית הינו 150.

"במשך תקופת המעקב, לא נצפה מקרה הדבקה אחד עבור מטופלים עם בדיקה סרולוגית מעל הסף של 150 שנקבע ע"י משרד הבריאות. בקרב מטופלים עם רמת נוגדנים גבולית, אלו שהיה מעל 100 היו בסיכון מופחת להדבק קורונה, אך לא אפסי. אלו שהיו עם רמה בין 50 ל-100 היו בסיכון להדבק בקורונה קרוב לאלו שהיו עם בבדיקת נוגדנים שלילית", אומרים בלאומית ומדגישים: "לכן יש מקום להתייחס לערכים אלו כאל שליליים".

 

"מהסיבה הזו יש חשיבות גדולה לחסן מחלימים במנה אחת לאחר 3 חודשים על מנת להבטיח רמת נוגדנים אפקטיבית".

בתוך כך, לפי שעה קצת ההתחסנות של המחלימים מקרטע, ובלאומית משקיעים מאמצים רבים על מנת להעלות את המודעות לנחיצות העניין.

"בתחילת הדרך הושמעו חששות מחששות שונים (לא ע"י אנשי מקצוע!) נגד החיסונים, אולם כיום, כשנתוני ההצלחה של החיסונים במניעת תחלואה ותמותה מחד, והתפשטותן של מוטציות קטלניות ומסוכנות בהרבה – גם לצעירים! – מאידך, מתברר עד כמה כל הטענות והחששות הללו הן בגדר פייק ניוז מוחלט ומסוכן", אומר הרב אפרים רוזנשטיין מנהל מגזר חרדי בלאומית.

לדבריו, "זה בנוסף לעצם החובה של כל יהודי חרד לדבר השם להתחסן מצד החיוב של שמיעה לרבנים וגדולי הדור שהכריעו באופן חד משמעי על החובה להתחסן. "ועשית ככל אשר יורוך" זה צו עליון מבחינת כל יהודי ולא רק בבחירות".

"אנחנו נמצאים כאמור ערב חג הפסח. בזכות החיסונים רובנו נוכל להסב בע"ה כבני חורין ליד שולחן החג, אך כדי להכריע את המגפה צריך שכולנו נתחסן. בלי תירוצים ובלי דחיות. רק אם כל אחד ואחד ידע שהניצחון על המגיפה תלוי רק בהתחסנות שלו – נוכל להגיע לשיעור שיאפשר להכריע לחלוטין את הנגיף בס"ד", מסכם הרב רוזנשטיין.

 

 

לאומית שירותי בריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד