י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

עומדים להתחתן? המתינו להוזלת מחירי הדירות בירושלים

ראש עיריית ירושלים כינס מסיבת עיתונאים בה הכריז על תוכנית דרמטית, שתביא להוזלת מחירי הדיור בירושלים • התוכנית כוללת: מחויבות של היזמים לבנות דירות במחיר מוזל • "זוהי תחילתה של מהפכה", הצהיר ברקת • ליאור וייץ מדווח ממסיבת העיתונאים

עומדים להתחתן? המתינו להוזלת מחירי הדירות בירושלים
אלי שקד

ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, מצא לנכון לכנס הבוקר מסיבת עיתונאים בשל מה שהוא מגדיר תחילת המהפכה בירושלים. ברקת ששומע את הקולות המדברים על חוסר יכולת לקניית דירה בעיר היקרה, החליט כי יש צורך לשנות מהלכים בעיר, והבוקר הכריז על מהלכים שהוא יחד עם העירייה מתכוונים לשנות, ובמידה ואכן כך יקרה, נראה כי ירושלים אכן עומדת בפני מהפכה.

על פי המודל של ברקת שמסתבר שקיים בעירם נוספות בעולם, תדרוש העירייה מהקבלנים דרישות על כל תוכנית בניה שתופקד בעירייה, החל מהרגע שהצעתו של ברקת תאושר במועצת העיר. בתכנית המציעה בניה (או תוספת) של 20 יחידות דיור ומעלה או 2000 מ"ר ומעלה, תדרוש העירייה כי20% מיחידות הדיור יהיו בשטח של עד 100 מ"ר (שטח מרבי), מחיר הדירות יהיה נמוך ב- 20% משווי השוק של דירה מקבילה (על-פי שומה, הדירות יוקצו לזכאים על-פי קריטריונים שיאושרו על-ידי העירייה (גיל- עד 41 של אחד מבני הזוג, אנשים שאין בבעלותם דירה, מיצוי כושר השתכרות), כמו כן, מנגנון הגנה יבטיח שהדירות יישארו ברות השגה לאורך שנים.

משמעות התוכנית שהיא הכוללת משמעויות כלכליות הן בקרקעות פרטיות והן בקרקעות ציבורית ותבוא לידי ביטוי בהטבה לרוכשים בסך – 200-300 אלף ₪ בממוצע ברכישת דירה. התכנית החדשה תוטמע בתוכנית המתאר ותכלול קריטריונים פיזיים, כלכליים, נהלי זכאות וכללי ניהול ופיקוח להיצע דיור בהישג יד. דרישת דיור בה השגה תהיה אחידה, תחול בכל חלקי העיר ותחויב בכל תוכנית הכוללת תוספת זכויות בנייה שטרם הופקדה. דרישת דיור בר השגה תוגדר בצורה שקופה בתוכנית המתאר.

ראש העיריה ברקת ציין כי "זוהי תחילתה של מהפכה. "ירושלים היא העיר החלוצה והמתקדמת בפיתוח המודל שגיבשנו על סמך מודלים דומים הקיימים בעולם, אשר יאפשר פתרונות מגורים בהישג יד עבור אוכלוסייה צעירה, יצרנית ובעלת פוטנציאל תרומה לעיר שאנחנו רוצים שתישאר לגור בירושלים. הצעירים הם החמצן לעתידה של ירושלים, ואין לי ספק כי למהפכה זו יחד עם הרפורמות שחוללנו בתרבות, בחינוך וכלכלה תפקיד חשוב בבלימת ההגירה השלילית מהעיר".

יו"ר התאחדות הקבלנים בירושלים, שמוליק לוי, אמר כי התאחדות הקבלנים בעיר מברכת על התכנית. "אנו עובדים בשיתוף פעולה עם העירייה ורואים חשיבות רבה בתכנית שתאפשר הגדלה של מספר יח"ד לבנייה בעיר ותאפשר לזוגות צעירים להמשיך להתגורר בבירה".

במטרה לקדם את התוכנית הוקמה ביוזמת ראש העיר ניר ברקת, יחידה לקידום התחדשות עירונית ודיור בר השגה ברשות לפיתוח ירושלים אשר פועלת בשיתוף האגף למדיניות ותכנון אסטרטגי בעירייה. היחידה פועלת בתקציב של מליון ₪, ומפתחת כלים מעשיים לתכנון ושיווק דירות ברות השגה עבור אוכלוסיות צעירות בעיר וכן מפתחת מודלים למחירי דירות ברות השגה להשכרה שמחיריהן יחלו מ - 2,200 ₪. היחידה ביצעה בדיקות כלכליות, גיבשה ניסוח של מודל דיור בר השגה הכולל זכאות, גודל פיזי של הדיור, קביעת מחיר, הקצאת דירות, ניהול ופיקוח על התהליך, דיונים עם ארגון הקבלנים ועוד.

יש לציין כי התוכנית היא אמצעי אחד מתוך סל תוכניות העירייה ליצירת דירות ברות השגה. התוכנית תובא לאישור השבוע בוועדה לתכנון עיר ולאחר מכן לאישור מועצת העיר. כמו כן, חשוב לציין כי התוכנית היא השלמה לתוכניות דיור נוספות לכלל האוכלוסיות בעיר ואינה באה במקומן.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד