י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
גדוש בהיסטוריה יהודית

צפו: בית הכנסת העתיק שהיווה מקור רוחני לרבבות יהודים

בית הכנסת העתיק פדול קייב אוקראינה נבנה בשנת 1895 ומאז ועד היום, למעט כמה שנים בזמן מלחמות העולם היווה מקור ניחומים ליהודי הסביבה | ארון הקודש נבנה ע"י ניצולי גיא ההריגה בבאבי יאר ועליו נחרטו המילים "ועשית כפורת זהב טהור" לזכר הנספים | צפו בתיעוד מבית הכנסת

צפו: בית הכנסת העתיק שהיווה מקור רוחני לרבבות יהודים
בית הכנסת העתיק צילום: ישי ירושלמי

בית הכנסת נבנה בשנת 1895 ופעל במשך כל השנים תחת שלטון הצאר הרוסי וגם אחרי המהפיכה הבולשביקית בשנת 1917 אחרי שסגרו עשרות אלפי בתי כנסת ברחבי ברית המועצות השאירו הקומוניסטים את בית הכנסת פעיל כדי להראות לעולם שכאילו ואינם אוסרים את חיי הדת ברוסיה הקומוניסטית.

הק.ג.ב. עקב אחרי הבאים לחצר בית הכנסת וכל מי שהגיע למקום היה תחת מעקב, אך למרות כל זאת הגיעו רבים במסירות נפש בכדי לקבל במקום שירותי דת שונים.

מקווה מחתרתי הוקם במרתף לא רחוק מבית הכנסת לצד מאפיית מצות שסיפקה מצות למאות אלפי יהודים ברחבי באיזור והכל מתחת לאף של השלטון הקומוניסטי. כך יצא שלמליוני יהודים הסביבה שהיו ללא שירותי דת ואף נרדפו על כך היה בית הכנסת זה קרן אור להשגת פיסת מידע ועזרה לאלו שבכל זאת נלחמו במסירות נפש לשמור תורה ומצוות.

הקרדיט למוזיקת רקע: מיכה גמרמן

בשנות השואה האיומה הפכו הנאצים את המבנה לאורוות סוסים וכך נותר הבנין על תילו, אחרי המלחמה התפרסמו תמונות של הנאצים תופסים בפיאותיו של יהודי בכניסה לבית הכנסת.

עם סיום מלחמת העולם השנייה בשנת 1945 חזר בית הכנסת לשימושו הראשוני.

אלמנט מרשים ביותר הינו ארון הקודש המפואר שנבנה בשנת תש"ז (1947), ניצולי באבי יאר המעטים וחיילים יהודים שחזרו מהחזית וגילו שקרובי משפחתם נספו ורובם נרצחו על קידוש השם בגיא ההריגה באבי יאר החליטו אותם מתי מעט לבנות ארון קודש ע"י נגר יהודי פליט מלחמה ולמעלה על הארון קודש חרטו את המילים ו"עשית כפורת זהב טהור" כשהכוונה שאותם יהודים קדושים טהורים יהיו כפרה על עם ישראל.

מאז לאורך תקופה ארוכה היה זה בית הכנסת הפעיל היחיד בקייב. בשנת 1990 כאשר הרב יעקב דב בלייך התמנה לרב ראשי לקייב ולאוקראינה, בית הכנסת שופץ ו-10 שנים לאחר מכן בשנת תש"ס (2000) המבנה עבר שיפוץ מפואר ומרשים נוסף.

כיום יש כמה בתי כנסת פעילים בקייב ו-5 בתי ספר יהודיים. מקוה טהרה שלישי נבנה בימים אלו אבל אין ספק שהחצר היהודית המרשימה הזאת בשכונת פדול הינה גולת הכותרת והמקום ההסטורי ביותר בקייב.

בחצר קיימים היום ישיבה וכולל, חיידר , מקוואות טהרה לגברים ונשים, מסעדות כשרות, מלון כשר, ומועדון סטודנטים.

כתובת בית הכנסת: רחוב ש'קביצקיה 29, פדול - קייב. Address podol shul: Shchekavytska St. 29 Podol - Kiev Адрес синагоге на подоле: Щекавицька вул. 29 Подол - Киев

אוקראינה באבי יאר בית כנסת עתיק קייב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד