ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
הביטוח הלאומי מעריך

רק 15,000 מתוך 339,000 יממשו את המענקים

למובטלים ששבו לשוק העבודה עד חודש פברואר ממתינים מענקים. בדיון שנערך היום בכנסת תקפו הח"כים את התכנית וכינו אותה "תכנית לא רצינית שמשחיתה זמן ולא תביא אנשים לשוק העבודה"

רק 15,000 מתוך 339,000 יממשו את המענקים
ביטוח לאומי צילום: פלאש90

נציגי הביטוח הלאומי הגיעו הבוקר (חמישי) עם נציגי משרד האוצר לוועדת העבודה, הרווחה והבריאות לצורך התייעצות על הסכם נוסף בין הצדדים, למתן מענקים נוספים למובטלים באבטלה ממושכת ששבים לשוק העבודה. בדיון הצהיר מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר ציין בדיון כי טיוטת ההסכם החדש שגובשה אינה לשביעות רצונו.

לדבריו "ההסכם הזה יותר טוב מכלום, כי רצינו להביא משהו לעם ישראל. אבל תנאי הזכאות ודרכי החישוב מורכבים ומסובכים מידי, אם אנחנו מתקשים להבין את זה תאר לך מה קורה לאדם מן הישוב. אם זה לא יהיה פשוט זה פשוט לא יהיה. בנאדם צריך להבין מה הוא מקבל, כשהוא צריך להתחיל לחשוב ולשבור את הראש לגבי מה שהוא מקבל שם וכאן ומה יותר שווה לו- הוא לא יחזור לעבוד, גם אם בסוף זה משתלם לו. מהיום הראשון אנחנו אומרים את זה. ראינו את הנולד וכבר מסוף מרץ התחננו למודל של חל"ת גמיש אבל אגף התקציבים התנגד, זו האמת לאמיתה".

לגבי ההסכם הקודם שאושר בנובמבר אמר שפיגלר: "מתוך מעל 339,000 פוטנציאליים לזכאות למענקים, בסופו של דבר רק כ-20,000 עומדים בשני תנאי הסף שהוגדרו ועכשיו עוד צריך לבדוק על פי תלושי השכר החדשים שלהם האם הם מקבלים כעת פחות ממה שקיבלו בעבר. אנחנו מעריכים שבפועל יממשו את המענקים רק כ-15,000 איש".

יושב ראש הוועדה חבר הכנסת חיים כץ אמר בדיון: "אתם במשרד האוצר עושים הסכמים מסובכים כדי לא ליישם אותם. למה לא לעשות משהו פשוט? שיהיה כתוב פשוט וברור, בלי מקום לפרשנויות. כי אם עשינו הסכם עם פוטנציאל של מעל 300,000 והגענו רק ל-15,000- נכשלנו. השקענו כאן זמן, מאמץ וכלום. אבא שלי עליו השלום אמר תמיד- תהיו לארג'ים בכסף קטן ותרוויחו". לגבי ההסכם החדש אמר ח"כ כץ: "אנחנו רוצים שההסכם יהיה הסכם והתוצאה תהיה תוצאה. לכן אני מציע שתכנסו דיונים נוספים, תביאו להתייעצות בוועדה מספר מתווים פשוטים וקלים שיהיה אפשר לממש אותם, כי אנחנו רוצים שאנשים יבואו לעבודה".

איציק דניאל מאגף התקציבים במשרד האוצר הסביר בדיון כי סמוך לחתימת ההסכם החל הסגר השלישי וזה גרם להפחתת מספר החזרות לשוק העבודה בתקופת ההסכם. בנוסף לדבריו המנגנון הוא כזה שרק אחרי החזרה לעבודה וקבלת שכר ניתן להגיש בקשה ולכן טרם חולקו מענקים בפועל.

חברי הכנסת שנכחו בדיון הצטרפו גם הם לקריאה לפשט את ההסכם. ח"כ ענת כנפו אמרה: "בנאדם צריך 800 בפסיכומטרי כדי להבין מה הוא מקבל כאן, כאילו כותבים כדי לא לתת כלום". ח"כ אוסאמה סעדי הוסיף: "מדובר בהסכם מסובך מאוד, לא בטוח שיביא את התוצאה שאנחנו רוצים".

חבר הכנסת משה אבוטבול אמר בתום הדיון: "המדינה הולכת להיכנס לסחרחרה של הוצאות וגירעונות. נתנו מה שיכולנו, אפשרנו לאנשים להיות קצת בבית, אבל אחרי הכל חייבים לחזור. עכשיו תורם של אותם עובדים להחזיר מעצמם ולחזור לעבודה, עם ישראל הוא עם יצרן ולא עם בטלן".

עו"ד מיכל וקסמן חילי, התאחדות התעשיינים, סיכמה את הדיון ואמרה: "ההסכם החדש מבטא בסה"כ מגמה חיובית, אבל לא מטפל בבעיה של חל"ת לא דיפרנציאלי. כולם כולל שירות התעסוקה הבינו כבר מזמן את המשמעויות של החל"ת הזה, שאנשים מעדיפים להישאר בבית ולא לחזור לעבוד. חייב להיות חל"ת גמיש. אנחנו מתמרצים כאן רק עובדים שחוזרים לעבוד בשכר נמוך יותר, כלומר אין שום תמריץ לחזור לעבודה קודמת. זה מעודד תחלופת עובדים ולא נותן מענה לשוק העבודה כפי שצריך להינתן".

בתום הדיון המליץ כאמור יו"ר הוועדה לצדדים להמשיך בדיונים והמליץ למשרד האוצר לקבל את הצעות מנכ"ל הביטוח הלאומי להאריך את תוקף ההסכם עד אוגוסט ולשנות את חישוב הזכאות למענקים לחישוב חודשי ולא יומי, על מנת לפשטו.

מענקים הביטוח הלאומי קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד