י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

למה כואב לנו הראש?

מה זה בעצם כאב ראש? ממה הוא נובע? מה ההבדל בין כאבי הראש השונים? האם אקמול הוא אכן הפתרון האידיאלי ומה בעצם הוא עושה? • ד"ר יעל טוקצ'ינסקי במאמר מיוחד על כאב הראש

למה כואב לנו הראש?
הייד פארק



כשמדובר בכאב ראש, הכוונה היא לכאב תחת עצמות הגולגולת, מאחורי העיניים או בבסיס הגולגולת, אבל לא בפנים: כאבים בפנים אינם שייכים לכאבים שמוגדרים ככאבי ראש.

כאב ראש זהו אחד התסמינים הנפוצים ביותר. נכון להיום ידועים כ-45 מחלות, בהן כאב ראש הוא התסמין היחידי או העיקרי של המחלה. כ-70% מאוכלוסיית העולם המערבי סובלים מכאבי ראש תמידיים או לפרקים. אצל ילדים כאב ראש היא תופעה נפוצה מאד: כ-60% מתלמידי בית הספר סובלים מכאבי ראש. הרבה פעמים כאב ראש זה הופך לכאב כרוני ומלווה את הילד בכל שאר ימי חייו.

כאב ראש משפיע מאד על התנהגות של הילדים, על תפקודם ומצב רוחם, על ההישגים הלימודיים שלהם ומוטיבציה לפעילות זו או אחרת. לעיתים נדירות מאד כאב ראש מהווה תסמין למחלה קשה, הדורשת אשפוז מיידי ו/או ניתוח. אצל רוב האנשים – כ-90% - כאב ראש זה תסמין, שיכול לפגוע באיכות החיים במידה זו או אחרת, אבל לא מהווה סכנה לחיי האדם.

כאב ראש אינו מחלה עצמית, אלה תסמין למחלה, ויכול להצביע על מגוון רחב של מחלות, בהתאם לאופי הכאב. כאב ראש יכול להיות מקומי, או להתפשט לאזור מסוים בראש, לחצי ראש או לכל הראש. הוא יכול להיות חוזר, חלש, עמום, דוקר, לוחץ, פועם, בלתי נסבל, וכו'.

כאב ראש יכול להצביע על מחלה נוירולוגית חמורה, תהליכים דלקתיים במוח, גירוי מנינגיטאלי, לחץ תוך גולגלתי גבוה. כאב ראש יכול להופיע כתופעת לוואי של תרופות מסוימות, בדיקות או טיפולים. כאב ראש יכול להיווצר גם כתוצאה ממצבים שונים בחיים והתקפי מחלות שונות, ביניהן זיהומיות, דלקתיות, אנדוקריניות, מחלות כלי דם, אינטוקסיקציה כללית של הגוף, מצבים טראומטיים ועוד.

הסיבות לכאבי הראש

כאב ראש נוצר כתוצאה מהתכווצות שרירים (כאבי לחץ, למשל), בעיות בכלי הדם (למשל, מיגרנות) או שילוב של שני גורמים הללו. לפניכם מספר סיבות לכאבי ראש:

- אבסצס במוח. כאב ראש מקומי באזור האבסצס. בדרך כלל, כעבור מספר ימים הכאב מתחזק, במיוחד במתח. ברקע יכולים להתפתח בחילה, הקאה והתקפים. רמת תפקוד המוח יורדת, לפעמים בצורה משמעותית.

- גידול במוח. בשלבים מוקדמים של המחלה יש כאבים מקומיים באיזור הגידול. עם גדילת הגידול הכאב מתעצם. הוא חזק במיוחד בשעות הבוקר ומתחזק בשיעול, הליכה וסיבוב הראש לצד. הכאב נחלש במנוחה ובישיבה.

- אנבריזמה כלי מדם במוח. זוהי מחלה מסכנת חיים המאופיינת בכאב ראש פתאומי חזק. הכאב יכול להיות מלווה בטישטוש הכרה ואף איבוד הכרה.

- אנצפליטיסס. המחלה מתאפיינת בכאב ראש חזק מאד. החולה נמצא במצב של בלבול במשך 48 שעות – עד למצב של קומה או לתרגיה.

- דימום אפידוראלי. בדרך כלל המצב הינו סיבוך של טראומת הראש עם איבוד הכרה. כאב ראש מלווה בבחילה, הקאה, בלבול דעת, טשטוש ההכרה.

- דימום תוך-גולגולתי. חלק מהחולים סובלים מכאבי ראש קשים במחלה זו.

- מנינגיטיס. מחלה זו מלווה בהתקף קשה של כאב ראש, המתחזק בתנועה.

- פוסט-טראומה. לאחר 1- 30 יום אחרי טראומת הראש יכולים להופיע כאבי ראש, הנמשכים בין שבועיים לשלושה. החולים מתארים כאב ראש זה כלוחץ, פועם או חודר.

- דימום סובאראכנואידאלי. בסוג זה של דימום החולים סובלים מכאבי ראש קשים מאד.

- המטומה סובדוראלית. ברוב המקרים המטומות אלה מופיעות לאחר טראומת ראש. המטומות, הן אקוטיות והן כרוניות, גורמות להופעת כאבי ראש. המטומה אקוטית גורמת לאיבוד הכרה פתאומי ותקופה ממושכת של כאבי ראש, ישנוניות, בלבול דעת והתעוררות שיכולים להתפתח לקומה. בהמטומה סובדוראלית החולים מתלוננים על כאב ראש פועם באזור ההמטומה.

- גלאוקומה יכולה לגרום לכאבי ראש.

- סינוסיטיס כרוני יכול לגרום לכאבי ראש סביב העיניים המתחזקים בנגיעה על הפנים או בהתכופפות קדימה. ניקוז סינוסים מקל על כאבים כאלה.

- היפרטנסיה יכולה לגרום לכאבי ראש באזור העורף, המתחילים בבוקר ונחלשים לקראת הערב. במקרים בהם לחץ הדם הדיאסטולי עולה על 120, כאב הראש נהיה קבוע.

- ארטריריטיס רקעתי. במחלה זו הכאבים בעלי אופי יורה ממוקדים באיזור הרקה והמצח.

- טיפוס. בתחילת מחלה זו יש כאבים חזקים באיזור המצח.

- שפעת. מחלה זו מלווה בכאבים בכל הגוף או באזור המצח.

- אורניטוזיס. תחילת המחלה מאופיינת בהתקף כאב ראש חזק.

- תרופות. מגוון רחב של תרופות גורמות לכאבי ראש. למשל, אינדומטוצין גורם לכאב ראש, בעיקר בבוקר, אצל חצי מהחולים. גם תרופות מרחיבי כלי דם (למשל, ניטרוגליצרין) גורמות לכאב ראש. כאב ראש מופיע בהפסקת תרופות שעובדות על המערכת הסימפאטית או מקבצי כלי הדם, כמו, למשל, קופאין או ארגוטאמין. כאב ראש נגרם גם ע"י תרופות אנטי-דיכאוניות, מרדימות, מורידות לחץ דם ותרופות אנטיביוטיות

- ישנן שיטות אבחון שיכולות לגרום לכאב ראש, למשל, פנאומואנצפלוגרם יכול לגרום לכאב ראש כללי; לקיחת CSF מהאזור המותני של עמוד השדרה וכן מיאלוגראם יכולים לגרום לכאב ראש פועם באזור המצח.

- יש טיפולים, שיכולים לגרום לכאב ראש. למשל, מתיחת חוליות של עמוד השדרה הצווארי בעזרת דיקור בדרך כלל גורם לכאב ראש כללי או לוקאלי (במקום הדיקור).

- בצורה עקיפה, דרך התכווצות שרירי ראש וצוואר, גם סיבות פסיכולוגיות, מתח וחרדה יכולים לגרום לכאב ראש: התייבשות, עייפות, חוסר שינה, בעיות אנדוקריניות, למשל, היפוקסמיה, היפרקפניה, היפוגליקמיה, היפרגליקמיה, קדחת, חום גבוה, עייפות עיניים, שיעול, נזלת, הליכה ממושכת, הרמת משקל כבד, ליקויי ראיה, תולעים, דלקת מפרק הלסת התחתונה, בעיות שיניים, דלקת בלוטת הרוק, דלקת בלוטות הלימפה לצד האוזניים, שטף דם במוח, מום מולד או נרכש של כלי דם של המוח, כל טראומה של הגולגולת, בין בחלקה המוחי, בין בחלק של הפנים גורמת לכאב ראש

- אינטוקסיקציה כללית של הגוף (כתוצאה ממחלות כרוניות של כבד, כליות, מעיים, מחלות זיהומיות, עצירות או שימוש ממושך/בלתי מבוקר בתרופות)

- אלרגיות למזון.

אופן הטיפול בכאב ראש

כפי שאמרנו, ישנם סוגים רבים של כאבי ראש. כאבי ראש נבדלים לראשוניים ומשניים. כאב ראש נפוץ ביותר הוא כאב ראש הנובע מלחץ: כאב ראש לוחץ, שהרבה פעמים מלווה גם במצב רוח רע, חרדה, דיכאון או דאגנות. מחקר סטטיסטי בגרמניה הראה ש-88% מהגברים ו-67% מהנשים מדווחים על כאב ראש מסוג זה! בין כאבי הראש הראשוניים אפשר לציין כאב ראש קשה הממוקד באזור אחת העיניים. כאב ראש מסוג זה נחשב לאחד הקשים ביותר. אצל נשים הרבה פעמים יש כאב ראש שקשור למחזור. אחרי גיל המעבר כאב ראש זה בדרך כלל עובר.

אחד הסוגים הנפוצים של כאב ראש זה מיגרנה. למחלה יש גורם תורשתי. זהו כאב ראש שמתאפיין בהתקפי כאב בצד אחד של הראש בלבד. לפני ההתקף החולה חש מצב מיוחד, "הילה", שמאפיין את המחלה. ההתקף עצמו מתפתח לאט ומלווה בבחילות, הקאות ותופעות נוספות. הסיבה להתקפים אלה היא התכווצות זמנית של כלי הדם של המוח, שגורם לעליה בלחץ התוך-גולגולתי. התקפים תדירים של מיגרנה יכולים להצביע על מחלה נוירולוגית רצינית.

חוץ משני הסוגים האלה ישנם עוד יותר מ-100 סוגים של כאב ראש ראשוניים שונים וכל אחד מהם דורש טיפול אחר. טיפול בכאב ראש יכול להיות שונה מאד ממקרה למקרה, כי הסיבות למחלה שונות מאד. אנשים מכירים כאב ראש מאז ומתמיד, כך שמטבע הדברים יש המון שיטות טיפול עממיות לכאב ראש. כל שיטה עשויה לעזור לאחד ולא לשני. הנה כמה מהן, אולי תמצאו את השיטה שתעזור גם לכם:

- אם הסיבה לכאב ראש במחלה וויראלית – לעסות שמן מנטה במצח, רקות, עורף ומאחורי האוזניים.

- אם המקור לכאב ראש הוא עצבנות, מתח וכדו' – ללחוץ בחוזקה על הרקות ולהחזיק 10-15 דקות, אחר-כך פתאום לשחרר.

- לקשור למצח חתיכות תפוח אדמה חי עטוף בחיתול

- רטיות אבקת חרדל מאחורי האוזניים

- לכאב ראש עם אטיולוגיה לא ברורה: לשים את שתי הידיים אל תוך מים חמים עד למרפקים ולהחזיק, עד שהכאב יעבור. יש להוסיף מים חמים תוך שהם מתקררים

- לכאב ראש שמקורו בעייפות או מתח: לקחת בבונג, מנטה ושומר בחלקים שווים. לקחת 2 כפות גדושות של התערובת, לשים בתרמוס, לשפוך עליה 0.5 ליטר מים רותחים, לסגור ולהשאיר ללילה. לשתות כוס אחת לפני השינה.

- לכאב ראש שמקורו בעייפות עוזרות אמבטיות עם מים פושרים, וכן הנחת הרגליים במים חמים. כל זה רק לאלה, שאמבטיות, ובמיוחד אמבטיות חמות, מותרות להם.

- למיגרנות: לשפוך לסיר תערובת של מים וחומץ ביחס 1:1, להביא לרתיחה ולשאוף 15 פעמים את האדים מעל הסיר.

- לשים על הרקות את החלק הפנימי של קליפת לימון

- בכאב ראש קל הרבה פעמים עוזר תה שחור חזק בתוספת מנטה.

- תה וורבנה 3-4 פעם ביום על קיבה ריקה.

- לסחוט מיץ מ-1/4 לימון לכוס תה שחור ולשתות.

כמה מילים על התזונה, המומלצת בכאבי ראש. קודם כל, אם ידוע שמזון מסוים גורם לכאב ראש, יש להוציא אותו מהתפריט. בדרך כלל, מדובר בחלב ומוצריו, שוקולד, כבד, אלכוהול. ידוע, שכאבי ראש מיגרניים יכולים להיגרם ע"י גבינה צהובה ושוקולד. מומלץ לעשות בדיקות ולבדוק, אם יש אלרגיות למזון – ולהוציא מהתפריט את כל המזונות החשודים. תפוחי עץ ידועים כמשככי כאבי ראש. מומלץ כטיפול מונע להתחיל את הבוקר מתפוח וכוס מים עם כף של דבש. יש להקפיד על שתייה מרובה. לאנשים שסובלים מכאבי ראש מומלץ לשתות לא פחות מכוס בכל שעה.

יש להימנע ממזונות מעובדים ומזוקקים (כמו, למשל, כל סוגי הג'אנק פוד, מוצרים מקמח לבן וכדו'). כדאי לבדוק רגישות לגלוטן ולעבור לדיאטה חסרת גלוטן, אם הרגישות קיימת. יש לדאוג לאספקה מספקת של וויטמינים ומינראלים.

לרפואה המשלימה יש מגוון שיטות לטיפול בכאבי ראש מכל הסוגים: הומיאופתיה, צמחי מרפא, דיקור, קריסטלים ותמציות קריסטלים, טיפולים אנרגטיים ועוד. בהתאם לסוג כאב הראש ומקורו, יש לבחור בסוג זה או אחר של טיפול.

כל האמור הינו בגדר מידע בלבד ולקבלת הטיפול יש לפנות למומחה.

ד"ר יעל טוקצ'ינסקי, מטפלת רב תחומית (נטורופתיה, הומיאופתיה, דיקור, צמחי מרפא, קריסטלים ותמציות קריסטלים ושיטות אבחון וריפוי נוספות). טל. לתגובות ושאלות: 0548450103

קישורים:
אתר הבית של ד''ר יעל טוקצ'ינסקי
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד