י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
בתמיכת הח"כים החרדים

"מס" נוסף על משפחות ברוכות ילדים

ועדת הכלכלה דחתה את הרוויזיה שהגיש ח"כ סמוטריץ' על התקנות שמחייבות להתקין מערכות למניעת שכחת ילדים ברכב בעלות של מאות עד אלפי שקלים – על חשבון המשפחות | בפנים: התקנות, העלויות וההתעלמות התמוהה מעמדת גורמי המקצוע | וגם: המתקפה של סמוטריץ' על מרגי ומקלב

"מס" נוסף על משפחות ברוכות ילדים
בצלאל סמוטריץ צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שכחת ילדים באוטו זה נושא כאוב ביותר שגבה בעבר מחירים כבדים בנפש. כדי למנוע את התופעה יזמה שרת התחבורה תקנות שיחייבו התקנת מערכת טכנולוגית למניעת שכחת ילדים בכל רכב שמסיע ילדים, לצד קנס פלילי למי שלא יעשה זאת.

על פניו – פתרון מצוין. אלא שירידה לפרטים מגלה שזה עלול להשיג בדיוק את האפקט ההפוך, וגם להשית על האזרחים "מיסוי" נוסף של מאות שקלים (ראו הרחבה בהמשך).

על מנת למנוע את יישום התקנות שכבר אושרו הגיש שר התחבורה לשעבר ח"כ בצלאל סמוטריץ בקשה לרויזיה בועדת הכלכלה של הכנסת. הועדה דחתה את הבקשה ובכך הפכו התקנות לסופיות.

המשמעות הכלכלית פשוטה: כל משפחה נדרשת להתקין ברכב מערכת למניעת שכחה לכל ילד בגילאים 0-4. משפחות בעלות 3 ילדים בטווח גילאים האלה, מחזה נפוץ למדי בקרב דתיים וחרדים, יאלצו אם כן לשלם כ-1200 שקלים בעקבות התקנות החדשות.

מי שניסה למנוע את האישור הסופי הוא כאמור ח"כ בצלאל סמוטריץ', שציין: "אני לא מצליח להבין את הליכוד והמפלגות החרדיות שתומכים במהלך כזה שהוא כל כך הפוך מהצורך לצמצם בירוקרטיה ורגולציה ולהפחית את יוקר המחיה של אזרחי ישראל. מקווה שהשכל הישר יגבר והתקנות יבוטלו".
בתגובה לדחיית הרויזיה תקף סמוטריץ' את התנהלות אנשי משרד התחבורה והביע את תמיהתו ואכזבתו מיו"ר הועדה ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) וסגן שר התחבורה ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה). צפו בדברים.

כוונה טובה – פתרון שערורייתי

כפי שציינו, סמוטריץ' מביע מזה חודשים ארוכים עמדה עקבית ומנומקת השוללת את התקנות הללו שנזקן – לטענתו – רב מתועלתן. "אין ויכוח על המטרה הראויה של התקנות - מניעת טרגדיות של שיכחת ילדים ברכב בקיץ.

אנחנו בעולם שיש בו הסחות דעת רבות וכמעט בכל קיץ מתרחשים כמה מקרים של תמותת ילדים שנשכחו ברכב. אבל, וזה אבל גדול, להוסיף רגולציה ובירוקרטיה וחובות וקנסות זו לא הדרך לטפל בזה. זה הפתרון הקל, כמעט הייתי אומר פתרון של ראש קטן. וזה אפילו יזיק...צריך לומר שצעד כזה במקום לרתום את הציבור למאבק החשוב הזה ייצור כעס, התמרמרות ואנטי מוצדקים וממילא יזיק לו".

לדבריו, "כשהייתי שר תחבורה גיבשתי פתרון שמשלב הסברה מאסיבית באמצעות הרלב"ד ועידוד התקנה וולונטרית של מערכות כאלה באמצעות החזר חלק מסכום הקניה בתשלום אגרת הרכב, בדומה להסדר שבוצע בעבר עם התקנת מערכות התרעה כדוגמת מוביליי. זה הפתרון הנכון והמאוזן שיש בו יצירת מודעות ותמריץ חיובי להתקנת המערכת, אבל אין בו הוספת רגולציה ובירוקרטיה לא מוצדקים. כדי להשלים את המהלך נדרשו ממשלה קבועה ותקציב מדינה (כדי להעניק את ההחזרים) ואת זה כידוע לא היתה לי הזדמנות לעשות. עכשיו השרה רגב משנה כיוון ומבקשת להקטין ראש, לא לקחת אחריות בעצמה, לחייב התקנה בחוק ולאכוף את זה בקנסות כבדים".

להערכת סמוטריץ', "זה פשוט לא יעבוד. לחייב יותר מיליון כלי רכב בישראל להתקין מערכות כאלה תוך שלושה חודשים (מהרגע שהתקנות יכנסו לתוקף ועד ה -1 במרץ) זו משימה בלתי אפשרית. אין כיום יכולת ייצור והתקנה בכמויות כאלה בארץ, ואם כן זה יעלה הון תועפות שילך לכיסם של כמה יצרנים או יבואנים בודדים שכולנו נהיה לקוחות שבויים שלהם". הוא רומז גם למניעים בעיתיים של השרה בענין הזה. "טיפ לעיתונאים חוקרים: חפשו את נתיב הכסף אצל יצרנים ויבואנים שדחפו את זה ואת הקשרים שלהם למרכז הליכוד", כלשונו.

סמוטריץ' הוסיף: "למיטב ידיעתי אין כיום באף מדינה בעולם חובה כזו, אין אף יצרן רכב שמתקין מערכות כאלה מיוזמתו, ויש שחקנים בודדים בשוק הישראלי שיוכלו לספק כמות כזו בזמן קצר כזה".

"וגם את האמת צריך לומר - עם כל זה שכל ילד הוא עולם ומלואו וכל מקרה של תמותת ילדים הוא נורא ואיום - מבחינה מספרית אין הצדקה לחייב את כל הרכבים בהתקנת מערכת יקרה כזו בשל מספר מקרים קטן בכל שנה (יש מתודולוגיות מאוד ברורות שבאמצעותן בודקים הצדקה של רגולציה במבחני עלות-תועלת). ולבסוף, גם אם רוצים להטיל חובה כזו צריך לעשות את זה בצורה מדורגת ולאורך זמן, באופן שבו ניתן יהיה לייצר שוק תחרותי וזול עם מגוון מוצרים ומחירים. כך, למשל, ניתן לחייב את היבואנים מכאן והלאה להתקין מערכות כאלה על רכבים חדשים שנכנסים לארץ ולגבי רכבים קיימים להסתפק בהמלצה ותמריצים, ולכל הפחות להטיל את החובה על פני תקופה ארוכה הרבה יותר".

"במדינה מתוקנת", מחדד סמוטריץ', "מעודדים אזרחים לקחת אחריות. לא מחייבים כל דבר בחוק, לא מטילים חובות יקרים לא הגיוניים, ולא משיתים קנסות ללא הצדקה".

בצלאל סמוטריץ' ועדת הכלכלה שכחת ילדים ברכב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד