ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
העולם מתקדם

מדהים: כך מנסות החברות לייצר חלב אם במעבדה

חברות ביו-טכנולוגיה מנסות ליצר חלב אם המיוצר במעבדה, שיהיה דומה ככל הניתן לדבר האמיתי, אך האם מדובר בפתרון טוב מספיק מבחינה בריאותית? מתי יתחילו לשווק חלב זה? ומה גורם לנשים להפסיק להניק

מדהים: כך מנסות החברות לייצר חלב אם במעבדה
יזמים מנסים לגדל חלב אם במעבדה צילום: videoblocks

מומחי בריאות ממליצים להניק תינוקות בששת החודשים הראשונים לחייהם, אך לא כל האימהות מיישמות זאת. למעשה, מרבית הנשים מתחילות להניק ולא ממשיכות בכך. הסיבות לכך רבות ושונות: לא לכל הנשים מתאים להניק, לא לכולן יש את היכולת או את התמיכה הדרושה להן להנקה, וחלקן מתקשות לייצר מספיק חלב או לגרום לתינוק לינוק.

לתוך הקושי הזה, נכנסות חברות וסטארט-אפים שונים, שמנסים בשנים האחרונות לייצר חלב אם מלאכותי שיהיה כמה שיותר דומה בהרכבו לדבר האמיתי. אך האם מדובר בפתרון טוב מספיק, מבחינה בריאותית וסביבתית?

"בסקר שערך משרד הבריאות בין השנים 2012-2009 ובדק הרגלי הזנה של פעוטות במגזר היהודי ובמגזר הערבי בארץ נמצא כי כ-90 אחוז מהנשים שהשתתפו בסקר התכוונו להניק את ילדיהן אך בפועל כאשר נבדק שיעור ההנקה כחודש עד חצי שנה לאחר הלידה, נמצא פער גדול מאוד ושיעורי ההנקה צנחו לכ-55 אחוז בממוצע", אומרת עינת טלמון, יועצת הנקה "כאשר שאלו את הנשים מה קרה, הן הזכירו שלוש סיבות מרכזיות הראשונה היא ​החשש 'שאין לי מספיק חלב', השנייה היא רצון שאדם נוסף יחלוק איתן במשימת האכלה והשלישית היא הצורך לחזור לעבודה".

בחודשים הראשונים לחייו, שבהם התינוק תלוי לחלוטין בחלב, אין תחליף אמיתי לחלב אם. זאת משום שלחלב אם השפעות חיוביות על התפתחות ובריאות שיכולים להיות קצרי טווח ולהשפיע בינקות, אך חלק מההשפעות הינן ארוכות טווח ונמשכות לתוך תקופת הילדות ואף הבגרות

מובן שבשוק קיימות הרבה תרכובת מזון לתינוקות (תמ"ל, או פורמולות), אך אף אחת מהן לא מתקרבת בהרכבה לחלב אם אמיתי. מומחים טוענים כי מעבר להזנת התינוק, חלב אם מסייע בבניית מערכת החיסון של תינוקות ומוריד את הסיכון לזיהומים, שלשולים ואלרגיות. בנוסף, חלב אם עשוי לסייע להתפתחות מוקדמת של המוח. התחליפים שנמכרים כיום בחנויות מספקים את חומרי המזון הבסיסיים להם תינוקות זקוקים, כמו סוכרים ופחמימות, אך חלב אם אנושי הוא תערובת מורכבת בהרבה.

"כיום אנו מבינים כי היכולת שלנו לחקות את חלב האם באופן טכנולוגי בתנאי מעבדה היא מוגבלת מאוד. רב הנסתר על הגלוי בחלב אם", אומרת ארגוב-ארגמן מביו-מילק, "אנחנו לא מבינים עדיין מה תפקידם ומשמעותם של כל האלמנטים שנמצאים בחלב אם אמיתי לבריאות התינוק ואנחנו אפילו לא מכירים את כולם. הרכבו של החלב משתנה מאישה לאישה, עם הזמן החולף מהלידה, ואף במהלך היממה, ומותאם לתינוקה באופן מוחלט".

כאמור, בשנים האחרונות כמה סטארט-אפים מנסים להנדס פורמולה שתהווה תחליף טוב ודומה יותר לחלב-אם לעומת התחליפים הקיימים בשוק: חלקם מתמקדים בשחזור של תרכובות חשובות הנמצאות בחלב אם על מנת לשלבן עם הפורמולות הקיימות.

הסטארט-אפ האמריקאי Biomilq פיתח דרך לחלץ תאים מבלוטת החלב, ולהרבות את התאים במעבדה, במצע הכולל חומרי הזנה ומינרלים. כאשר תאים אלה גדלים, הם אמורים לייצר חלב שיעבור בדיקה קפדנית על מנת לוודא שהוא בטוח ודומה לחלב אם אמיתי. החברה דיווחה כי היא מקווה שהמוצר ישווק לציבור עד 2025.

חברה זו אינה היחידה בתחומה. אחת המתחרות שלה היא כאמור החברה הישראלית הנקראת בשם דומה מאוד "ביו-מילק" (Bio Milk), ביו-מילק הישראלית מחזיקה כיום בפטנטים לייצור חלב מתורבת מבעלי חיים בתנאי מעבדה, ופיתחה טכנולוגיה לבידוד התאים שמייצרים חלב מהפרה. גם כאן, לאחר בידוד התאים הם מועברים למכלי גידול.

"הדרך הטובה ביותר להנגיש חלב אם היא באמצעות ייצור של חלב אם מחוץ לאם", אומרת ארגוב-ארגמן. "בביו-מילק אנחנו משתמשים באותה רקמה שיודעת לייצר חלב באופן סדיר ומנסים לגדל את התאים הללו במעבדה כך שהם ממשיכים להתפתח ולייצר חלב כמו אם המניקה תינוק".

הייחודיות בפטנט של החברה היא קוקטייל חומרים המסייעים לתאים במכלי הגידול להתמיין מחדש ולהתרבות. ביו מילק מיישמת טכנולוגיה זו גם על חלב אם מתורבת.

"לדעתי, לפני שמחפשים פתרונות טכנולוגיים להנקה, עם כל היופי והתחכום שבהם, כדאי קודם להשקיע בתמיכה מקצועית משמעותית בנשים מניקות", אומרת טלמון, "ניתן לסייע לאימהות שרוצות להניק ולא יכולות לעשות זאת על ידי הכשרות מתאימות לצוותים רפואיים, תגבור תקני יועצות הנקה בבתי יולדות, תמיכה במסגרת הקהילה, שינוי נהלים ותקנות לגבי שאיבות במקום העבודה או הארכת תקופת חופשת הלידה בישראל".

"חשוב לציין כי ההחלטה אם להניק או לא היא קודם כל החלטה אישית של האם. קיים הרבה מאוד מידע מטעה בנושא וזה פוגע בזכות של כל אחת לקבל החלטה מודעת האם לבחור להניק מבלי להתבסס על שמועות", מוסיפה ד"ר חגית אולנובסקי, מומחית לניהול סיכוני בריאות וסביבה "היריון ולידה זו תקופה מטורפת וצריך לתת לנשים את האפשרות הלגיטימית לא להניק. לכן, ייצור של פורמולה טובה, בריאה ובטוחה יותר יכול לחזק את הבחירה החופשית של האם".

מתוך: זווית.

חלב אם מעבדה נסיון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד