י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
לא נמצא יעיל מספיק

ספרד אסרה את התרסיס שנמכר בישראל נגד קורונה

התרסיס הישראלי שנמצא יעיל נגד חדירת נגיפים דרך האף ב97 אחוזים נאסר לשימוש בספרד, כשהרגולטור במדינה טוען כי אין הוכחה מספקת שהוא יעיל ובטוח

ספרד אסרה את התרסיס שנמכר בישראל נגד קורונה
תרסיס טאפיקס צילום: באדיבות המצלם

מחקרים שהראו כי תרסיס "טאפיקס" עלול להפחית את הסיכון להידבק בקורונה "כי אין הוכחה שהוא בטוח". מפקחי התרופות הספרדיים אסרו על מכירת התרסיס המוצג כטיפול פוטנציאלי בנגיף הקורונה.

למרות שהיא בשימוש במספר מדינות בכללן ישראל, הרגולטור הרפואי בספרד, הסוכנות לתרופות ומוצרי בריאות המכונה AEMPS, אסרה על מכירתה מכיוון שלא היו "מספיק ראיות קליניות" לכך שהיא יעילה.

התרסיס הוא אבקת ספריי לאף לחסימת וירוסים הנכנסים לחלל האף. האבקה נשאפת ומתפזרת בחלל האף, נצמדת לרירית האף, סופחת אליה נוזלים ויוצרת שכבת ג'ל פעיל שמגן על כניסת וירוסים.

מפקח התרופות בבריטניה אמר כי גם הוא בודק גם תרסיס האף שחוסם 97 אחוזים מכלל הנגיפים הנישאים באוויר - הוא בעל 'סימן CE' מאושר, כלומר נחשב בטוח לשימוש באירופה. אך לטענת הספרדים, הנתונים על יעילותה לקורונה עדיין אינם בטוחים מספיק.

דובר הרגולטור הבריטי - הסוכנות הרגולטורית לתרופות ומוצרי בריאות (MHRA) אמר: "נקטנו בצעדים מתאימים בתגובה לפניות שהועלו בנוגע לטאפיקס, ונמשיך בבדיקת המצב".

לתרסיס של טאפיקס אין תופעות לוואי ידועות, כך על פי אתר האינטרנט שלה - אך עלול לגרום ל"תחושת עקצוץ או צריבה באף", כך על פי ייצרני התרסיס.

איך נתגונן מפני חדירת וירוסים בעזרת ויסות רמת החומציות (pH) בחלל האף

המסקנה המרכזית שעלתה במחקר שפורסם ב-NatureMedicine היא שכדי לצמצם את סיכון ההידבקות במחלות ווירוסים, יש לתת משקל רב להגנה על חלל האף על מנת שלא לאפשר לווירוסים לשרוד ולהתרבות בו.

באמצעות תכשירים ייעודיים, כדוגמת אבקת ספריי לאף טאפיX שחוסמת עד 97% מהווירוסים הנכנסים לחלל האף ובכך מקטינה משמעותית את הסיכון להידבקות, ניתן להגן על חלל האף האופן יעיל.

כששואפים את האבקה, היא מתפזרת בחלל האף, נצמדת לרירית האף, סופחת אליה נוזלים ותוך 50 שניות בלבד, יוצרת שכבת ג'ל פעיל וחומצי מעל רירית האף ברמת 3.5 בסולם pH (רמה חומצית מדי עבור וירוסים וחיידקים) למשך כ-5 שעות. בכך היא מייצרת סביבה חומצית במקום הסביבה הבסיסית הטבעית של חלל האף ומונעת מהווירוסים לשרוד ולהתרבות .

קורונה ספרד תרסיס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד