י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
דרכים יצירתיות

"בתקופת הקורונה זכינו לס"ד מיוחדת והצלחנו לספק מוצרים לפסח בכשרות המהודרת של סטאר-קיי"

לאחר שנה מטלטלת שבה נדרשו לתמרן בתנאים לא תנאים, מסכם הרב אהרון חסקל יו"ר מערך הכשרות סטאר קיי בישראל ובאירופה, בשיחה מיוחדת את האתגרים הרבים בהיערכות של מערכת הכשרות לפסח בצל הקורונה • משגיחי כשרות שנדרשו לקבל אישור טיסה מוועדת החריגים, טיסות שבוטלו מהרגע להרגע, משגיחים מאירופה שנאלצו לטוס למפעלים באפריקה כדי שהמפעל לא יישאר ללא משגיח צמוד, קווי ייצור שבוטלו בגלל הסגרים, שינוע של חומרי גלם בדרכים יצירתיות במיוחד ואינספור אתגרים שהקורונה הציבה בפני עולם הכשרות

"בתקופת הקורונה זכינו לס"ד מיוחדת והצלחנו לספק מוצרים לפסח בכשרות המהודרת של סטאר-קיי"
כשרות סטאר קיי צילום: חיים אייזיקוביץ

שנת הקורונה היוותה אתגר מהמעלה הראשונה גם למערכות הכשרות. העובדה שנמלי התעופה בעולם נסגרו בזה אחר זה למשך שבועות וחודשים ארוכים, הפכה את מלאכתם של מערכות הכשרות למורכבות ומאתגרות, ולו בשל העובדה שבמקרים רבים, כל אחד מחומרי הגלם מיוצר במדינה אחרת ויש צורך בנוכחות של משגיח במקום.

על אף השנה המורכבת, במערך הכשרות 'סטאר קיי' גילו יצירתיות מיוחדת על מנת ששרשרת אספקת המזון הכשר לא תיעצר, ובייחוד ייצור מוצרים בכשרות מהודרת לפסח.


כשרות סטאר קיי • קרדיט: חיים אייזקוביץ'

הרב אהרון חסקל יו"ר ועד הכשרות סטאר קיי בישראל ובאירופה, מספק הצצה מרתקת למלאכה המורכבת בניהול מערך כשרות חובק עולם בתקופת הקורונה.

"בימים כתיקונם, בזכות העובדה שהעולם כולו הוא כפר גלובלי, ניתן לייבא מזון בכשרות מהודרת מכל מקום ולכל מקום", אומר הרב חסקל. "אולם בתקופת הקורונה היה צורך בהרבה מאד יוזמה, דינמיות ויצירתיות מצד מערך הכשרות כדי לתמרן תחת המגבלות". 

"העובדה שמערכת הכשרות 'סטאר קיי' כוללת 700 אנשי צוות ב-102 מדינות בעולם הקלה במקצת על המורכבות", מדגיש הרב חסקל. "בכל פעם שמדינה מסוימת נסגרה עקב עליה בתחלואה, היה צורך לחפש אלטרנטיבות יצירתיות. לא פעם מצאנו את עצמנו משגרים משגיחים מאירופה ומארה"ב למדינות אפריקה – דבר שהביא להארכת הטיסות והנסיעות במאות ובאלפי קילומטרים". 

הרב חסקל מוסיף ומספר כי "בתקופת הגל השלישי של הקורונה, עולם התעופה חדל כמעט לתפקד. משגיחים בודדים מישראל קיבלו את אישורה של ועדת החריגים לצאת מחוץ לתחומי הארץ. מה עוד שהוצאת ויזות למדינות מסוימות הפכה למשימה כמעט בלתי אפשרית, מאחר ומרבית השגרירויות נסגרו. גם אלו שכבר השיגו ויזות וקיבלו את אישורה של ועדת החריגים, נתקלו לא פעם בביטולי טיסות מהרגע להרגע משום שהמדינה אליה נדרשו לטוס הפכה לאדומה מהיום להיום והטיסות אליה נאסרו. לכן, במקרים מסוימים נדרשנו לבניית מערך לוגיסטי מורכב שאיפשר לנו גם לשלוח משגיחים למדינות היעד וגם לשנע מוצרים וחומרי גלם אל מפעלי הייצור. העלויות הפכו לגבוהות באופן משמעותי, אך לא וויתרנו על קוצו של יו"ד על מנת שציבור בני התורה המקפיד על קלה כבחמורה יוכל להמשיך וליהנות ממוצרים בכשרות מהודרת מבלי להתפשר על רמת הכשרות". 


נכשירים מטבח • קרדיט: יח"צ

הרב חסקל מספר כי "בחלק ניכר מתהליכי הייצור וכן בייצור של חומרי גלם ומוצרים לפסח, חייבים כמובן משגיח צמוד כל הזמן, ולכן נתקלנו במקרים שהצריכו שינוע של חומרי גלם ממדינה למדינה אחרת, ובגלל שחברות השילוח לא תפקדו כרגיל, היו לעיתים מקרים שהמשגיחים לקחו איתם בטיסות את חומרי הגלם". 

באחד המקרים, משגיח שהיה בקו ייצור, נדרש לחומרי גלם מסוימים שבימי שגרה נמצאים בהישג יד ובקרבת מקום, אולם בשל מצב, נאלצו להטיס נציג מטעם מערכת הכשרות שהגיע ליעד רק בכדי להביא את חומרי הגלם וחזר מיד ארצה. "היינו צריכים להשתמש בתקופה הזו גם במשגיחים שיש להם 2 אזרחויות כדי שיוכלו לעבור בקלות בין מדינה למדינה", מוסיף הרב חסקל ומדגיש: "לצערנו בוטלו חלק מפסי הייצור, אבל ב"ה שהדבר לא גורם לצרכנים להרגיש בחסרון, כי נמצאו מקורות אחרים בדרכים יצירתיות לייצר במקומות אחרים".

"יחד עם זאת", אומר הרב חסקל בסיפוק, "למרות הקשיים והאתגרים, לא חיפשנו הקלות ולו הקטנות ביותר, ובאמת ראינו סייעתא דשמיא מרובה בכל פעם, גם ברגע האחרון וב"ה הצלחנו שכל מערכי הייצור בוצעו כדת וכדין וזכינו שהמוצרים הגיעו לחג הפסח בזמן".

סטאר קיי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד