י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
לשנות את המשוואה

התיקון של בן גביר יהפוך הסתה נגד החרדים לעבירה פלילית

עו"ד איתמר מי שעתיד לכהן בכנסת הבאה ואולי אף לאייש תפקיד בכיר, מתכוון לדרוש העברת תיקון לחוק הגזענות, כך שתיאסר הסתה לגזענות גם נגד חרדים | ההצעה של בן גביר בצל ההסתה הקשה של ליברמן נגד החרדים בסוף השבוע

התיקון של בן גביר יהפוך הסתה נגד החרדים לעבירה פלילית
בן גביר צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ברקע האמירה של אביגדור ליברמן נגד המגזר החרדי, איתמר בן גביר שעשוי להפוך בעוד כחודש לחבר כנסת בישראל, מתכוון לדרוש העברת תיקון לחוק הגזענות, כך שתיאסר הסתה לגזענות גם נגד חרדים, ובמקרה הבא של הסתה כנגד המגזר החרדי - הדבר יחשב בחוק כעבירה פלילית.

הצעת חוק דומה הוגשה על ידי חבר הכנסת מיכאל בן ארי בכנסת ה-18, אך זו נדחתה - וזאת בין היתר בשל התנגדות חברי הכנסת החרדים דאז להצעה. כיום החרדים שינו גישה ואף הגישו הצעת חוק דומה בכנסת היוצאת, אך היא לא עלתה לדיון בוועדת השרים לחקיקה.

החוק הקיים כיום מגדיר גזענות כרדיפה, השפלה, ביזוי, גילוי איבה, עוינות או אלימות, או גרימת מדנים כלפי ציבור או חלקים של האוכלוסייה - אך רק כשאלו נעשים על רקע השתייכות לגזע או למוצא לאומי-אתני. על פי התיקון לחוק שיציע בן גביר, החוק יורחב ויוחל גם במקרים בהם הדברים נעשים על רקע של מוצא דתי או עדתי, או על רקע מקום מגורים - ובכך הסתה לגזענות נגד הציבור החרדי תהפוך לעבירה פלילית.

בדברי ההסבר לחוק, מסביר בן גביר כי יש דחיפות רבה בתיקון החוק בעקבות גל של הסתה נגד ציבורים שונים במדינת ישראל, ובראשם הציבור החרדי - ומתייחס בין היתר לדבריו החמורים של אביגדור ליברמן מיום שישי האחרון: "הצורך בתיקון זה נובע משורה של התבטאויות חמורות ביותר מצד אנשי ציבור שהשתלחו בצורה גזענית בחרדים, ביוצאי עדות המזרח ובעולים מחבר העמים. כך לדוגמא כינה קריין ידוע ברדיו את החרדים "עלוקות וטפילים", איש ציבור אחר כינה אותם "בורים שמסכנים את ביטחון ישראל וכי מספרם גדל בקצב מבהיל", וחבר כנסת אחר אמר כך: "הייתי שם את החרדים יחד עם ביבי במריצה, ולמזבלה הקרובה". התבטאויות דומות וחמורות לא פחות נשמעו גם כנגד יוצאי עדות המזרח ועולים מחבר העמים. על מנת להפסיק את התופעה הבזויה הזאת מוצע התיקון לחוק".

בן גביר מסביר כי "סעיף הגדרת הגזענות מאפשר כיום להעמיד לדין פלילי אדם המסית לגזענות כנגד אדם אחר בשל צבעו או בשל השתייכותו לגזע או למוצא לאומי-אתני. משכך, לו אמירות אלו היו נאמרות ביחס לציבור הערבי בישראל, היו המשתלחים מועמדים לדין פלילי. לפיכך, מוצע להרחיב את ההגדרה לגזענות כך שתקיף רדיפה, השפלה, ביזוי וגילוי איבה, עוינות או אלימות גם על רקע השתייכות למוצא דתי או עדתי".

איתמר בן גביר הסתה אביגדור ליברמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד