י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
השפעת המחלה הקשה

שניים באותה סירה: התמודדות זוגית עם מחלה קשה

כשאחד מבני הזוג חולה בשפעת עונתית או כל מחלה קלה אחרת, בדרך כלל לא נדרשת התמודדות מיוחדת במינה עם המצב. לעומת זאת כשמדובר במחלה כרונית לרבות מחלות קשות, האתגרים העומדים בפני בני הזוג הם גדולים. אז מה עושים? הנה כמה עצות

שניים באותה סירה: התמודדות זוגית עם מחלה קשה
שניים באותה סירה צילום: פיקסביי

מחלה קשה משפיעה על כל היבט בחיים. זה מתחיל בהשפעה ישירה על המצב הבריאותי, ממשיך עם השפעה על החיים האישיים וכולל גם השפעה חברתית, תעסוקתית, כלכלית ועוד. עם זאת, דווקא בני הזוג לא תמיד מקבלים את היחס שמגיע להם.

באופן עקרוני, כשאחד מבני הזוג חולה בשפעת עונתית או בכל מחלה קלה אחרת, אנחנו לא נדרשים לבצע התאמות מיוחדות. נכון שזה כרוך בשינויים יום יומיים מבחינת הטיפול בילדים ובמשק הבית, אבל לפחות יש אור בקצה המנהרה. לעומת זאת, מחלה קשה היא כבר סיפור אחר לגמרי.

כך מחלה קשה משפיעה גם על בני הזוג

מה שחשוב לזכור הוא שכל סוג של מחלה כרונית, לרבות מחלות קשות, מאתגר את בני הזוג. מצד אחד, יש את מי שסובל ישירות מהמחלה ונדרש להתמודד איתה באמצעות תרופות, ביקורים בבתי חולים, סקירות רפואיות ועוד. מצד שני, יש את בן או בת הזוג שנמצאים שם וסופגים גם הם קושי לא מבוטל.

מחלה קשה כמו טרשת נפוצה או סרטן משפיעה על בני הזוג באופן ישיר. כאשר אחד מבני הזוג סובל ממחלה קשה, המשמעות היא שצריך לגייס כוחות משאבים ומנטאליים כדי להתמודד עם חוסר היציבות הכללי. מעבר לכך, האתגרים העומדים בפני בני הזוג כוללים גם רחמים עצמיים, תסכול, מעמסה פיזית והמון דאגות וחרדות.

איך מתמודדים? קודם כל מדברים

הדבר העיקרי שממנו כדאי להימנע הוא מסלול שבו הזוגות בונים לעצמם חיים נפרדים. במצב כזה, בן הזוג החולה עסוק בבדיקות ומבצע פעילות שמתאימה רק לו, בעוד בן הזוג הבריא מפתח תחביבים נפרדים של עבודה וחברים.

כדי למנוע את זה, מומלץ ללמוד לשוחח על השינויים שהתרחשו בחיי בני הזוג ולא לחשוש לגלות פתיחות. לא משנה מי מבני הזוג חולה, השאיפה היא לומר דברים כנים כדי למנוע תגובות לא ישירות של כעס, הכחשה, התרחקות וכן הלאה.

כך הופכים את הדיבורים למעשים

כמובן שיש גם פתרונות מעשיים שאותם ניתן לאמץ על מנת להתמודד באופן זוגי עם מחלה קשה. ראשית, אפשר להמשיך לבצע התאמות בחיים הזוגיים ולמצוא כמה שיותר פעילויות שמתבצעות במשותף ולא בנפרד. שנית, כדאי להתייעץ עם בעלי מקצוע לגבי הסתגלות למצב החדש.

לסיכום, מחלה קשה היא נטל כבד ומעמסה עבור כל הסביבה של מי שסובל ממנה. עם זאת, בני זוג יכולים לעבור אותה ביחד – אבל זה דורש מהם התאמות ובעיקר הכרה בסיטואציה וברגישות שלה.

חיי זוגיות זוגיות בריאה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד