י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
הטור השבועי

"לשמור את העובדים הטובים" // מנדי קוריץ

כמידי שבוע, אביא בפניכם שורת טיפים אותם למדתי במהלך שנותי כבעל עסק | ברקע היציאה ממשבר הקורונה, עסקים רבים מנסים להשתקם. באמצעות הנקודות הבאות הדרך תהיה קלה עוד יותר |סינון העובדים, ההשקעה בקהילה והיכולות הניהוליות |הטור השבועי

"לשמור את העובדים הטובים" // מנדי קוריץ
מנדי קוריץ צילום: באדיבות המצלם

1. תוכנית עסקית – חובה
תוכנית עסקית היא עוד תנאי יסודי להצלחה של העסק. מדובר בתוכנית סדורה המתייחסת למגוון היבטים החל בפן הפיננסי, דרך הניהולי ועד לשיווק ופרסום. למעשה מטרתה היא לתת הגדרה והבנה טובה של יעדי העסק וכיצד להגיע אליהם לאור המצב בשוק, ההיבטים השונים של הפעילות, ניצול הנכסים ונקודות הכוח, וטיפול בנקודות החולשה. על מנת שתוכל להגשים את מטרתה התוכנית צריכה להתבסס על היכרות מצוינת עם העסק וניתוח מעמיק שלו, זיהוי הבעיות הנוכחיות ומתן פתרונות ברי יישום וריאליים.

התוכנית מהווה יסוד בסיסי בהתנהלות מוצלחת מפני שהיא מגדירה את הדרך. כלומר, בעל העסק יודע איפה הוא נמצא, לאן הוא רוצה להגיע ומה יש לעשות בשביל זה. לכן גם אם ישנן תמורות כאלו ואחרות בשוק הספציפי ובמשק בכלל, הוא מסוגל לשמור על הקו המנחה אותו במקום לזגזג בין צעדים שונים וסותרים. במילים פשוטות, הצלחה עסקית מצריכה אסטרטגיה, והאסטרטגיה מתבטאת להלכה בתוכנית העסקית.

2. לשפר את היכולות הניהוליות
הכותרת הזאת יכולה קצת להרתיע אבל לא מדובר במשימה מורכבת כל כך. בזמן שיועץ עסקי מבצע דיאגנוזה לעסק ובונה לו תוכנית עסקית, הוא גם שם לב אם יש מקום לשפר היבטים ניהוליים. כך לדוגמא, ידוע שהצלחה בעסק כרוכה ביכולת לנהל נכון את זמנו של המנהל, להאציל סמכויות, להניע עובדים וליצור מוטיבציה, לחלק נכון תפקידים, לפתור מחלוקות בצורה טובה, וכן הלאה. כל אלו ניכרים בעסק שמתפקד בצורה יעילה עם אווירה ותחושה טובה, תפוקה גבוהה וטיפול נאות בהיבטים התפעוליים השונים. יועץ עסקי מיומן מקנה לבעלי העסק כלים ניהוליים אפקטיביים שנרכשו לאורך שנים רבות של ניסיון, הן בניהול עסקים והן בייעוץ לעסקים ממגזרים שונים במשק. נדגיש שוב: שיפור היכולות הניהוליות הוא לא לימודי דוקטורט ולא נחלתם של יודעי דבר בלבד, אלא אפשר לשפר את היכולות בצורה יעילה בתהליך ממוקד של ייעוץ עסקי.

3. לשמור אצלכם את העובדים הטובים
בשוק העבודה של היום זה לא טריוויאלי בכלל להחזיק עובדים נאמנים למשך תקופה ארוכה. לכן סופר חשוב להשקיע בעובדים שלכם ולשמור אותם אצלכם כמה שיותר זמן. זה נכון במיוחד לעסקים עתירי ידע שבהם אין תחליף לידע הסמוי שנצבר בעסק ותהליך החפיפה בין עובדים עשוי להיות ארוך ומתיש. מלבד זאת, אם עובד שלכם עובר אל המתחרים, צפו לכאב ראש לא קטן.


אינני אומר שאתם צריכים להתאבד על כל עובד ולהציע לו להיכנס לשותף 50-50, אבל כן חשבו איך לגרום לו להישאר בדרכים יצירתיות אחרות.

4. שלחו הביתה עובדים לא יעילים
"באקלים הכלכלי הרגיש כיום, רצוי להיפטר ממשקל עודף. הפסיקו לעסוק בדברים שאינם פרודוקטיביים ושלא ממנפים את העסק. שלחו הביתה עובדים שאינם פרודוקטיביים והיפטרו מספקים לא אמינים".

5. להבין מה מציק ללקוחות
עוד דבר חשוב הוא להבין מה מציק ללקוחות. גם אם העסק שלכם מוכר גרביים וגם אם אתם מנהלים פרויקטים של אלפי שקלים, לקוח לא מרוצה שלא יחזור אליכם הוא בעיה. העובדה שהיום כל אחד יכול לדרג עסק בגוגל או בפייסבוק יש יתרונות וחסרונות יכולה להעיף עסק למעלה, אבל גם לקבור אותו.


בכל מקרה, אתם צריכים להבין מה מציק ללקוחות שלכם וכיצד תוכלו לשפר זאת על בסיס קבוע. לדוגמה, יכול להיות שבסך הכול החלפתם את המזכירה, אך שביעות הרצון ירדה פלאים. יש אפשרות שהמזכירה באמת לא ממש טובה בתפקיד שלה, אבל יכול להיות שפשוט לא עשיתם לה חפיפה מספיק טובה עם המזכירה הקודמת.

6. להשקיע בקהילה
אם אנחנו מדברים על עסקים קטנים ברמת השכונה או היישוב, הרי שלשמירת קשר בריא ופורה עם הקהילה המקומית יש חשיבות עצומה, לעיתים אפילו יותר מאשר לקידום מקומי ברשת.

דוגמאות למהלכים מקומיים שאפשר לבצע בקלות ובזול: חלוקת קופוני הטבות או מבצעים ללקוחות חדשים שהגיעו מפה לאוזן, עדכון העיתונות או הפורטל המקומיים במה שחדש ומה שקורה אצלכם בעסק (אין שום כתב שלא ירצה לכתוב על העסק הכי חם שנפתח בפינת הרחוב הראשי).


השתתפות בקהילות מקומית של בעלי עסקים, ארגונים ואפילו התנדבות למען מטרה טובה (את מה שאתם לא מקבלים בכסף, תקבלו בדוגמת חיזוק רציני למוניטין שלכם), פרסום השירותים שלכם על גבי שלטי חוצות מקומיים (זול יותר מאשר באיילון…) או אפילו על גבי הרכב.

המשך הנקודות: בשבוע הבא


אין במאמר זה כדי להחליף יועץ או כדי להתוות דרך, ואין בדברים הנ"ל לקיחת אחריות על פעולותיכם. מקווה שעזרתי לכם. מוזמנים להביע את דעתכם או לשתף בנושאים שמעניינים אתכם. בכל שאלה ניתן לפנות למייל: [email protected]

 

 

עסקים דעה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד