י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

בן ערובה או שלימזל סודאני?

בית החולים החרדי 'מעיני הישועה' לקח את מסמכיו של פליט סודאני, זאת בשל העובדה שהשאיר חוב בסך 4000 שקלים • בית החולים בתגובה: "הוא שכח את המסמך אצלנו" • סערה בכוס סודאנית

בן ערובה או שלימזל סודאני?
דוד קורן

בית החולים החרדי, מצא את עצמו הבוקר (א') בעיצומה של סערה תקשורתית. עיתון 'הארץ' פרסם הבוקר כי מוחמד א', מבקש מקלט מסודאן השוהה באופן חוקי בישראל, הגיע לבית החולים "מעייני הישועה" בבני ברק לניתוח. הניתוח אמנם עבר בהצלחה, אך השהות בבית החולים הובילה לסכנה אחרת עבורו - מעצר וגירוש מישראל.

בית החולים סירב להחזיר למוחמד את אשרת שהייתו בישראל עד להסדרת חוב בגובה 4,000 שקל. זאת עד לפניית "הארץ", שהביאה לחשיפת נוהל פנימי מנוגד לחוק, שלפיו זרים יפקידו מסמכים בידי בית החולים במהלך אשפוז.

מהפרטים שהגיעו לידי עיתון 'הארץ' עולה כי מוחמד הגיע למעייני הישועה לפני כחודש ושהה בבית החולים שמונה ימים. עם הגיעו לקח בית החולים את אשרת שהייתו על פי נוהל פנימי, שלפיו לוקחים מסמכים של מהגר עבודה, פליט וכל זר, גם אם מדובר בשוהה חוקי.

עם שחרורו ולאחר שהתברר כי הוא אינו מסוגל לעמוד בתשלום הנדרש בגין אשפוזו, סירבו בבית החולים להחזיר לו את אשרת שהייתו בישראל, התעודה הרשמית היחידה המצויה בידו, עד להסדרת החוב.

יש לציין כי החזקת תעודה מזהה של אדם בניגוד לרצונו עומדת בניגוד לחוק ומהווה עבירה פלילית, שהעונש בגינה הוא שלוש שנות מאסר. בנוסף, עיכוב המסמך על ידי בית החולים עלול להוביל למעצרו של מוחמד, אם יידרש להציג מסמך מזהה לרשויות.

במשרד הבריאות מתחו ביקורת על התנהלות בית החולים מעייני הישועה. באגף לרפואה כללית במשרד הבהירו כי "מבירור עם בית החולים עולה כי החולה לא עבר תהליך שחרור כמקובל. בית החולים יצר קשר עם מוקד הסיוע לעובדים זרים כדי למסור את האשרה לחולה".

מהנהלת מעייני הישועה נמסר כי "הפליט הגיע למעייני הישועה עם בעיית מעיים קשה ביותר, והובהל מיידית לחדר הניתוח, שם הצילו רופאי בית החולים את חייו. לפי נוהלי האבטחה של בית החולים, על פליט זר להפקיד בקבלה תעודה מזהה כלשהי, וזאת מטעמים מובנים. מוחמד שוחרר מבית החולים ללא כל תשלום או התחייבות למימון אשפוזו, עם המלצות להמשך טיפול רפואי. הוא עזב את בית החולים ללא שחרור מסודר ובשל קשיי תקשורת או בשל שכחה, לא ביקש את האשרה שהפקיד.

"מעייני הישועה או מי מטעמו לא התנה ולא יתנה קבלת טיפול רפואי או שחרור אדם, בהשבת תעודה או אשרה. עם פניית "הארץ" ומוקד סיוע, ביררה גזברות בית החולים עם משרד הקבלה אודות האשרה, והתברר כי אכן היא מופקדת בכספת. בית החולים יצר קשר עם המוקד, ולאחר כמה שעות הגיע מוחמד לקבלה וקיבל את האשרה. מומלץ לאנשי המוקד המודאגים לדייק מעט בפרטים החשובים ובמיוחד לדאוג להמשך הטיפול הרפואי של א"מ, שכן לפי דיווח הצוות הרפואי שלנו יש להמשיך את הטיפול הרפואי".

קישורים:
מקור: הארץ
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד