י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
סכסוך בהונגריה

הקהילה החרדית מאיימת לתבוע מהרפורמית מיליוני דולרים

בקהילה החרדית בהונגריה מאיימים לתבוע את הארגון הרפורמי בגין חוב של 33 מיליון דולר. מדובר בסכסוך ממושך בין הקהילה החרדית לקהילה רפורמית בהונגריה, סביב תשלומי פיצוים בגין נכסים שנלקחו מהקהילה היהודית ההונגרית בתקופת השואה | כל הפרטים

הקהילה החרדית מאיימת לתבוע מהרפורמית מיליוני דולרים
דולרים צילום: unsplash

סכסוך ממושך בין הקהילה החרדית לקהילה רפורמית בהונגריה, סביב תשלומי פיצוים בגין נכסים שנלקחו מהקהילה היהודית ההונגרית בתקופת השואה זוכה השבוע להדים רבים בפומבי.

במאמץ אחרון לפני נקיטת צעדים משפטיים, שלח רוברט דויטש נשיא הקהילה החרדית האוטונומית של הונגריה (MAOIH) מכתב רשמי לפדרציה הניאולוגית-רפורמית של הקהילות היהודיות ההונגריות (MAZSIHISZ) וביקש להסדיר מיידית חוב של 10 מיליארד פורינט (33 מיליון דולר). במז'יהיס לא נענו לפניות חוזרות ונשנות של מנהיגי הקהילה החרדית מאז שנת 2018.

בניסיון אחרון לפני פנייה לבית המשפט בנושא, קרא דויטש לנשיא מז'יהיס אנדרש הייסלר להסדיר את החוב כבר בשבוע הקרוב. הקהילה היהודית ההונגרית מורכבת משלושה זרמים: ניאולוגי-רפורמי (MAZSIHISZ), חב"ד / אורתודוכסים (EMIH) וחרדים (MAOIH). "הקהילה החרדית ההונגרית היא הוותיקה ביותר במדינה, והיא מספקת לחבריה את כל השירותים הקהילתיים החיוניים: כשרות, חינוך יהודי, מקוואות, ואספקת מזון לחגים ולאירועים דתיים שבאופן מסורתי היו באחריותם של הקהילה החרדית במשך מאות שנים ", אמר רוברט דויטש, נשיא MAOIH. "אנו מנסים במשך שנים לשנות את הקצאת המשאבים הלא צודקת שנוצרה אחרי מלחמת העולם השניה, אך למרבה הצער יוזמות שלנו לא התקבלו. האחריות שאנו חשים לקיומה של הקהילה היהודית החרדית בהונגריה אינה מותירה לנו ברירה אלא לנקוט בפעולה קיצונית".

בשנת 1991 עבר בפרלמנט ההונגרי חוק הפיצויים לקהילות היהודיות  בגין רכוש שנלקח מהקהילות במהלך הכיבוש הנאצי. לאחר משא ומתן ממושך, חתמו ארגונים יהודיים שהוקמו אחרי נפילת השלטון הקומוניסטי וממשלת הונגריה על ההסדר שנקרא "קצבה תמידית" (או פיצוי נצחי). זה הפך את כל התביעות בגין נדל"ן שנלקח מיהודים לקצבאות שנתיות משולמות לקהילות ע"י הממשלה. 

על פי ההסכם, 5 אחוז מהערך הנוכחי של הנדל"ן ישולם בצורה של קצבה שנתית כדי שהקהילות יוכלו להמשיך את פעילותן. ההסכם נחתם ב -1 באוקטובר 1998 בין ממשלת הונגריה למז'יהיס הרפורמית, שפעלה אז מטעם שלושת פלחי הקהילה היהודית. על פי תנאי הסכם זה הוסב השווי הכולל של קרן הקצבה - 13.511 מיליארד HUF (43 מיליון דולר) למקור הקצבה.

בבסיס הטענה של הקהילה החרדית עומדת העובדה שכמעט 40 אחוזים מתוך 153 הנכסים המהווים בסיס לקצבה התמידית היו שייכים היסטורית לקהילה החרדית. מאז 1998 קיבלה הקהילה החרדית מעט יותר מחמישה אחוזים מכלל הסכום של 30 מיליארד הפורנט (96 מיליון דולר), במקום כמעט 40 אחוזים המגיעים לה.

מטעם התנועה הרפורמית נמסר בהודעה לתקשורת: "על פי הצהרה שפרסמה לאחרונה הקהילה היהודית האורתודוכסית ההונגרית (MAOIH), בכוונת האורתודוקסים להגיש טענות כספיות לכאורה נגד התאחדות הקהילות היהודיות בהונגריה, אנחנו לא מכירים בלגיטימיות של הטענה, אולם אנחנו מעוניינים בשיתוף פעולה וקונצנזוס מלא עם האחים האורתודוקסים".

הקהילה החרדית הרפורמים יהדות הונגריה תביעת פיצויים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד