י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

סכנה ושמה: גופים זרים

כיצד ניתן למנוע פגיעת תינוקות מפני גופים זרים? מה לעשות כאשר גוף זר נכנס אל העין, האף, דרכי הנשימה או מערכת העיכול? • ד"ר יעל טוקצ'ינסקי עם שלל עצות

סכנה ושמה: גופים זרים



כמה שאנחנו לא שומרים על ילדינו, לפעמים אנחנו לא מספיקים להגיב, וקורים להם דברים. הפעם אני רוצה לדבר על גוף זר.

גוף זר שניכנס לגוף ילדיכם יכול לגרום לבעיות ודורש התייחסות מצדכם, ההורים.

גוף זר בתוך העין

אם גוף זר מגיע אל תוך העין, הוא גורם להרגשה לא טובה, גירוד, לפעמים תחושת חול בעין, דמעות וכדו'. בדרך כלל, מדובר בחרק קטן שבטעות נכנס לעינו הגדולה והיפה של ילדיכם או בגרגיר של חול שהגיע לשם עם הרוח.

אל תתנו לילדיכם לגרד בעין, כי זה יגרום להחמרת הבעיה. תשטפו ידיכם במים עם סבון, תמשכו בעדינות את העפעף התחתון כלפי מטה ותוציאו בעדינות את הגוף הזר בעזרת חתיכת בד נקי. אם זה לא עזר או אם הגוף הזר נכנס מאחורי העפעף העליון, תבקשו מילדיכם למצמץ הרבה פעמים, כדי לשטוף את הגוף הזר ע"י הדמעות או תשטפו לו את העיניים בעזרת תא רגיל (כמובן, התה חייב להיות בטמפרטורת הגוף וללא סוכר...). בדרך כלל מספיק בצעדים האלה. אם כל זה לא יעזור, שימו תחבושת נקייה על העין המדוברת וקחו את ילדיכם לקופת חולים, למר"ם או למיון – לפי המצב.

גוף זר בתוך האף

בדרך כלל מדובר בפיצוחים או צעצועים קטנטנים, שילד הכניס לעצמו אל תוך האף תוך כדי המשחק. אם חפץ זה נראה קרוב, שימו טיפות אף אל תוך האף ותשתדלו לשכנע את ילדיכם לקנח את האף. אם לא הצלחתם, או אם זה לא עזר, או שהחפץ נמצא עמוק בתוך האף, אל תנסו להוציא אותו לבד, זה יכול להיות מאד מסוכן! פנו לרופא אף-אוזן-גרון. תפעלו מהר, אבל יחד עם זאת אל תבהילו את ילדיכם, אל תפחידו אותו ואל תאשימו אותו. תשתדלו לשמור על קור רוח ותסבירו לילד, שבינתיים עליו לנשום רק דרך הפה.

גוף זר בדרכי הנשימה

זה יכול לקרות, אם הילד לקח לפה חפץ קטן ונשם בפתאומיות. הרבה פעמים זה קורה בזמן האוכל או בזמן המשחק עם חפצים קטנים, כמו חתיכות קטנות של לגו.

גוף זר בדרכי הנשימה גורם לשיעול, וזוהי, בעצם, שיטת הגוף להשתחרר ממנו. תלכו עם הגוף: תבקשו מילדיכם להשתעל יותר חזק. אם זה לא יעזור, תשכיבו את ילדיכם עם הבטן על הברך ותדפקו לו על הגב. זה אמור לעזור לחפץ לצאת חוצה. אם מדובר בתינוק, אפשר לשים אותו עם הראש למטה ולדפוק על הגב.

במקרים ומאמצים אלה לא עוזרים, קחו את ילדיכם בדחיפות לבית רפואה, כי אם חפץ זה יכנס אל תוך הסמפונות, זה יכול להיות מסוכן מאד.

גוף זר במערכת העיכול

בדרך כלל, מדובר בחפץ שנבלע ע"י הילד בטעות. זה יכול להיות, בעצם, כל דבר. מדהים לראות, איזה דברים בולעים ילדינו לפעמים!

אם מדובר בחפץ קטן חלק, כמו, למשל, גולה או כפתור, בדרך כלל חפץ זה עובר בשלום את מערכת העיכול בלי לגרום נזק כלשהו וכעבור כמה ימים אתם תמצאו אותו בחיתול או בסיר. בימי ההמתנה מומלץ לתת לילד לאכול יותר לחם, פירה תפוחי אדמה, פירה תפוחי עץ ודייסה. בשום אופן אין לתת לו שום חומרים משלשלים. לפעמים אנשים חושבים, שאת החומרים המשלשלים הטבעיים אפשר לתת תמיד. זה לא נכון. אין הבדל מהותי בין משלשלים כימיים לבין אלה מבית הטבע ואין לתת לילד חומרים משלשלים מכל סוג שהוא.

אם החפץ הוא חד, כמו בורג, מחט, מסמר, חתיכת זכוכית – הוא יכול לפגוע בדפנות הושת, הקיבה או המעיים. אם החפץ הוא גדול, הוא יכול לגרום לחסימה. לכן, במקרים אלה מומלץ לעשות צילום רנטגן ולהיוועץ ברופא. זה נכון במיוחד לגבי כל מקרה שבו אחרי בליעת חפץ הילד מתחיל להתלונן על כאבי בטן.

ואל תיבהלו: כל הדברים האלה קוראים, ולרוב מסתיימים בשלום. פשוט תפעלו ומהר.

ד"ר יעל טוקצ'ינסקי, מטפלת רב תחומית (נטורופתיה, הומיאופתיה, דיקור, צמחי מרפא, קריסטלים ותמציות קריסטלים ושיטות אבחון וריפוי נוספות). טל. לתגובות: 0548450103

קישורים:
אתר הבית של ד''ר יעל טוקצ'ינסקי
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד