י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
פוסט קורונה

מדיניות תמוהה: "אחי סורב להשתלת ריאה - בגלל מחלת נפש"

יוחנן נאבק על חייו ב"קפלן" לאחר שריאותיו קרסו מקורונה • אחיו: "הרופאה אמרה שאין סיכוי להשתלה". ביה"ח: "ההחלטה - לאחר התייעצות נרחבת"

מדיניות תמוהה: "אחי סורב להשתלת ריאה - בגלל מחלת נפש"
מחלקת קורונה-קפלן. אילוסטרציה צילום: יוסי זליגר, פלאש 90

"בגלל מחלת הנפש מסרבים להכניס את אחי חולה הקורונה לתור השתלות הריאה", כך אומר עו"ד יוסף אווקה בתלונה חמורה ויוצא דופן שהועברה לפני שבוע להנהלת בית החולים קפלן ברחובות שבו מאושפז אחיו, יוחנן בן ה־43, וכן להנהלת קופת חולים כללית, האחראית והבעלים של בית החולים, ולמנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי. כך דווח רן רזניק ב"ישראל היום".

בתלונה, הנחשפת כאן בראשונה, עולה כי התנהלות זו היא לא רק בבית החולים קפלן אלא שהיא מדיניות בחלק מבתי חולים אחרים בארץ, שבהם ישנם מקרים שרופאים נמנעים או מסרבים להמליץ ולקדם השתלה חיונית ומצילת חיים של איבר אצל חולה רק כיוון שהוא מטופל נפש.

בתלונה של עמותת "בזכות", המרכז לזכויות אדם של אנשים עם מוגבלויות, שהועברה לפני שבוע לפרופ' לוי, נטען כי "הסירוב של בית החולים קפלן להכניס את יוחנן לתור השתלות הריאה מחמת מוגבלותו אינו המקרה היחיד - נודע לנו כי ישנם מקרים נוספים כאלה. מדובר בהחלטה מקוממת ולא מוסרית, המנוגדת לחוק זכויות החולה ולחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות".

בעקבות כך, עו"ד ראומה גומא, מארגון "בזכות", דרשה ממנכ"ל משרד הבריאות להורות לכל הצוותים הרפואיים: "לפעול בהתאם לחוק שלפיו מוגבלות נפשית אינה עילה למניעת המלצת הרופא המטפל בהפניה למרכז השתלות, וכל מניעה כזו מהווה אפליה אסורה ועבירה על החוק".

מבית החולים קפלן נמסר בתגובה כי "מזה למעלה מחודש, נלחמים הצוותים הרפואיים בבית החולים על חייו של המטופל ועושים לילות כימים על מנת לספק לו טיפול מיטבי, לצד אוזן קשבת למשפחתו. כלל ההחלטות התקבלו בהתאם לאמות המידה הרפואיות המקובלות ובחלקן אף תוך התייעצות עם מומחים נוספים שלא מתוך צוות בית החולים. מטעמי חיסיון רפואי אין באפשרותנו להרחיב בנושא".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי "אנו מבהירים בצורה חדה וברורה כי מגבלה נפשית אינה מהווה הוריית נגד לרישום להשתלה ברשימת הממתינים להשתלה במרכז הלאומי להשתלות. בהנחיות ועדת ההיגוי להקצאת איברים מנפטרים נקבע כי 'כל מטופל תושב ישראל בהתאם להמלצת רופאו זכאי להגיש בקשה להירשם במאגר הממתינים להשתלה כאמור בסעיף 24 לחוק".

במשרד הבריאות הדגישו כי "בשל צנעת הפרט וחיסיון רפואי לא נוכל לפרט, אך בבירור שנערך עלה כי הרופאים בטיפול נמרץ בקפלן סבורים שהמטופל, לאור מצבו, אינו כשיר רפואית להשתלה, והמגבלה הנפשית שלו היוותה שיקול אחד ממכלול השיקולים שהביאו את הרופאים במחלקת טיפול נמרץ בקפלן למחשבה כי המטופל אינו כשיר לעבור את ההשתלה עקב מצבו הקליני".

עוד הוסיפו כי "כאמור, גם שיקול זה של המגבלה הנפשית הובא בחשבון רק ביחס להיענות לטיפול לאחר ההשתלה. לאורך השנים, אנשים עם מוגבלות - גם עם מוגבלות נפשית - נכנסו לרשימת ההמתנה וזכו לקבל השתלה. עובדה זו מלמדת שאין כל בסיס לחששות בדבר אפליה וחסם בכניסה לרשימת ההמתנה עקב מגבלה נפשית".

בית חולים קפלן קורונה מחלת נפש ריאה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד