י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
עם זקן ואף ארוך

למכירה בפולין: יהודי עשוי משעווה - סופר כסף

חנות מקוונת בפולין למכירת מוצרים משעוות דבורים מציעה למכירה דמויות יהודיות בעלות קונוטציה אנטישמית. הבעלים טוען כי הפולנים רוכשים כי "זה מביא מזל" אך אחרים טוענים כי זהו מדרון חלקלק

למכירה בפולין: יהודי עשוי משעווה - סופר כסף
הדמויות למכירה צילום: יאן גברט

נרות ריחניים המתארים יהודי חרדי ובידו מטבע, ניתן לרכוש בחנות מקוונת של מרכז דבורים פולני.

הלקוחות יכולים לבחור בין שתי גרסאות: "יהודי קטן", בגובה 12.5 ס"מ, ו"יהודי גדול", בגובה 19.5 ס"מ. בתיאור הנרות נאמר: "נר שעוות דבורים יצוק, דמותו של היהודי מצליחה כלכלית, מרשים, גדול, הוא נותן אור חמים ונעים במהלך הבעירה וארומה נעימה של דבש".

המוצר השנוי במחלוקת פורסם בחשבון הפייסבוק של אלזבייטה מגנהיים, חברת הקהילה הדתית היהודית בוורשה. זו גרסה נוספת של פסלונים וציורים פופולריים בפולין, המתארת ​​יהודים חרדים סופרים כסף או מחזיקים מטבעות. פולנים רבים מאמינים שהם מביאים מזל טוב, וגורמת להם להיות עם מלא מזומנים.

לדבריהם אין כוונה אנטישמית, אך הדמויות מטרידות כי הן יכולות לגרור לאנטישמיות, תמונות של "היהודי עם המזל" המכונה לעתים קרובות "Żydek" - ניתן לראות בבתים של פולנים רבים. הפסלונים והתמונות כמעט ללא יוצא מן הכלל קיטשי ונחמדים. עם זאת, הם זוכים לביקורת בעיקר על הנצחת סטריאוטיפים עממיים פרימיטיביים של יהודים כסוחרים לא ישרים ומקוממים את היהודים בפולין.

קרדיט: יאן גברט

יאן גברט חבר בקהילה היהודית בוורשה, נשיא קרן יהודי פולין, שצפה בפסלונים אמר לתקשורת המקומית, כי התופעה של "יהודי שמביא למזל טוב" נמצאת שנים רבות. הוא נתקל בעבר בפסלונים-נרות שהכינו יצרנים שונים. "זה מגעיל שיש נרות בצורת יהודי שניתן לשרוף וכל מה שיישאר מהם הוא אגורה בצבע זהב", אמר יאן גברט.

מתוך המבחר במרכז הדבורים ניתן גם לשרוף פיל ומלאך ולקנות תבנית נרות של מבחר דמויות.

מאיר בולקה, מייסד ויו"ר ארגון J-nerations הפועל לשימור מורשת יהדות פולין אומר בתגובה: "משום מה לא מבינים בפולין כי היהודי עם הזלוטי, אחד הפריטים הכי נמכרים בפולין לתיירים ולמקומיים, הוא בעל קונוטציות אנטישמיות. הפעם מדובר בעליית מדרגה של שנאה ואטימות. הפעם, שורפים את היהודי, בדיוק במקומות בהם שרפו מליוני יהודים לפני 80 שנה".

עוד אמר מאיר בורקה: "אם בפולין טוענים שלא כך, אז שיורו על הסרת סממנים המאפיינים את האנטישמיות היהודית כמו אף גדול, כמו הדמויות החסידיות המביטות בחמדנות למטבע הכסף ועוד וכמובן, שיש לשנות את התכנים. "קח לך יהודי לבית כדי שיהיה לך כסף" זהו משפט בעל קונוטציות אנטישמיות. נקודה. מעל במה זו אני פונה לממשלת פולין לפעול מיידית להוצאת הבובות היהודיות מחוץ לחוק ולאסור את מכירתן. אם בפולין חפצים ביצירת גשרים, יש לעשות זאת בלי דעות קדומות ובלי אלמנטים המשדרים שנאה כלפי יהודים".

לילי הבר מפורום יוצאי פולין בישראל מסרה: "שנים אנו נלחמים בתופעה הבזויה של "יהודי למזל" - יהודי עבדקן, עם זקן לבן, אף ארוך, מראה שמזכיר את הקריקטורות של עיתון "שטרימר" הנאצי, ובידו מחזיק מטבע. האמונה התפלה היא כי זהו "יהודי למזל". הרי ידוע שכל היהודים הם עשירים ואם בביתך תהיה דמות כזאת בוודאי תתעשר. עד כה לא הצלחנו במאבק".

עוד אמרה, "הרי לכם הדגמה ל"מדרון חלקלק" - מדוע לא לשפר את המוצר? גם להתעשר וגם לשרוף את היהודי, ועוד נכתב שם שבעת השריפה מופץ אור נעים וריח טוב. לא כמו באושוויץ שהריח היה ממש לא טוב. מעניין אם הפולנים היו מעיזים ללעוג כך על כהי עור פניתי אתמול לכ-500 מכרים בפולין, יהודים ולא יהודים. כולם הביעו שאת נפש, כעס וזעם. מחלקת המוזיאונים של עירית קראקוב הבטיחה להגיב על כך ולנסות לבער את הרע. אולי הפעם יבינו הפולנים שהם הגדישו את הסאה?".

יאן גברט הוא חוקר ואוסף דמויות וציורים של "היהודי בר מזל" יש לו מעל 600 מהם באוסף מיוחד, בהם פסלונים של נרות ודמויות נוספים.

פולין אנטישמיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד