י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
עושים חם בלב

"הלו יש שם מישהו?": הסיפור הדרמטי של דוד

הקורונה הפילה חללים רבים לא עלינו ● חלקם הותירו אחריהם משפחה וילדים ● המצב הכלכלי של המשפחות הללו לא טוב והן מתקשות להחזיק מעמד ● אבל ברוך ה' זכינו ויש מי שהרים את הכפפה ● עמותת חם בלב דואגת ליתומים גלמודים כדי שאף ילד לא יישאר רעב

"הלו יש שם מישהו?": הסיפור הדרמטי של דוד
אילוסטרציה צילום: unsplash

צלצול הטלפון ניסר את האוויר במוקד הסיוע של עמותת חם בלב, אחת המוקדניות הרימה את השפופרת. אך בצד השני היתה רק שתיקה דוממת "הלו יש שם מישהו?" מעבר לקו נשמע קולו של דוד (שם בדוי, השם המלא שמור במערכת) ילד צעיר בן 12. "ראיתי את המודעה שלכם, ורציתי לשאול אם תוכלו לעזור לנו... אבי נפטר אחרי מחלת קורונה קשה. נותרנו חמישה ילדים בבית, אחותי הקטנה רק בת שנה. אמי מנסה לתמרן בין עבודה לטיפול בנו, אך היא קורסת תחת הנטל... נשנק דוד. כבר יותר משבוע לא היה לנו אוכל מבושל בבית, אין לי למי לפנות.

תרמו כאן למאות משפחות שאין בידיהם להשיג אוכל לחג>>>

עוד באותו היום הגיע שליח לביתו של דוד, והניח מאחורי הדלת משלוח חם ומהביל של מנות מבושלות שיספיקו לו ולמשפחתו לפחות לשבוע. השיחה הזו היא רק אחת מעשרות השיחות, שמתקבלות מדי יום ביומו במוקד של עמותת חם בלב. ברוב המקרים מדובר במשפחות עם יתומים "חדשים" ל"ע, שנוספו למעגל העוני בעקבות הקורונה. והם לא מופיעים ברשימות ובמסדי הנתונים של שאר העמותות והארגונים.

כל משפחה והתמיכה שמתאימה לה

הפניות מרוכזות במוקד העמותה, ועוברות סינון על מנת לברר מה היא הדרך הכי טובה לתמוך בהם. יש משפחות שמצליחות לתפקד טוב יותר, ולהן יחולק כרטיסים נטענים עם ערך צבור בסך אלפי שקלים למשפחה. את הכרטיסים הן יוכלו לממש בכל רשתות השיווק הגדולות, על מנת לרכוש מצרכים לחגים המתקרבים. בדרך הזו נפטרת בעיית הכשרות בפסח, שכידוע בית ישראל מקפידים להחמיר בו במיוחד בענייני הכשרות, איש איש כמנהג אבותיו. וישנם שנהגו לא לאכול מחוץ לבית, ולכן הכרטיסים מהווים פתרון מצוין. שכן בצורה זו המשפחה יכולה לבחור את הכשרויות כרצונן, ולבשל את האוכל בביתה.

חלק מהמשפחות מקבלות את המצרכים עד פתח הבית, המשלוחים כוללים מוצרי יסוד, חומרי גלם משובחים, בשר ודגים. המחשבה על היתומים מגיעה עד לפרטים הקטנים, ולכן המארזים מכילים גם ממתקים לילדים ואפילו מוצרי ניקיון וטואלטיקה. המשפחות שמצבן קשה יותר, כמו למשל משפחתו של דוד. מקבלות את המזון מבושל וחם, כך שגם הטרחה הזו נחסכת מהם. האוכל מבושל באהבה על ידי טבחים מנוסים, המשתמשים במוצרים האיכותיים ביותר. ומכינים אוכל של בית, כמו שמגיע לאותם אומללים.

מערך השליחים של העמותה, עומד הכן לשנע את האוכל או המצרכים לכתובות. ולוח הזמנים מחושב במדויק על פי צרכי המשפחה, כדי שהאוכל יגיע אליה בזמן. אם מדובר במשלוח מזון מבושל, הוא יגיע חם ומוכן לאכילה. ואם מדובר במצרכים הם יגיעו עוד באמצע השבוע כדי שיוכלו להכין אותם עבור השבת והחג.

תרמו כאן למאות משפחות שאין בידיהם להשיג אוכל לחג>>>

מאתרים את הנזקקים

פעילות העמותה מתפרשת ברחבי כל הארץ לאורכה ולרוחבה, צוות המתנדבים מגיע לכל מקום ומאתר את המשפחות שנזקקות לסיוע. לא לכולם יש האומץ להודות במצבם, חלקם נבוכים ועדיין מנסים לעכל את המצב הקשה שנקלעו אליו. העמותה פונה אל אותן משפחות, ותוך והבנה של הסיטואציה הרגישה. מציעה עזרה וכתף תומכת, על מנת שילדיהן לא יפגעו. אחרי הכל הם כבר איבדו הורה, לפחות שבעניין האוכל לא יחסר להן דבר.

העמותה מתמקדת גם בשכונות המצוקה, ובאזורים החלשים יותר מבחינה סוציו אקונומית. מכיוון שלמשפחות שחיות במרכזי הקהילה, יש יותר למי לפנות. למרות שלצערנו גם מקרים מן הסוג הזה, לא חסרים ברשימות העמותה. אבל בשכונות המצוקה המצב ממש קשה, וסיפורים על ילדים קטנים שמדלגים יום ללא ארוחה הם עניין שבשגרה. אותן משפחות לא יפנו לבד לעזרה, כי אין להן כתובת לפנות אליה. ולעיתים מדובר במשפחות שכולנו מכירים, הם יכולים לגור בדלת מולנו. לצערנו בשגרת הקורונה ההרסנית, סיפורי מוות ושכול מציפים אותנו חדשים לבקרים. האסונות נמצאים בתוך השכונה ובתוך הקהילה שלנו, מאחורי כל סיפור כזה נותרים אבא או אמא, שמנסים לאסוף את השברים ולחזור לחיים. אבל זה לא קל, בטח שכשהם צריכים לגדל לבד לבד, אחד שניים או עשרה ילדים. יתומים טריים שנחשפו למוות טראומתי בגיל כל כך צעיר.

לכולנו יש את עסקי היומיום שלנו ואת המשפחה שלנו, אנחנו נוהגים להדחיק את הסיפורים הללו ולהפטיר "ה' יעזור" "רחמי שמיים" ואכן ה' עוזר ומרחם, והשליחים שלו הם הצוות המופלא של עמותת "חם בלב" שעושה עבודת קודש עבור כולנו.

חסד לשם שמיים

הדלק שמניע את העמותה והמתנדבים, הם התגובות המרגשות שעושות חם בלב: "הרגשתי שאני קורסת, כבר לא יכולתי להחזיק מעמד. בינות להררי כביסה ומכתבי התראה לפני ניתוק מהמים והחשמל, לא היה לי זמן וכסף כדי לשים לילדים אוכל על השולחן. ואז הם הופיעו, כמו מלאכים והניחו לי ליד הדלת משלוח עמוס בכל טוב. אוכל חם ומבושל בדיוק כמו שהייתי רוצה לתת לילדים שלי. החיוך שלהם כשהם נכנסו למטבח... כמה התגעגעתי לחיוך הזה. אין לי מילים איך להודות לעמותת חם בלב, הייתי כפסע מהרמת ידיים מוחלטת. אבל התמיכה שלהם הרימה אותי מהקרשים, ונתנה לי אוויר לנשימה. כך מספרת נעמי, אמא לארבעה ילדים מאזור המרכז.

העמותה היא מיזם ללא כוונות רווח, יותר נכון עם כוונות רווח כשהרווח מתבטא בעוד חיוך של ילד, ובעוד משפחה שמצליחה לשרוד את החודש. אם גם אתם רוצים להיות שותפים בארגון החסד הענק הזה, אתם יותר ממוזמנים. אתם לא צריכים לחשוב על התפריט, או על קניית מצרכים. אתם לא צריכים לדאוג ללוגיסטיקה של המערך הארצי, ולשינוע של הארוחות ממקום למקום. אתם לא צריכים להתדפק על דלתי נדיבים, ולאסוף פרוטה לפרוטה כדי להניע את גלגלי העמותה. אתם בסך הכל צריכים להשתתף בכל סכום שתוכלו, ולתרום למבצע הקדוש הזה. "כל המציל נפש אחת מישראל כאילו הציל עולם ומלואו" אומרים חז"ל, ורק מי שנחשף לתגובות של המשפחות הללו, ולשיקום שהם עוברות בעזרת משלוחי המזון. יכול להבין את הדברים כהווייתם, כי עבורן זו הצלת נפשות של ממש.

לקראת חג הפסח הקרב ובא, נוספות עוד ועוד משפחות למאגר. והעמותה מתכננת מבצע מורכב, כדי שאף אחד לא יישאר לבד. השאיפה היא שבליל הסדר הקרוב, אמנם למגינת לבנו אחד ההורים יחסר ליתומים הרכים, אבל הם עדיין יוכלו לקיים את סדר הפסח כהלכתו. מרור יש להם די והותר, אבל לכל השאר: מצות, יין, סימני הסדר ושולחן עורך ערוך כיד המלך. עמותת חם בלב תדאג, ביד רחבה ובנפש חפצה. יה"ר שיהיה לנו ולכל עם ישראל פסח כשר ושמח.

תרמו כאן למאות משפחות שאין בידיהם להשיג אוכל לחג>>>

אוכל לפסח קמחא דפסחא ילדים יתומים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד